Werk vinden via de social media
Wie op zoek is naar werk, moet het oude vertrouwde briefpapier maar even vergeten. Want ouderwets solliciteren dat werkt niet meer. Tegenwoordig bieden social media de meeste kans op werk.
Werk vinden in crisistijd
Werk vinden in
crisistijd is haast onbegonnen werk. Vele honderden reacties op één enkele vacature. Het vergt onmenselijk veel van ons geduld en toch, zo hopen we, moet het eens gaan lukken. Werkzoekenden grijpen werkelijk alle kansen aan om (weer) aan de slag te kunnen. En vandaag de dag doen zich die het meeste voor via social media.
Social media verdringen traditionele vormen van personeelswerving
Sociale netwerken spelen bij het zoeken naar werk een steeds belangrijker rol:
- enerzijds zoeken bedrijven in toenemende mate hun personeel in deze online netwerken en sommige zien zelfs al helemaal af van de traditionele vormen van personeelswerving;
- anderzijds benutten mensen die op zoek zijn naar een baan Facebook, Twitter en Google+ heel gericht om de aandacht van bepaalde bedrijven op zich te vestigen om zo een goede reputatie op te bouwen.
LinkedIn, sociaal netwerk voor professionals
Veel mensen die op zoek zijn naar een baan, maken uiteraard eerst een account aan op LinkedIn. Ze doen er veel contacten op. Want dat is tegenwoordig de beste strategie: laat op zoveel mogelijk plekken weten dat je op zoek bent. En breng dat telkens opnieuw weer onder de aandacht, tot vervelens toe.
Pinterest inzetten bij het zoeken naar werk
Ook het relatief nieuwe netwerk Pinterest (te beschouwen als een online prikbord) bezit een enorme potentie voor werkzoekenden, mits goed gebruikt uiteraard.
Nu zul je je misschien afvragen: "Pinterest? Meen je dat serieus? Dat kent toch bijna niemand in Nederland." Dat mag weliswaar zo zijn, maar inmiddels hebben tientallen Nederlandse bedrijven het potentieel en de mogelijkheden van Pinterest ontdekt. Vooral boekhandels en reisorganisaties zijn op Pinterest vertegenwoordigd.
Pinterest kan ons optreden op Twitter en Facebook verrijken
Maar zelfs als je droombaan niet is te vinden in een van deze sectoren, doe je er goed aan om een profiel aan te maken op Pinterest. Want indien goed gebruikt kan Pinterest niet alleen je Twitter-stream en Facebook-optreden verrijken, maar je ook prominenter vermelden in de zoekresultaten van Google.
Op banenjacht via twitter en Facebook
Het is hiervoor al heel even aangestipt, ook andere social media mogen we niet vergeten bij het zoeken naar een baan. Want met alleen LinkedIn en Pinterest komen we er uiteraard niet. De hele wereld, inclusief onze nieuwe baas, moet weten dat we bestaan.
En dus laten we ook via Facebook aan familie, vrienden en bekenden weten dat we op zoek zijn naar een baan en dat ons CV op Pinterest is te bekijken. En vergeet vooral niet om je boodschap te Twitteren met verzoek om te retweeten.
Apps als nuttige hulpmiddelen bij het solliciteren
Werk vinden anno 2013 is dus vooral een kwestie van in de picture blijven op de social media. In dat verband zou je ook kunnen overwegen om op je smartphone of tablet nuttige hulpjes bij het solliciteren te installeren.
Te denken valt daarbij aan de talloze apps die je op interessante vacatures attenderen. En er bestaan momenteel ook apps die je vertellen hoe je het best kan solliciteren, de meeste daarvan overigens wel in de Engelse taal.
Podium24: bedrijven werven actief via sociale media
Een praktijkvoorbeeld van de rol van sociale media bij het vinden van een baan: ondernemingen in Zuid Limburg gaan vanaf 2013 banen actief aanbieden via internet, Facebook en Twitter. Via genoemde social media wil men werklozen benaderen die via de traditionele media minder gemakkelijk te bereiken zijn. Wie op zoek is naar werk, kan vanaf 1 mei 2013 zijn geluk beproeven op de website Podium24.nl.
De digitale banenmarkt is opgezet door een nieuw samenwerkingsverband tussen gemeenten, UWV, bedrijven en onderwijsinstellingen in de regio. Behalve vaste banen worden er ook tijdelijke banen aangeboden.