Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop
Om de aandacht te trekken van de consument, worden door winkeliers, supermarktketens, autodealers, reisbureaus enz. dikwijls onrealistische lokprijzen ingezet, zodat de klant de drempel van de winkel neemt. Ook het fenomeen "koppelverkoop" wordt ingezet om de argeloze consument te misleiden en te verleiden tot kopen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Nepkorting
Het is een oude verkoopstrategie om potentiële klanten te lokken en te verleiden via aantrekkelijke advertenties, kortingacties, eenmalige aanbiedingen enz. Bij nader onderzoek zijn er vaak vele haken en ogen waar je als consument op moet letten. Want er blijken dikwijls nog heel wat onverwachte extra kosten bij te komen.
Keukenbedrijven
Als je de showroom van een keukenbedrijf betreedt is de eerste opstelling die je ziet altijd een combinatie uit het lage prijssegment, zodat je niet gelijk weer rechtsomkeert maakt. Als je verder rondkijkt en de prijsbordjes goed leest, blijkt het bij elke keukenopstelling meestal om een “vanaf”-prijs te gaan en staat er in kleinere cijfers de hogere prijs van het opgestelde model. Als je vervolgens met de showroomverkoper aan tafel gaat zitten, komen er ook nog forse bedragen bij voor montagekosten. Vreemd want elke keuken moet uiteindelijk worden gemonteerd. En uiteraard zijn er de bijkomende installatiekosten voor de aansluiting van water, gas en elektra, maar dat is wel logisch omdat die in elke situatie anders zijn.
Een "voordelige" cruise
Het kost een rederij niet zo heel veel om een fikse korting op de reisprijs te verlenen. Want hoewel de cruise misschien slechts € 500,- kost, en het lijkt alsof de maatschappij er geld op moet toe leggen, is de realiteit anders. Want er komen nog verplichte servicekosten bij van circa € 8,- per persoon per nacht. Verder moet aan boord elke glaasje fris of kop koffie fors worden betaald. En zijn ook de excursies schreeuwend duur. Samen met de kosten van calamiteitenfonds, reservering, brandstoftoeslag etc. komt op een dergelijke advertentieprijs nog eens 50% en dan moet je nog goed opletten ook.
Koppelverkoop
Een ander strategie waarvan de handel zich bedient is het fenomeen koppelverkoop. Koppelverkoop betekent dat je het aantrekkelijk geprijsde product-A alleen maar kunt gebruiken indien je ook het noodzakelijke dure product-B aanschaft. Een aantal voorbeelden:
Mobiele telefonie
Het is mogelijk om voor weinig geld een eenvoudig prepaid mobieltje aan te schaffen, zelfs inclusief een paar euro beltegoed. Het is onmogelijk dat een producent hierop nog verdient, zeker als we in aanmerking nemen dat dit inclusief BTW is, inclusief winstmarge voor de winkelier en ook nog inclusief verzekering- en transportkosten van Azië naar Nederland. Maar zodra je door het eerste beltegoed heen bent blijkt dat de gesprekskosten via de volgende opwaarderingen behoorlijk hoog zijn, en weet de fabrikant alsnog leuk aan je te verdienen.
Printers
Het behoeft verder weinig uitleg dat zo’n voordelige printer van circa € 50,- die tevens kan scannen, alleen maar voor die prijs over de toonbank kan, omdat de fabrikant al heel snel alsnog gaat verdienen als de inktcartridge van de printer leeg is. Soms kun je de inktkosten drukken door geen kleurenafdrukjes te maken, en sowieso door de zwart/wit-cartridge weer met inkt vol te gooien bij een vulstation.
Stofzuigers
Ook een staaltje van slimme koppelverkoop, want die losse stofzakken zijn wel erg stevig aan de prijs. Maar bij de Action kun je soms voordelige geprijsde merkloze alternatieven vinden.
Een verkoper is ook een mens
Natuurlijk is het niet allemaal list en bedrog wat de klok slaat en we moeten ook begrip hebben voor ondernemers die niet anders kunnen dan zichzelf en hun producten gunstig aan te prijzen, omdat de concurrent het niet voor ze doet. Vergeet ook niet dat niemand je kan dwingen ergens een handtekening onder te zetten. Belangrijk is dat de koper zich geen zand in de ogen laat strooien en de verkoper na een werkdag nog steeds vrouw en kinderen recht in de ogen kan kijken.