Jumbo & Albert Heijn: prijsstrategieën en aanbiedingen

- Waarom zijn er aanbiedingen in supermarkten?
- Prijsstrategieën supermarkten
- Aanbiedingen Jumbo
- Aanbiedingen Albert Heijn
- Is Jumbo of Albert Heijn de voordeligste?
Waarom zijn er aanbiedingen in supermarkten?
Voor supermarkten zijn er verschillende redenen om korting te geven op diverse producten. De voornaamste reden voor supermarkten om producten lager te prijzen is het trekken van extra klanten naar de supermarkt. Daarnaast is een reden ook dat, omdat de klant eens in een andere supermarkt komt, de klant switcht van ‘vaste‘ supermarkt. Ten slotte zijn er vaak ook afspraken met fabrikanten van producten.Extra klanten trekken
Het gebeurt vaak dat er aanbiedingen zijn waarbij de supermarkt verlies maakt op dat betreffende product. Dit betekent dat de supermarkt op elk extra verkocht product geld toelegt. De reden hiervoor is dat de extra klanten die door deze korting naar de supermarkt komen, ook veel andere producten kopen waar de supermarkt wel winst op maakt.
Switchen van supermarkt
Het ultieme doel van de supermarkt is natuurlijk dat de klant, die eerst zijn dagelijkse boodschappen bij de concurrent deed, nu een nieuwe klant wordt. Hierdoor wordt er op lange termijn voordeel behaald omdat de klant, die eerst nooit iets kocht, nu al zijn of haar vaste boodschappen doet in de andere supermarkt.
Afspraken fabrikanten
Er zijn regelmatig afspraken met fabrikanten. Deze willen bijvoorbeeld dat een product meer wordt uitgeprobeerd. De fabrikant levert het product tegen een korting aan de supermarkt, die het weer tegen een korting aanbiedt aan de consument. Hierdoor wordt de marge van de fabrikant lager, terwijl deze voor de supermarkt gelijk blijft.
Prijsstrategieën supermarkten
In Nederland worden er in supermarkten twee verschillende prijsstrategieën toegepast. Bij supermarkten is de prijsstrategie erg belangrijk omdat consumenten vaak op zoek zijn naar de laagste prijs. In 2003 ontketende Albert Heijn een prijzenoorlog tussen supermarkten door 1.000 producten in prijs te verlagen. Hierdoor voelde de concurrentie zich genoodzaakt het voorbeeld te volgen. De prijzenoorlog duurde tot 2006. De twee prijsstrategieën in Nederlandse supermarkten zijn; ‘every day low pricing’ en ‘high/low pricing’.Every day low pricing
De 'every day low pricing' (EDLP) prijsstrategie is een strategie waarbij de supermarkt voor elk product altijd de laagste prijs hanteert. Dit wordt ook veelvuldig in de communicatie van de supermarkt naar voren gebracht. Prijspromoties (aanbiedingen) zijn er wel, maar deze gaan nooit heel diep. Vaak zijn het aanbiedingen waarbij je een aantal producten moet kopen en daarbij er een gratis krijgt. Een bekende keten die deze strategie voert is Walmart. Deze keten is heel erg groot geworden met standaard lage prijzen, zonder al te diepe aanbiedingen.
High/low pricing
Deze prijsstrategie houdt in dat de prijs die standaard wordt gehanteerd bovengemiddeld is. De supermarkten die deze strategie voeren hebben, buiten de promoties, dus relatief dure producten. Aanbiedingen bij deze strategie zijn vaak dieper. Aanbiedingen zijn bijvoorbeeld één plus één gratis.