InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > De regels rondom uw vrije dagen en uren

De regels rondom uw vrije dagen en uren

Als u werkt heeft u recht op vrije dagen. Maar op hoeveel dagen heeft u recht? En hoe zijn de regels rondom de vrije dagen gesteld? Het is verstandig u hier goed over in te lezen zodat u weet wat uw rechten en plichten zijn. In dit artikel leest u meer informatie over de vrije dagen.

Op hoeveel vrije dagen heeft u recht?

Iedereen die werkt heeft het recht op vier keer het aantal dagen dat men per week werkt. Als u dus vijf dagen in de week werkt heeft u recht op ten minste 20 vrije dagen. Als u parttime werkt en daarmee een bepaald aantal uur per week zullen uw uren keer vier gedaan worden. Als u bijvoorbeeld 20 uur in de week werkt dan is het 20 x 4 en heeft u recht op 80 vrije uren. Parttime medewerkers hebben dan wel recht om minder vrije uren, maar als zij bijvoorbeeld 3 dagen in de week werken en 3 weken op vakantie willen hoeven zij ook maar 9 dagen van het werk vrij te nemen.

Bovenwettelijke uren

Alle vrije dagen die men meer krijgt dan minimaal is vastgesteld noemen we de bovenwettelijke dagen. Het aantal vrije dagen of uren per jaar staan meestal vastgesteld in de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). De wettelijk verplichte dagen kunt u niet om laten zetten in geld. De Bovenwettelijke uren zijn echter als het CAO, de ondernemingsraad en in overleg werkgever wel om te zetten in geld.

Vakantie

In de CAO staan meestal meer regels betreffende de vakantie. Een aantal regels die hier in kunnen staan zijn bijvoorbeeld:
  • dat u een verplicht aantal dagen achter elkaar vakantie op moet nemen
  • dat u de dagen dat u op vakantie wilt voor een bepaalde datum aangeeft
  • dat u in bepaalde periodes van drukte in principe geen vakantie op kunt nemen
Als u een verzoek tot een vakantie schriftelijk indient zal de werkgever binnen twee weken moeten reageren. Als dit niet gebeurd mag u er vanuit gaan dat er akkoord word gegaan.
Als u ziek bent tijdens u vakantie dient u dit te melden. Als het uw vakantie belemmerd worden deze dagen namelijk niet gezien als vakantiedagen.

Verlofdagen opsparen

De wettelijke uren die u overhoud dient u binnen 6 maanden in een nieuw jaar geheel opgemaakt te hebben. De bovenwettelijke uren mogen eventueel 5 jaar opgespaard worden. Overleg dit echter goed want de meeste werkgevers hebben liever niet dat dagen worden opgespaard. Zo is het niet binnen elk bedrijf mogelijk om dagen zolang op te sparen dat men er een paar maanden tussenuit kan. Dit is ook een goed teken, u bent namelijk onmisbaar binnen het bedrijf. Als u de bovenwettelijke uren niet opgemaakt kunnen worden bij uitdiensttreding dienen deze uitbetaald te worden.

Dagen opbouwen

Als u net een nieuwe baan heeft kunt u in principe niet ook direct vakantie opnemen. U dient uw vakantiedagen op te bouwen. Stel voor dat u 24 vakantiedagen per jaar heeft, dan heeft u na een maand werken recht op 2 vakantiedagen. 24 vakantiedagen gedeeld door 12 maanden. In overleg kunt u wellicht wel een voorschot van uw vakantiedagen opnemen.

Speciale verlofdagen

Per CAO verschilt het hoeveel en wanneer u speciale verlofdagen heeft. De volgende speciale verlofdagen kunnen voorkomen:
  • overlijden van gezinsleden en/of familieleden - afhankelijk van u hoe dichtbij de overleden persoon stond 1 tot 4 dagen
  • geboorte van uw eigen kind - zwangerschapsverlof 16 weken vader heeft recht op 2 dagen
  • verhuizen - 2 dagen
  • ondertrouw - 1 dag
  • trouwen van uzelf of een familielid - voor uzelf 2 tot 4 dagen voor 1e en 2e graads familie 1 dag
  • jubilea van huwelijk of dienst - 1 tot 3 dagen
  • kerkelijke communie - 1 dag

Overige tips

  • probeer uw uren als u deze niet mee kunt nemen zoveel mogelijk op te maken, voorkom dat ze komen te vervallen
  • geef altijd op tijd aan wanneer u vrij wilt, hou voor een vrije dag 3 weken aan en voor een langere vakantie het liefst een half jaar
  • er bestaat ook zorgverlof voorals u langdurig voor een familielid wilt kunnen zorgen of moet zorgen
  • een mens heeft vrije dagen nodig, uit onderzoek is gebleken dat men na ongeveer 62 dagen kwalitatief minder goed gaat presteren
Gerelateerde artikelen
Vakantiedagen 2018 en 2019 uitbetalenVakantiedagen 2018 en 2019 uitbetalenDe vakantiedagen uit 2018 en 2019 opmaken en laten uitbetalen, wat zijn de regels bij het opmaken van uw vakantiedagen?…
Bijzonder verlof op een rijtjeBijzonder verlof op een rijtjeHet is bekend dat je bijzonder verlof mag opnemen bij een bevalling of bij overlijden van bijvoorbeeld je partner. Er zi…
Vakantiedagen, calamiteiten- of zorgverlofEr zijn allerlei omstandigheden in de privésfeer te bedenken waardoor het voor u tijdelijk niet mogelijk is op uw werk t…
Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Iedere werknemer bouwt recht op vakantiedagen op. In de wet is een minimaal aantal vastgelegd, maar de meeste werkgevers…
Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?Het is in de wet vastgelegd op hoeveel vakantiedagen u recht hebt. Meer vakantiedagen toebedelen aan de werknemer is toe…

Reageer op het artikel "De regels rondom uw vrije dagen en uren"

Reacties

M. Wirken, 10-01-2018 20:21 #3
Mijn werkdag is 7.2 uur. Maar bij een vrije dag wordt er acht uur afgeschreven mag dit?

Marleen, 07-04-2016 17:30 #2
Beste,

Ik heb een wisselend rooster voor 32 uur per week. Nu worden deze uren zo gepland dat ik, als er vrije dagen door de weeks vallen, iedere week 32 uur ingeroosterd wordt. Dit komt er op neer dat een vrije dag, zoals Pasen of Hemelvaart, eigenlijk mijn gewone vrije dag is in plaats van een extra vrije dag. Mag mijn werkgever dit op deze manier doen?

Bedankt voor de reactie!

C. Steenhorst, 15-01-2016 14:12 #1
Ik werk 22 uur per week, deze worden zo verdeeld dat ik maar een vrije dag per week heb. Is dit juist ik dacht namelijk dat ik 2 vrije dagen per week moet hebben

Met vriendelijke groet
Claudia Steenhorst

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 30-12-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!