LinkedIn vs Facebook op zakelijk gebied
Sinds de opkomst van verscheidene social media platforms woedt de discussie welk platform nu het meest geschikt is voor zakelijke doeleinden. Men zou denken dat Facebook hier, met zijn miljard leden, ruimschoots de overhand heeft maar dat is toch buiten LinkedIn gerekend. LinkedIn is immers meer geschikt voor het bedrijfsleven en telt anno 2015 reeds meer dan 300 miljoen leden, verspreid over 200 landen wereldwijd. Hiermee is het praktisch het grootste professionele netwerk ter wereld tot op heden.
Facebook vs LinkedIn
Mensen die op zoek zijn naar een date, gelijkgestemde zielen of gewoon willen discussiëren over bepaalde onderwerpen kiezen het best voor Facebook. Uiteraard biedt Facebook ook de mogelijkheid aan bedrijven om te adverteren en promoties kenbaar te maken aan het grote publiek maar voor een sterk, professioneel bedrijfsprofiel is LinkedIn nog altijd de betere keuze. LinkedIn is bovendien de meest voor de hand liggende keuze voor bedrijven en mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan of hun carrière een extra boost willen geven.
Efficiënter invullen van vacatures
Het grootste voordeel van LinkedIn is ongetwijfeld dat het heel veel actieve leden heeft die stuk voor stuk potentiële kandidaten zijn voor nieuwe banen doordat kwalificaties uitgebreid worden omschreven op het profiel. Dit gaat van opleidingen en cursussen tot gedetailleerde omschrijvingen van reeds opgedane werkervaring. Hierdoor hoeven human resource managers niet te wachten tot mogelijke kandidaten een cv indienen wanneer een vacature open komt te staan, maar kunnen ze reeds een selectie uitvoeren aan de hand van de gegevens op het LinkedIn-profiel. Voor recruiters is het handig om te zoeken op trefwoorden zoals kwalificaties, functie of bedrijf waardoor ze minder tijd verliezen en minder onnodige inspanningen moeten leveren tijdens hun zoektocht naar de ideale kandidaat.
Facebook daarentegen bevat tal van gebruikers die niet meer actief zijn of beperkte informatie kenbaar maken op hun profiel.
Solliciteren via LinkedIn
Een andere voordeel van LinkedIn is de mogelijkheid om heel wat relevantie informatie in te vullen door de gebruiker. Zo kan bijvoorbeeld bij elke werkervaring een uitgebreide functieomschrijving geplaatst worden. Facebook daarentegen is meer gericht op foto’s waardoor er minder tekst en informatie beschreven wordt en het dus ook minder interessant wordt voor recruiters. Statistieken van LinkedIn hebben aangetoond dat een kandidaat veertig procent meer kans heeft om aangenomen te worden wanneer het sollicitatieproces op gang komt via LinkedIn. Dit is het hoogst in vergelijking met eender welk social media platform.
Bij Facebook is de kans op het vinden van een nieuwe baan relatief klein daar news feed, profielfoto en achtergrond het meest benadrukt worden.
Voordelen van LinkedIn
- Benadrukken van kwalificaties en relevante werkervaring
- Mogelijkheid tot aanbeveling
- Benadrukken van belangrijke prestaties tijdens je carrière
- Verhogen van verkeer op eigen website en blog
- Delen van berichten
- Opzetten van een professionele relaties
- Herinnert je contacten regelmatig over jou
- Communiceer met experts uit andere sectoren
- Helpt bij het zoeken naar aan baan
- Mogelijkheid om mensen uit hetzelfde vakgebied te contacteren
- Mogelijkheid om oude kennissen terug te vinden
Kwaliteit telt, niet kwantiteit
Reid Hoffman, oprichter van LinkedIn, deed ooit de uitspraak: “it is better to be best connected than most connected”. Hij wil hiermee aantonen dat kwaliteit leidt tot succes en niet de kwantiteit. Om optimaal van de mogelijkheden en voordelen van LinkedIn te kunnen profiteren is het belangrijk om je contacten zorgvuldig te beheren. Maak dus een connectie met die bedrijven en personen die je kennis kunnen bijbrengen en die je mogelijk kunnen helpen in je verdere carrière. Daarnaast biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om je aan te sluiten bij diverse groepen waardoor je gemakkelijker in contact kan komen met meerdere interessante personen en dus je kennis kan uitbreiden.
Met behulp van betaalde advertenties op Facebook kan je je bedrijf promoten. Je kan een eigen pagina opmaken waardoor je binnen de kortste keren honderden tot zelfs duizenden volgers kunt krijgen. Helaas is deze functie betalend in tegenstelling tot LinkedIn.
Online cv
Je LinkedIn-profiel wordt als het ware een online kantoor of online cv aangezien het solliciteert zonder je er zelf moeite voor moet doen, zelfs als je niet online bent. Toch is het raadzaam om je profiel regelmatig te controleren en up-to-date te houden zodat de interesse kan worden opgewekt bij bedrijven en recruiters.
Facebook is uiterst geschikt voor online gesprekken, games en louter tijdverdrijf. Daarnaast heeft het echter ook enkele positieve eigenschappen op zakelijk gebied daar social media experts hier ook altijd wel gebruik van maken.
Besluit
Hieruit kunnen we besluiten dat social media zowel handig is op persoonlijk als op professioneel gebied. Wanneer het echter gaat over het vinden van professionele relaties of het zoeken van een nieuwe baan bestaat er geen alternatief voor LinkedIn. Dit platform is speciaal ontworpen voor zakelijke doeleinden en kan door iedereen gebruikt worden, ongeacht de professionele activiteit je uitvoert in het leven.