Doelstellingen en benchmarks: sleutel tot succes
Doelstellingen vooropstellen en benchmarking zijn twee essentiële factoren die succes bepalen voor bedrijven maar ook in het dagelijkse leven. Als je niet weet waarnaar je streeft of waar je wenst te geraken, hoe zal je dan weten dat je het doel effectief hebt bereikt? Vaak kunnen mensen echter gefrustreerd geraken en geven ze het vooropstellen van doelen op omdat ze niet weten hoe ze realistische doelstellingen moeten opmaken of hoe ze de verschillende stappen dienen te organiseren om het uiteindelijke doel te bereiken.
Doelstelling vs benchmark
Een doelstelling is iets dat je nastreeft en wilt bereiken. Een benchmark is eerder een maatstaf, het minimale aanvaardbare resultaat. Zowel doelstellingen als benchmarks zijn belangrijk bij het nagaan van progressie en vooruitgang. Het helpt om jezelf te motiveren en te herpakken wanneer je tekortschiet of faalt.
Zo kan je bijvoorbeeld de doelstelling opleggen om drie artikels per week te schrijven voor je website en de benchmark van één artikel. Wanneer je in een week twee artikels hebt toegevoegd zul je dus deze doelstelling niet hebben behaald maar haalde je wel de minimaal aanvaardbare norm. Op die manier kan je jezelf motiveren om de week erna toch een tandje bij te steken en drie artikels te proberen schrijven. Het is belangrijk om zowel doelstellingen als benchmarks geleidelijk aan te verhogen zodat je jezelf blijft verbeteren en blijft groeien.
Hou het realistisch en meetbaar
Een van de redenen waarom mensen het opstellen van doelstelling snel opgeven is omdat deze meestal niet realistisch of meetbaar zijn. Wanneer je net een bedrijf oprichtte en je stelt een te hoog omzetcijfer voorop is dit vrij onrealistisch. Het is belangrijk om je dan te richten op doelstellingen en benchmarks die binnen bereik liggen en welke je reeds ervaring mee hebt zodat ze zeker haalbaar zijn. Zo is het meer haalbaar om bijvoorbeeld vijftig potentiële klanten op te bellen dan reeds een onrealistisch verkoopcijfer voorop te stellen. Kies voor die acties waar je controle op kan uitoefenen en waar je meetbare resultaten van kunt bijhouden. Verhoog de lat geleidelijk aan zodat de doelstellingen uitdagend blijven maar hou ze steeds realistisch.
Wanneer je doelstellingen of benchmarks opstelt stel je jezelf het best volgende vragen:
- Heb ik controle over de acties?
- Kan ik de resultaten die voortkomen uit de acties meten?
- Is de vooropgestelde termijn haalbaar?
- Stemmen de vooropgesteld acties overeen met de resultaten die je wilt behalen?
Schrijf je doelstellingen neer
Het opschrijven van benchmarks en doelstellingen is van cruciaal belang. De fysieke daad die je uitvoert door ze neer te schrijven maakt dat benchmarks en doelstellingen effectief en echt worden en niet slechts een wens of droom.
- Je bent verplicht om doelstellingen duidelijk te definiëren.
- Je hoeft de doelstellingen niet te onthouden waardoor je tegelijkertijd veel meer andere ideeën kan ontwikkelen.
- Het stimuleert de creativiteit.
Kortetermijn- vs langetermijndoelstellingen
Langetermijndoelstellingen zijn een visie, de leidende kracht die je helpt doorheen de uitdagingen. Kortetermijndoelstellingen daarentegen zijn minstens even belangrijk en worden gezien als de springplank op weg naar de langetermijndoelstellingen. Deze zijn nodig om stap voor stap te kunnen werken zodat je niet te ver vooruit hoeft te kijken.
Belang van tracking
Tracking is eigenlijk enkel het registreren en opnemen van de resultaten waartoe bepaalde acties hebben geleid. Tracking is belangrijk om te bepalen welke acties geleid hebben tot het gewenste resultaat zodat je acties kan aanpassen en benchmarks en doelstellingen realistischer kunt opstellen. Wanneer behaalde resultaten niet merkbaar zijn kan dit immers leiden tot frustratie en demotivatie.
Bepaal eerst de resultaten die je wilt bereiken en schrijf ze neer. Werk van achter naar voor dus start met maandelijkse, vervolgens wekelijke en dagelijkse doelstellingen en benchmarks die je wilt behalen. Wanneer de doelstelling is om twintig nieuwe klanten aan te trekken binnen de komende honderd dagen, zou je een maandelijks doel kunnen stellen van acht klanten en een wekelijks doel van twee. Gebruik het tracking systeem om te bepalen welke activiteiten, aan welke kost, op welke termijn je hebt moeten uitvoeren om deze twee klanten te kunnen binnenhalen. Stel jezelf de vraag of dit een haalbaar resultaat is. Indien dit niet het geval is dien je de doelstelling aan te passen zodat deze wel haalbaar wordt. Misschien moet je een andere actie elimineren zodat je meer tijd ter beschikking hebt of dien je te besparen op andere projecten zodat er een groter budget vrij komt.
Er is een grote voordeel verbonden aan het gebruik van je eigen resultaten om toekomstige doelen te bepalen. De vooropgestelde doelen worden wel erg haalbaar omdat je ze al eens eerder hebt behaald waardoor ook je vaardigheden zijn verbeterd. Hierdoor zal je zelfvertrouwen eveneens groeien wat leidt tot een grotere kans op succes.