Vroom en Dreesmann was het grootste warenhuis van Nederland
V&D was vroeger bekend als Vroom en Dreesmann. Het was het grootste warenhuis van Nederland en we konden dit bedrijf vinden in bijna alle steden in Nederland.V&D kampte echter met grote problemen en zocht naar maatregelen om te kunnen voortbestaan. Zo werd aan het personeel gevraagd om salaris in te leveren en werden er verzoeken ingediend om de huur te verlagen. Toch werd de onderneming failliet verklaard eind december 2015. Op 23 april 2016 werd het laatste warenhuis van V&D gesloten.
Wanneer en hoe is V&D ontstaan
Willem Vroom en Anton Dreesmann waren zakenmensen in Amsterdam. Vroom trouwde in 1883 met een zus van de vrouw van Dreesmann. Hierdoor werden deze mannen zwagers. Beiden hadden aan het eind van de negentiende eeuw een zaak in manufacturen met lage en vaste prijzen tegen contante betaling. Er werd geen korting gegeven terwijl het geven van korting in die jaren heel gebruikelijk was. V&D kon snel groeien en er werden diverse filialen geopend vaak in hele mooie panden. Het bedrijf was toen nog erg traditioneel. Verkoopsters hadden elegante bedrijfskleding en de verkopers liepen in kostuum. In ieder filiaal kwam een katholiek familielid aan het hoofd te staan en men kreeg intern de opleiding in het bedrijf. Binnen de vestigingen werden zelfs internaten gesticht zodat men het kerkbezoek van het personeel in de gaten kon houden. V&D had dan ook een hele goede naam onder katholieke families en er was een goed aanbod van katholiek personeel voorhanden. Op roomse feestdagen was het bedrijf ook altijd gesloten. De huidige koopzondagen zouden de familie een doorn in het oog zijn geweest maar tijden veranderen. Aan het begin van de twintigste eeuw werden de filialen omgezet in naamloze vennootschappen. De aandelen bleven echter in handen van de familie. Anton Dreesmann stond aan het hoofd van Vendex. Er zijn verschillende boeken geschreven over de geschiedenis van deze onderneming waaronder
100 jaar grootwinkelbedrijf van Roger Mielet. Het boek geeft een goed beeld van V&D. De naam Vroom en Dreesmann is inmiddels komen te vervallen. Het bedrijf kende goede en slechte tijden en vooral rond de eeuwwisseling ging het niet goed. Maar men had de weg teruggevonden en het bedrijf heeft vanaf 2000 weer meer winst gemaakt. Echter in 2016 moesten de warenhuizen toch worden gesloten na het faillissement in 2015.
Enige historische cijfers van het bedrijf Vroom en Dreesmann
- 1887 oprichting Vroom en Dreesmann.
- 1934 overleed Anton Dreesmann.
- 1999 Fusie van Vendex met KBB (hieronder vielen Bijenkorf en Hema).
- 2000 overleed Anton Dreesmann (de kleinzoon van de oprichter) hoofd van Vendex.
- 2003 sluiting aantal filialen waaronder Venlo en Valkenswaard.
- 2006 Vendex KBB komt in handen van Maxeda.
- 2007 introductie nieuw logo.
- 2008 opening webwinkel.
- 2010 overname door investeringsmaatschappij Sun European
- 2015 faillissement van V&D
- 2016 sluiting van de warenhuizen.
De onderneming V&D als grootste warenhuis van Nederland
Bij dit bedrijf werkten ruim tienduizend medewerkers. Er waren vele jaren wekelijks zo'n anderhalf miljoen klanten. In totaal waren er 62 vestigingen. Men werkte met vertrouwde labels en internationale topmerken. Men werkte ook met de shop-in-shop formule. Sedert 2008 was er een contract met de cosmeticaketen Sephora. Maar ook Dixons had een winkel in diverse filialen evenals Mexx en Benetton.
