InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Een goede speech houden

Een goede speech houden

Een goede speech houden Goed kunnen communiceren, wil nog niet zeggen dat je ook een goede speech kunt houden. Speechen is een heel andere discipline en behalve dat er natuurlijk altijd natuurtalenten zijn die zonder enige voorbereiding opstaan en zinvol beginnen te speechen, is het iets wat best te leren is.

De voorbereiding

Een goede voorbereiding qua inhoud, logica en bijbehorende tijd is belangrijk. Enerzijds om een goed verhaal zo soepel als mogelijk over te brengen en anderzijds vanwege het psychische effect, namelijk wetende dat het verhaal goed in je hoofd zit maakt minder onzeker op bijvoorbeeld uitglijers. De zenuwen spelen hoe dan ook een rol en hoe meer je het proces beheerst, hoe beperkter de zenuwen zijn.

Uitvoerend

Voorbereiden doe je als volgt:
  • Begin tijdig, zeker 10 tot 14 dagen voor de dag van je speech.
  • Zet je verhaal in elkaar op hoofdlijnen en bekijk hoeveel tijd je hebt c.q. denkt nodig te hebben voor de losse onderdelen. Maar let wel, het gaat niet om de meest kleine details, het gaat erom dat je verhaal overkomt. Wat wil je dus overbrengen aan je publiek?
  • Zorg wel dat je van de hoed en de rand weet, er kunnen altijd meer gedetailleerde vragen komen. Bedenk tot welke niveau je deze wilt beantwoorden. Immers, de materie beheersen is een, maar alles tot op detailniveau is weer iets anders. Je kunt altijd nog antwoorden dat je er later op terugkomt.
  • Om te weten wat je kunt verwachten vanuit de zaal, is het goed je publiek te kennen. Wie en wat voor soort mensen zitten er in de zaal?
  • Zijn er nog andere sprekers en zo ja, bekijk of je qua inhoud niet in elkaars vaarwater zit.
  • Oefen je speech enkele keren thuis voor de spiegel. Dan zie je ook of je teveel met je handen “praat” of je een houterige houding hebt of je stem omhoog gaat (door de zenuwen kan je stem hoger worden en je gaat vaak sneller praten).
  • Ga de avond voor de speech op tijd naar bed, een goede nachtrust levert de volgende dag een betere concentratie op.
  • Realiseer je dat jij je zenuwen voelt, maar de meeste mensen in de zaal zal dit ontgaan.

Het speechen

Geen voorbereiding

Spreekt voor zich dat je het beste je speech goed kunt voorbereiden, maar mocht dit niet gelukt zijn of je moet onverwacht speechen (bijvoorbeeld in geval van een calamiteit), zorg dan dat je de hoofdlijnen weet en een warm en levendig verhaal brengt, wat rustig wordt uitgesproken (spreek gevoelsmatig iets langzamer dan je normaal spreekt). Als de situatie het toelaat is wat humor erin verwerken ook aan te raden, maar doe dit alleen als je van jezelf weet dat je het kunt.

Visualisatie

Je bereikt met een speech het meeste als je er voor kunt zorgen dat men de situatie die je beschrijft, voor zich gaat zien. Staccato speechen zal ongetwijfeld door een aantal mensen opgepakt worden, maar geldt niet voor de meeste mensen. Het levendige verhaal kan altijd nog aangevuld worden met iets wat je kunt laten zien en als dit niet kan, beschrijf dan ruim een voorbeeld.

Let bij een presentatie ook altijd op dat als je op een van de sheets iets wilt laten zien, je er niet (half) voor gaat staan of met je rug naar het publiek gaat staan. Neem, als je er niet bij kunt, iets in de hand om het aan te wijzen of vraag in de zaal of er een laserlicht is, waarmee je aan kunt wijzen.

Actief publiek

Zowel voor de check of je woorden aankomen, maar ook om het publiek bij de les te houden en ze actief te laten luisteren, is het goed je publiek te betrekken. Stel aan de hand van een attribuut of een beschreven voorbeeld een vraag aan het publiek en als er niet iemand direct uit de zaal wil antwoorden, wijs dan iemand aan.
Laat rustig een moment van stilte vallen en denk niet direct dat jij dit op moet vullen. Kijk een keer (veel betekenend) in de zaal rond en ga dan door of stel nog een vraag aan het publiek.

Tenslotte

Als het je eerste speech is, zorg dan dat je voorbereiding helemaal goed is. Niet zelden denkt de enthousiaste man of vrouw dat ze het wel even doen en dan blijkt het toch tegen te vallen. Dit kan de lol voor de toekomst behoorlijk verstoren, terwijl goed speechen behalve handig ook heel leuk kan zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Speech schrijvenSpeech schrijvenEen speech vergt een goede voorbereiding. Je kunt inspiratie opdoen door te brainstormen, voor je daadwerkelijk begint m…
De essentie van de toespraakVroeg of laat gebeurt het wel eens dat je een (kleine) toespraak moet houden. Hoe begin je eraan en hoe bouw je dat op?…
Een speech schrijven voor een begrafenis of crematieEen speech schrijven voor een begrafenis of crematieNadat iemand is overleden, moet er een begrafenis of crematie worden geregeld. Vaak wordt er tijdens deze plechtigheid d…
Spreken voor een publiek: hoe en waarom?Spreken voor een publiek: hoe en waarom?Toespraken zijn belangrijk, maar niet makkelijk. Je moet met veel zaken rekening houden wanneer je spreekt voor een groo…
In het openbaar leren sprekenIn het openbaar leren sprekenVeel mensen vinden in het openbaar spreken niet echt prettig en zullen een dergelijke situatie proberen te vermijden. Mo…

Reageer op het artikel "Een goede speech houden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-01-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Hulpmiddelen Manager
Schrijf mee!