InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Supermarkten in Nederland

Supermarkten in Nederland

Supermarkten in Nederland Dagelijks doen miljoenen mensen in Nederland hun boodschappen in 'de supermarkt'. Nederland kent meer dan 25 verschillende supermarktketens; waaronder een aantal grote ketens als 'Albert Heijn', 'Aldi', 'C1000', 'Plus', 'Lidl' en 'Jumbo'.

Geschiedenis van de supermarkt

De eerste supermarkten begonnen als 'zelfbedieningszaken' aan het begin van de 20e eeuw in de Verenigde Staten. Daarvoor kochtten mensen hun voedingsmiddelen hoofdzakelijk bij een kruidenier. In 1948 startte Dirk van den Broek een eerste zelfbedieningszaak in Amsterdam. In 1953 opende hij, eveneens in Amsterdam, de allereerste supermarkt. Vanaf dat moment werden door heel Nederland heen steeds meer supermarkten gebouwd. De komst van supermarkten in Nederland zorgde voor een ware revolutie; 'boodschappen doen' werd nu niet meer hoofdzakelijk door vrouwen gedaan; ook mannen gingen kochtten hun boodschappen in de supermarkt. De supermarkten waren in het begin klein (er werden voornamelijk vlees, kaas en groenten verkocht), maar in de loop der jaren werden ze steeds groter.

De grootste supermarktketen: Albert Heijn

De grootste supermarktketen in Nederland is Albert Heijn (Ahold), met meer dan 800 winkels. Daarmee heeft Albert Heijn, afgekort AH, een marktaandeel van bijna 34% van alle supermarktketens in Nederland. De naam Albert Heijn is afkomstig van de oprichter. In 1956 werd de eerste 'echte' supermarkt in Rotterdam geopend. In datzelfde jaar verscheen ook de eerste 'Allerhande'; een maandblad met o.a. informatie over de winkelketen, recepten en artikelen over eten en drinken. In 1987 bestond de naam 'Albert Heijn' 100 jaar, en kreeg het moederbedrijf Ahold de titel 'Koninklijk'. Een aantal wetenswaardigheden over Albert Heijn:
  • In 2002 breidde de keten zich uit met de zogenaamde 'AH to go' en 'AH-XL'-winkels
  • In Willemstad op Curacao kun je ook een Albert Heijn vinden
  • Klanten met een 'bonuskaart' krijgen korting op bepaalde artikelen
  • De uitroep 'Hamsteren!' en de acteur in recente reclamespotjes zijn (positief) bekend bij veel mensen
  • In 2003 en 2009 deed Albert Heijn mee in een prijzenoorlog waardoor conflicten ontstonden met fabrikanten zoals Peijnenburg, Grolsch en Coca-Cola

Andere grote ketens

Naast Albert Heijn kent Nederland nog een aantal grote supermarkt ketens. Hieronder een lijst van supermarktketens die meer dan 200 winkels hebben:
  • Aldi
  • C1000
  • Coop
  • Jumbo
  • Lidl
  • Plus

Aldi

Dit uit Duitsland afkomstig supermarktbedrijf staat bekend om de lage prijzen en het beperkte assortiment. De prijzen van producten van Aldi zijn laag omdat de winkels sober zijn ingericht en meestal op goedkope locaties te vinden zijn (dus niet midden in het centrum van een stad bijvoorbeeld). Naast eten en drinken verkoopt Aldi nog andere artikelen.

C1000

Deze supermarktketen van moederbedrijf Schuitema is groot geworden o.a. door overnames van supermarktketen Spar. De keten valt qua prijzen en service in het middensegment van alle supermarktketens.

Coop

De naam Coop moet worden uitgesproken als Koo-op, en is een onderdeel van Coop Supermarkten. Coop kent een aantal verschillende soorten winkels, waaronder CoopCompact en SuperCoop.

Jumbo

'Hallo Jumbo!'. Misschien zegt deze slogan je iets, aangezien deze in de reclames van supermarktketen Jumbo te horen is. De keten richt zich met name op de service naar klanten en profileert zich naar klanten dan ook met 'de 7 zekerheden' (allen gericht op klantvriendelijkheid). In 2009 werd bekend dat Jumbo de supermarktketen 'Super de Boer' over zou nemen.

Lidl

Lidl is een groot bedrijf met meer dan 5000 winkels in 17 landen. Net als concurrent Aldi staat Lidl bekend om de lage prijzen. De laatste jaren richt Lidl zich niet alleen meer op 'basisproducten', maar ook op meer exclusief eten en drinken.

Plus

De winkelformule van Plus is de opvolger van de Plusmarkt. De laatste jaren zijn in korte tijd veel Plus-winkels geopend, zowel in grote steden als kleinere plaatsen.

Overige ketens

Naast bovengenoemde grote supermarktketens kent Nederland nog een aantal kleinere ketens zoals Nettorama, Hoogvliet, Troefmarkt, Attent en DeKaMarkt. Overigens zijn in de loop der jaren een flink aantal ketens overgenomen of verkocht. Zo bestaan (succesvolle) supermarktketens als Edah, Super, Volumemarkt, Konmar en Kopak inmiddels niet meer.
Gerelateerde artikelen
30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!Waarom zou je voor een pot pindakaas of een pak waspoeder 10% meer betalen dan nodig? Toch doen consumenten dat. Gemak i…
Sparen bij de supermarktTegenwoordig hoef je niet meer naar een bank te gaan voor een hoge rente, daar zijn de rentes inmiddels gezakt tot een w…
Supermarktoorlog of prijzenoorlogSupermarktoorlog of prijzenoorlogEen supermarktoorlog of prijzenoorlog is een strijd die een supermarkt(keten) aangaat met andere supermarkten om klanten…
Jumbo; een vriendelijke en klantgerichte supermarktJumbo; een vriendelijke en klantgerichte supermarktJumbo is een van de grote supermarkten in Nederland. Jumbo geniet vooral bekendheid door de 7 dagelijkse zekerheden. Dit…
Is speltbrood uit de supermarkt wel zo gezond?Speltbrood is een gezondheidshype en supermarkten zoals de Albert Heijn, de Jumbo en de Plus gaan daar bewust op in. Het…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Supermarkten in Nederland"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 15-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!