InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Niet-commerciële organisaties

Niet-commerciële organisaties

Niet-commerciële organisaties Een niet-commerciële organisatie streeft niet naar winst. Die heeft een ander doel. Voor een school kan dat bijvoorbeeld zijn: een hoog aantal geslaagden. Een niet-commerciële organisatie word ook wel een non-profitorganisatie genoemd. Voorbeelden van non-profitorganisaties zijn voetbalverenigingen, middelbare scholen, Stichting AAP, Vereniging Eigen Huis, Het Nederlandse Rode Kruis en de Nederlandse Ski Vereniging. Er zijn veel soorten non-profitorganisaties. Hier een paar voorbeelden:
  • naamloze of besloten vennootschap
  • vereniging
  • stichting

De naamloze of besloten vennootschap

Een naamlozen of besloten vennootschap komt voor bij grote niet-commerciële organisaties die niet naar winst streven, maar wel een bedrijfsmatig karakter hebben.

De vereniging

Een vereniging is een organisatie die leden kent en bepaalde doelen nastreeft. De leden betalen contributie en kiezen zelf een bestuur. Er zijn bijvoorbeeld sportverenigingen en hobbyverenigingen.

De stichting

Een stichting is een organisatie zonder leden die een bepaald doel wil bereiken. Het bestuur probeert het doel van de stichting te realiseren. Het vermogen wordt vaak verkregen door subsidies of schenkingen. Een voorbeeld van een stichting is Stichting Leger der Heils.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Niet-commerciële organisaties"

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 09-02-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!