InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > De Senz Paraplu, een innovatieve, succesvolle Paraplu

De Senz Paraplu, een innovatieve, succesvolle Paraplu

Nederlandse uitvinders hebben een stormbestendige paraplu uitgevonden. De paraplu kan niet binnenstebuiten klappen. Hij draait mee met de wind. Hij wordt in de volksmond “Stealth Umbrella” genoemd, omdat hij op het gelijknamige vliegtuig lijkt. Officieel heet hij “Senz Umbrella”. Hij is in 2015 op allerlei plaatsen te koop. Je kunt stellen dat het een commercieel succesvolle uitvinding is.

Inhoud:

In Nederland verandert het weer erg vaak. Soms kun je spreken van vier seizoenen in één dag. Als het regent kan het hard waaien. Dat gebeurt met name in het voorjaar en in de herfst, maar ook in de andere jaargetijden is er sprake van wind. Na een paar windvlagen liggen er in grote steden zoals Amsterdam overal geraamtes van paraplu´s. Met de komst van de Senz paraplu hoeft je paraplu niet meer dubbel te klappen door harde windvlaag waarna de baleinen stuk gaan.

Senz begon als afstudeerpriject

Drie studenten Industrieel Ontwerpen begonnen in 2004 aan een afstudeerproject aan de Technische Universiteit in Delft. Als bron van inspiratie hadden ze hun eigen ergernis en frustratie dat de wereld vol zit met technologisch hoogwaardige apparatuur, maar dat een alledaags gebruiksvoorwerp veel onvolkomenheden vertoond. De studenten, Philip Hess, Gerard Kool en Gerwin Hoogendoorn zijn na hun studie het bedrijf met Senz Umbrella’s gestart.

Prijs

Het project heeft een internationale ontwerpers prijs gewonnen: de Red Dot Award. Dat is een belangrijke prijs op het gebied van design. De paraplu heeft een niet eerder ontworpen vorm die praktisch is en aangenaam oogt. Zelf zeggen de studenten dat de paraplu een ovaal-vorm heeft met een afgeronde achterkant. Het lijkt echter meer een achthoek met ongelijke zijden. Hoe dan ook: de Senz paraplu is een innovatief modeartikel.

Oogbeschermers

De Senz Umbrella heeft als voordeel dat hij iets kleiner is dan een ronde paraplu. Daardoor loop je andere mensen minder in de weg. Ook heeft hij oogbeschermers aan de baleinen, waardoor de kans verkleind wordt dat je bij passanten oogletsel veroorzaakt.

Windkracht 10?

De oogbeschermers zijn niet het sterkste punt van de innovatieve paraplu. Hiermee moet je niemand in het gezicht raken. Het feit dat de paraplu zichzelf aanpast aan de wind, kan ervoor zorgen dat hij ineens onverwachts draait. Daardoor kan je iemand raken. In een drukke winkelstraat zijn paraplu’s altijd lastig. Ook voor deze nieuwe paraplu moet af en toe worden weg gedoken. Voor een strandwandeling geldt dat niet. Daar waait een gewone paraplu snel stuk. Met deze paraplu kun je volgens de makers tot windkracht 10 beschermd in de storm staan. Zorg wel dat tijdens windsnelheden van meer dan 100 km/uur de paraplu niet uit je handen waait want hij kost 40 of 50 euro, afhankelijk van welk model je koopt.

Nadeel

Het nadeel van een dure paraplu is dat mensen gaan kiezen: of één paraplu voor 50 euro kopen, of 16 paraplu’s van 3 euro op de Albert Cuyp markt kopen. Bovendien is een paraplu een object dat mensen snel vergeten en ergens achter laten. Deze paraplu’s worden weer door anderen gevonden waardoor veel mensen een gratis paraplu hebben. Mensen die zichzelf kennen vergeten liever een paraplu van 3 euro dan één van 50 euro.

Groter en mooier

Er is een mini-model wat opvouwbaar is voor 39.95 en grote inklapmodel voor 49.95 op de markt gebracht. Senz Umbrella’s wil het concept verder uitwerken door nieuwe modellen op de markt te brengen. Er komt een grotere versie en ze willen paraplu’s mooier maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paraplu-en-Baby DraagriemJe wilt natuurlijk dat jij en je baby niet nat worden. Daarom is er een paraplu uitgevonden die aan een baby-draagriem v…
Mislukte uitvinding: Paraplu met InternetAls je buiten in de regen loopt is het vreselijk jammer dat je niet even kunt Googlen wanneer het droog wordt. Ook heb j…
Handige tips en outfits voor een regenachtige dagHandige tips en outfits voor een regenachtige dagTijdens de lente- en herfstmaanden regent het vaak. Het is dan lastig om kleding uit te kiezen. Suède schoenen en kledin…
Mislukte uitvinding: Paraplu met DouchegordijnIn de categorie mislukte Japanse uitvindingen scoort deze paraplu erg hoog. Een paraplu met douchegordijn. In zijn nodel…
Mislukte uitvinding: ParapluhouderDe paraplu is misschien wel één van de beste uitvindingen ooit. Toch zijn er mensen die het concept willen verbeteren. D…
Bronnen en referenties
  • Website van senz

Reageer op het artikel "De Senz Paraplu, een innovatieve, succesvolle Paraplu"

Reacties

Tjibbe van der Ploeg, 29-10-2009 23:18 #3
Ik ben op ook op zoek naar zo'n handige Senz-paraplu, maar heb geen idee waar deze te kopen. heeft iemand een tip?

Dutry, 08-03-2008 09:24 #2
Waar koop ik zo'n senz plu nou?

Dolly Koster, 28-12-2007 18:01 #1
Ik zou graag willen weten waar ik deze speciale paraplu kan kopen omdat er bij mij iedere 3 weken wel een paraplu kapot waait.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Uitvinders
Reacties: 3
Schrijf mee!