La Place
V&D had ook een restaurantformule:
La Place. Hier kon men terecht voor een kopje koffie en wat lekkers maar ook uitgebreide maaltijden zijn te verkrijgen. Om vooral het jonge publiek aan te trekken heeft men in 2007 de medewerking van Jim Bakker gekregen die als idool voor de jeugd gold. Daarvoor waren Wendy van Dijk en Frans Bauer ook al actief in de reclame voor het bedrijf. In 2016 werden de restaurants van La Place overgenomen door Jumbo. Echter ook bij La Place kreeg men te maken met de sluitingen tijdens de corona pandemie. Het bedrijf kwam in de rode cijfers en daarom werden in juli 2020 in totaal 23 vestigingen gesloten.
De visie en de missie van V&D
De visie van V&D is altijd geweest om
het warenhuis van Nederland te zijn. Men wilde de meest gerespecteerde, bewonderde en winstgevende retailer in Nederland worden die bekend is vanwege haar inspirerende producten, fantastische service en marktleiderschap. Sleutelwoorden hierbij waren:
Weten waar je aan toe bent
Men wilde een eerlijke winkel zijn waar men kon rekenen op de beste kwaliteit en service, scherpe prijzen en een constant wisselende collectie.
Herkenbare passie
Men wilde klanten het gevoel geven altijd welkom te zijn door het creëren van een warme en gezellige sfeer.
Altijd gemakkelijke en altijd inspirerend
Alles onder één dak zodat je gemakkelijk de handige artikelen kon combineren met de nieuwe trends.
V&D Utrecht
Een aparte vermelding verdient Vroom en Dreesmann in Utrecht. In deze stad waren vroeger twee vestigingen van Vroom en Dreesmann. Een grote aan de Lange Viestraat en een kleiner pand aan de Oude Gracht. Dit kleine pand was vooral gericht op meubelen en wonen en er was een lunchroom van waaruit je een mooi uitzicht had over de gracht. De grote winkel aan de Lange Viestraat lag tegenover Galerie Modernes en deze twee bedrijven hadden een stevige concurrentie. Vooral voor de feestdagen in december waren de etalages van beide warenhuizen een lust voor het oog. Gezinnen met kinderen vonden het een leuk uitstapje om in die tijd de grote etalages van beide winkels te bekijken. In september 1973 bij de opening van Hoog Catharijne werden beide V&D zaken overgebracht naar het winkelcentrum Hoog Catharijne. Vanaf dat moment kreeg V&D een heel andere plaats en was het veel minder een van de blikvangers van de stad.
Voor welke producten kon men terecht bij V&D
Als compleet warenhuis kon men voor allerlei aankopen terecht bij dit bedrijf. Er was een verdeling te maken in de volgende categorieën:
- Dames
- Heren
- Kinderen
- Accessoires
- Koffers en reistassen
- Wonen
- Multimedia
- Boeken
- La Place
V&D was in handen van Amerikaanse investeringsmaatschappij
In 2013 leed het bedrijf een verlies van 42 miljoen euro. Het warenhuis V&D dat in handen was van een Amerikaanse investeringsmaatschappij zocht naar nieuwe mogelijkheden om te kunnen voortbestaan. Daarom hebben zij het voorstel gedaan dat alle medewerkers 5,8% van hun salaris zouden inleveren per 1 januari 2015. Tevens schrapte het bedrijf 450 arbeidsplaatsen. Er waren in Nederland 63 vestigingen van V&D. Gekeken werd ook naar de huurcontracten, deze konden niet overal verlengd worden.
Warenhuizen passen niet meer in de toekomst
Economen spreken de verwachting uit dat deze grote warenhuizen in de toekomst niet langer zullen bestaan. Mensen kopen steeds meer via internet of zoeken naar gespecialiseerde zaken.
Sluiting per 23 april 2016
V&D werd failliet verklaard en het laatste filiaal in Hilversum werd gesloten op 23 april 2016. Hiermee heeft Nederland één der grootste warenhuizen verloren die de steden een bijzondere uitstraling hebben gegeven gedurende méér dan een eeuw. Voor het personeel dat vaak vele jaren bij het bedrijf werkzaam was geweest kon gesproken worden van een catastrofe.