InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Doorlopende reisverzekering vaak voordeliger

Doorlopende reisverzekering vaak voordeliger

Doorlopende reisverzekering vaak voordeliger Wie een aantal keren per jaar op vakantie gaat doet er goed aan een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Dat scheelt een boel rompslomp van telkens weer een aparte verzekering af te sluiten met de nodige invulling van formulieren en opgave van reisdata. En ook belangrijk is dat er geen risico bestaat dat het afsluiten in de drukte van de voorbereiding van de vakantie wordt vergeten.

Voordelen van doorlopende reisverzekering

Een belangrijk voordeel van de doorlopende reisverzekering is dat die slechts éénmalig hoeft te worden afgesloten omdat de verzekering jaarlijks verlengd kan worden. Bij een doorlopende reisverzekering is het ook niet noodzakelijk om telkens de reisdata door te geven. Een ander voordeel is dat de kosten van de verzekering op jaarbasis lager zijn dan de optelling van de kosten voor het afsluiten van enkele verzekeringen per jaar wat van toepassing is als meerdere keren op vakantie wordt gegaan of een reis wordt gemaakt.

Dekking van de doorlopende reisverzekering

Een doorlopende reisverzekering is, evenals een kortdurende reisverzekering, bedoeld als aanvulling op bijvoorbeeld de zorgverzekering, inboedelverzekering en autoverzekering. Alleen zaken die niet door de andere verzekeringen worden vergoed vallen onder de dekking van de reisverzekering. Een belangrijke hulpverlening bij een doorlopende reisverzekering bestaat uit het verzorgen van vervoer of medische begeleiding indien dat noodzakelijk is voor de terugreis zoals bijvoorbeeld bij een ongeval of een fataal afgelopen bergwandeling of klimfietstocht. Ook ten aanzien van de aansprakelijkheid dekt de verzekering bepaalde kosten zoals schade die ontstaat doordat de verzekerde bijvoorbeeld iets stuk laat vallen in het vakantieverblijf. Let wel op dat een zakenreis in het algemeen niet gedekt wordt door een doorlopende reisverzekering.

Basisdekking en aanvullende modules

Een doorlopende reisverzekering kent een basisdekking, die overigens per verzekeraar uiteen kan lopen, met dekking van schades en ongevallen tijdens een vakantie. Op die basisdekking kunnen aanvullende modules worden afgesloten. De basisdekking bestaat meestal uit persoonlijke hulpverlening en dekking van diefstal en beschadiging van de bagage. Daarnaast worden kosten vergoed bij eventuele ongevallen, schade aan accommodatie en telefoonkosten die gemaakt worden voor het bellen van hulplijnen.

Eigen risico en annulering

Bij een doorlopende reisverzekering wordt in het algemeen gekozen voor een eigen risico waardoor de verzekering vooral bedoeld is voor grotere schades. Rekening houdend met het eigen risico is het uitkeringsbedrag voor kleine schades soms heel gering. Verstandig is wel om een annuleringsverzekering toe te voegen aan de doorlopende reisverzekering omdat dan kosten worden gedekt als door omstandigheden de vakantie moet worden afgezegd of als onverwacht huiswaarts moet worden gekeerd in de loop van de vakantie.

Informatie en vergelijking

Het afsluiten van een doorlopende reisverzekering vergt wel enig onderzoek om de premies te vergelijken en de soorten dekking na te gaan omdat die nogal uiteen kunnen lopen. Het is uiteraard belangrijk om een reisverzekering te kiezen die aansluit op de persoonlijke behoeften. Internet is daar een prima informateur voor met ook mogelijkheden om verzekeringen met elkaar te kunnen vergelijken.

Maximale reisduur

Overigens is het niet zo dat een doorlopende reisverzekering ook onbeperkt geldt voor de duur van de vakantie. De meeste verzekeringen kennen een maximum reisduur die uiteenloopt tussen 45 en 90 dagen maar die dikwijls wel verlengd kan worden. Zo niet dan is een zogenaamde globetrotter reisverzekering een betere manier van verzekeren.

Soms voordeliger voor één vakantie

Een doorlopende reisverzekering is niet alleen gunstig bij het meerdere malen per jaar op vakantie gaan maar kan ook voordeliger zijn bij één langdurige vakantie. Dit is voor alleenstaanden het geval bij een vakantie die langer duurt dan 21 dagen en voor gezinnen langer dan 16 dagen. Voorts geeft het afsluiten van een goede verzekering een geruststellend gevoel als weer eens bijgetankt kan worden tijdens een heerlijke vakantie in een van de prachtige berggebieden op niet zo heel veel kilometers afstand zoals bijvoorbeeld de Dolomieten waar het zowel in de zomer als winter heerlijk toeven is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Anwb.nl
  • Doorlopendereisverzekering.net
  • Interpolis.nl
  • Ing.nl

Reageer op het artikel "Doorlopende reisverzekering vaak voordeliger"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-01-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Vakantie
Schrijf mee!