InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De grootste ergernissen op het werk

De grootste ergernissen op het werk

De grootste ergernissen op het werk Werknemers die voortdurend met andere collega’s moeten samen werken kunnen het beamen: samen werken is niet altijd even gemakkelijk. Door de verschillende karakters, zenuwtrekjes enzovoort kunnen er na verloop van tijd irritaties of ergernissen op het werk ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn dat je collega in alles de beste wil zijn, of hij of zij profileert zich te uitdrukkelijk als de beste naar je baas toe. Daarnaast wordt grof taalgebruik of opschepperij over het loon als zeer onaangenaam ervaren. Op een bepaald punt zal je merken dat het echt niet meer lukt met bepaalde collega’s, omdat ze in staat zijn het bloed van onder je nagels te halen, met grote ergernis als gevolg.
Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Samen werken is een “werkwoord”

Collega’s die goed met elkaar kunnen samenwerken is een troef voor elk bedrijf. Het is zelfs bewezen dat bedrijven, waarvan de medewerkers goed samenwerken, meer succes hebben. Echter goed samenwerken is niet altijd een evidentie en het is niet voor iedereen even gemakkelijk. Iedereen heeft immers zijn eigen gewoontes, interessegebieden en kwaliteiten. Samen werken is letterlijk een echt werkwoord waar je als team voortdurend moet aan werken. De ene keer zal jij gelijk hebben en de andere keer moet je toegeven dat je collega het bij het rechte eind heeft. Een ontevreden collega in het team kan het hele team nadelig beïnvloeden. Als baas dien je de ergernissen die bij je personeel leven in het oog te houden, en ze trachten weg te werken.

Acht vervelende ergernissen op het werk

Onbeleefd taalgebruik

Te veel vloeken kan als storend ervaren worden op het werk. Het kan zelfs geassocieerd worden met negativiteit, met als gevolg dat men je niet meer als gemotiveerd zal beschouwen. Af en toe eens vloeken of je boos maken mag wel eens, maar laat het niet de spuigaten uitlopen.

Een luidruchtig middagmaal aan het bureau

Luidruchtig eten of smakken wordt gezien als één van de grootste irritaties op de werkvloer. Vele werknemers nemen immers geen middagpauze en eten dan aan hun bureau, terwijl ze verder werken. Intussen vertellen ze hun volledige privé-leven en delen ze grappige anekdotes mee die absoluut voor iedereen niet grappig zijn. Ook de geur van het eten kan heel erg storend zijn en tot ergernissen leiden.

Gierigheid

Gierig zijn wordt door de collega’s niet erg geapprecieerd. Profiteren van andere collega’s wanneer jullie samen gaan lunchen of na het werk iets gaan drinken, is absoluut af te raden. Als collega sla je dus best je beurt niet over als het aan jou is om te trakteren. Daarnaast worden collega’s ook erg gewaardeerd als ze spontaan eens koffie zetten of vragen of iemand een broodje nodig heeft om tijdens de middagpauze op te eten.

Bron: FirmBee, PixabayBron: FirmBee, Pixabay

Checken van je mobieltje

Het is bijzonder vervelend wanneer collega’s hun smartphone checken wanneer je in een gesprek of vergadering bent met hen. Het getuigt van weinig interesse en respect. Op deze manier zeg je tegen een collega dat een e-mail of SMS eigenlijk belangrijker is dan wat hij of zij te vertellen heeft. Luister dus oprecht naar andere collega’s als ze iets aan het vertellen zijn.

Bluffen over je loon

Opscheppen over je loon is “not done”. Indien je minder dan een collega verdient, dan is het idioot om op te scheppen over je loon. De beste methode is om mysterieus te blijven en er niet teveel over communiceren. Dit is de beste manier om geen jaloezie teweeg te brengen op het kantoor.

Mouwvegers of de zogenaamde “slijmers”

Op ieder werk vind je wel een paar mouwvegers of personen die zich steeds willen profileren bij de baas. Uiteraard is er niets mis met een flinke dosis ambitie, maar te veel van het goede wordt niet geapprecieerd door je collega’s. Indien het te hard opvalt dat je een mouwveger bent, dan kan je op weinig sympathie rekenen van je collega’s.

Roddelen op de werkvloer

Niemand houdt ervan, maar toch doet iedereen het wel eens. Roddelen is en blijft een onderdeel van de werkvloer. Achterklap of verspreiden van valse geruchten is spijtig genoeg nog heel veel aanwezig binnen vele bedrijven. Eens spotten met iemand is helemaal niet zo erg, maar dit permanent opnieuw doen, doe je beter niet. Roddelen over collega’s is zeker en vast een afknapper in de relaties tussen collega’s onderling.

Nog meer ergernissen op de werkvloer

  • Weigeren om de telefoon op te nemen van collega’s;
  • Privé-zaken regelen op het werk;
  • Collega's die nooit antwoorden op e-mails;
  • Collega's die de verantwoordelijkheid over hun eigen taken en daden niet op zich willen nemen.
Gerelateerde artikelen
Irritaties op het werkSoms wil je een collega flink de waarheid vertellen of nog liever: In het gezicht krabben. Maar irritaties op het werk h…
Roddelen op het werk: kan het positief zijn?Roddelen op het werk: kan het positief zijn?Mensen zijn allemaal verschillend in omgang. Zo ook je collega's. Sommige collega's zijn aardig en daarmee kun je het go…
Ergernissen in een relatie: wat kun je eraan doen?Ergernissen in een relatie: wat kun je eraan doen?Als je net verkering hebt en op een roze wolk leeft, zie je meestal alleen maar de goede dingen van een ander. Maar als…
Samen op vakantie, de pest voor je relatie?Samen op vakantie, de pest voor je relatie?Ieder jaar in september is het weer zover. Je ziet mensen die je de hele zomer niet gezien hebt terug en ze zijn plotsel…
Wat te doen aan ergernissen in de badkamer?Wat te doen aan ergernissen in de badkamer?Als je met elkaar samenleeft, kan het wel eens leiden tot ergernissen. Vooral op de badkamer kunnen er irritaties ontsta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Rtlnieuws.nl, http://www.rtlnieuws.nl/editienl/dit-zijn-de-grootste-ergernissen-op-de-werkvloer, 15 september 2015
  • Zoebijbaan.nl, http://www.zoekbijbaan.nl/bijbaan-nieuws/12-Grootste-ergernissen-op-het-werk, 15 september 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20101022_022, 15 september 2015
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: FirmBee, Pixabay

Reageer op het artikel "De grootste ergernissen op het werk"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!