Supermarkt verhoogt meestal stiekem en tersluiks de prijzen
Supermarkten verkondigen regelmatig met veel ophef dat ze hun assortiment in prijs verlagen. Een ritueel met veel stampei en kabaal, dat vaak aan het begin van een jaar wordt vertoond. Vreemd eigenlijk dat we dan toch nog steeds voor sommige spullen geld moeten betalen. Want als je die typische stuntartikelen elk jaar opnieuw in prijs verlaagt, zoals wordt gesuggereerd, zou onderhand het moment bereikt moeten zijn dat we ze als consument gratis kunnen inslaan.
Miljardenomzet
De totale supermarktomzet in Nederland bedraagt jaarlijks ruim 40 miljard euro (2019). Zet daar tegenover het inwoneraantal in Nederland, afgerond 17 miljoen, dan leert een eenvoudig rekensommetje dat we per inwoner in Nederland gemiddeld dik 2.000 euro bij Deka, Aldi, Jumbo, AH, Deen enz. besteden. Een gezin van vier personen is dus per jaar ruim 8.000 euro kwijt aan boodschappen bij de supermarkt. Geen wonder dat er bij dergelijke gigantische verkoopbedragen constant een hevige concurrentie woedt tussen de verschillende supermarktconcerns. Want elke klant vertegenwoordigt meestal meer dan een persoon, en daar wil je als supermarkt graag jarenlang van profiteren. Ofschoon elke onderneming natuurlijk beseft dat weinig consumenten al hun bestedingen bij slechts een winkelketen uitgeven, proberen ze wel de belangrijkste leverancier van het gezin te worden.
Prijsverlagingen aan het begin van het jaar
Steevast aan het begin van een nieuw jaar laten de supermarktketens via paginagrote advertenties en door middel van commercials zien wat ze allemaal aan prijzen verlagen. Dat het actiemiddel van prijsverlagingen zich uitgerekend aan het begin van elk jaar afspeelt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat men vreest of hoopt dat de consument aan het begin van een nieuw jaar eerder geneigd is om structureel van winkel te wisselen dan in de loop van een jaar. Dat is te vergelijken met de jaarlijkse keuze van energieleverancier en ziektekostenverzekering die eveneens meestal rond de jaarwisseling actueel zijn.
Prijsverhogingen in de rest van het jaar
Wat geen enkele winkel zal laten weten aan haar klanten, is het moment dat de prijzen weer worden verhoogd naar het oude hoge niveau of soms nog hoger. En als ze het een heel enkel keertje wel melden heet het beslist geen prijsverhoging, maar wordt de verhoging slinks als prijsaanpassing omschreven. Maar dat de prijzen constant, aan zowel verlagingen als verhogingen onderhevig zijn, blijkt wel uit het feit dat er bij de kassa, ondanks alle prijsverlagingen van deze eeuw, nog steeds geld voor sommige artikelen moet worden betaald.
De eerlijkheid gebiedt te vertellen, dat supermarkten niet de enigen zijn die in dit opzicht de waarheid verzwijgen want dat komt voor in elke branche. Zoals de financiële sector, waar de spaarrentes worden verhoogd of aangepast (is verlaagd). Uiteraard betekent aanpassen bij een hypotheekrente juist wel een verhoging.
Actieomzet
Als het gaat om de artikelen in de wekelijkse aanbieding, kunt je er over het algemeen wel van op aan dat ze echt goedkoop zijn. Het zal niet de eerste keer zijn, dat sommige producten zelfs onder de inkoopprijs worden verkocht, uitsluitend om maar gunstig af te steken ten opzichte van de concurrent en daardoor de klant binnen te lokken. De reden is simpel: Als de klant eenmaal binnen is kun je rustig een flesje bier onder de inkoopprijs verkopen, zolang je een goede winst pakt op alle andere artikelen die niet in de aanbieding zijn.
Dat met verlies verkopen van sommige artikelen, is te vergelijken met de koppelverkoop die ook bij computerprinters plaats vindt. Want als de printerfabrikant de klant eenmaal "binnen" heeft via een spotgoedkope printer, compenseert hij het verlies daarop, automatisch via de peperdure inktpatronen die nadien steeds opnieuw aangeschaft moeten worden.
Terug naar de supermarktaanbiedingen: Gemiddeld is slechts 15% van de omzet die in een supermarkt wordt besteed actie-omzet. Dat betekent dus dat maar liefst 85% tegen de volle mep wordt afgerekend aan de kassa.
Lees verder