InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Hoe overleef ik de kantoortuin?

Hoe overleef ik de kantoortuin?

Hoe overleef ik de kantoortuin? Veel bedrijven in Nederland hebben kantoortuinen ingericht, grote ruimtes waarin meerdere werknemers een werkplek hebben. Vaak met halfhoge schotten tussen de bureaus en wat plantenbakken voor de aankleding. Het idee is dat de kantoortuin de communicatie zou verbeteren en de productiviteit zou verhogen. Maar voor veel mensen is werken in een kantoortuin een schrikbeeld vanwege het gebrek aan privacy en de geluidsoverlast van collega’s. Hieronder vind je enkele tips om je staande te houden, mocht je werkgever besluiten om over te gaan op een kantoortuin.

Richt je werkplek aantrekkelijk in

Als je geluk hebt en je werkgever niet aan flexwerken doet, krijg je in de kantoortuin een vast bureau dat je naar eigen smaak kunt inrichten. Op een plek die je gezellig vindt, werk je prettiger. Geef daarom sfeer aan je bureau door wat foto’s, tekeningen van de kinderen of snuisterijen neer te zetten die je graag om je heen hebt. Sommige mensen creëren graag hun eigen sfeer door naar muziek te luisteren tijdens het werk. Een radio in de kantoortuin is natuurlijk uit den boze, maar met oordopjes en een mp3-speler of online radio kun je toch jouw muziek horen en storende omgevingsgeluiden buitensluiten. Om nog aanspreekbaar te blijven voor je collega’s kun je overwegen om slechts één oordopje in te doen.

Zorg voor een opgeruimd bureau

Als je een vast eigen bureau in de kantoortuin hebt, doe je er verstandig aan om het niet te overladen met stapels papieren en uitpuilende bakjes. In de open ruimte is een rommelig bureau meteen zichtbaar, je kunt immers niet even de deur van je kamer achter je dichttrekken. Mochten er onverwacht klanten over de vloer komen, dan maakt een opgeruimd bureau een professionele indruk. Door aan het eind van iedere werkdag je bureau leeg te maken, voorkom je dat het langzaam dichtslibt en kun je - als bijkomend voordeel - zelf ook alles makkelijk vinden. Een andere reden om je bureau netjes te houden, is dat iedereen die in de kantoortuin langs loopt er een blik op kan werpen. Laat daarom geen rapporten of aantekeningen die vertrouwelijke informatie bevatten op je bureau slingeren om te voorkomen dat eventuele gevoelige informatie uitlekt.

Regel een koptelefoon

Moet je vaak lang bellen of heb je regelmatig telefonisch overleg waarbij je aantekeningen moet maken in de computer? Dan is het meestal niet prettig om de hoorn steeds te moeten vasthouden, eventueel geklemd tussen je oor en schouder om op je toetsenbord te kunnen werken. Maar de speakerfunctie van de telefoon gebruiken is ook niet acceptabel in een open kantoortuin. In deze gevallen is het handig als je telefoon een headset heeft. Je werkgever is vast wel bereid om die aan te schaffen als je duidelijk kunt maken waarom dat voor jouw werk nuttig is.

Maak gebruik van overige werkruimtes

Bedrijven met kantoortuinen hebben vaak een aantal extra ruimtes of zaaltjes waarvan werknemers tijdelijk gebruik kunnen maken voor groepsoverleg. Bespreek wat de mogelijkheden binnen jouw bedrijf zijn om deze werkruimtes te gebruiken. Als ze niet gereserveerd zijn voor vergaderingen, kun je er misschien ook terecht als je een klus moet doen die veel concentratie vereist zonder afleiding van je collega’s uit de kantoortuin. Een andere werkruimte waar je gebruik van zou kunnen maken, is je eigen huis. Wellicht staat je werkgever positief tegenover af en toe een dagje thuiswerken, zeker als je kunt onderbouwen dat dit het resultaat ten goede komt. Je kunt immers effectiever werken terwijl je toch bereikbaar bent via email en mobiele telefoon.

Lees verder

© 2014 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe overleef ik de kantoortuin?"

Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 25-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Professionele ontwikkeling
Schrijf mee!