InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > HEMA loyaliteitsprogramma: 'meer HEMA'-klantenpas

HEMA loyaliteitsprogramma: 'meer HEMA'-klantenpas

HEMA loyaliteitsprogramma: 'meer HEMA'-klantenpas Winkel je vaak bij HEMA? Dan zal de 'meer HEMA'-klantenpas je vast niet onbekend zijn. Met deze klantenkaart spaar je voor korting en cadeaus, en daar zijn we allemaal gek op! Tevens word je voor deelname aan dit loyaliteitsprogramma beloond met een gratis tompouce op je verjaardag. In ruil voor deze cadeaus ontvangt HEMA jouw aankoopinformatie.

Lancering 'meer HEMA'

In 2017 lanceerde winkelketen HEMA het loyaliteitsprogramma 'meer HEMA'. Het programma is eenvoudig van opzet, met de klantenpas sparen klanten voor korting en gratis artikelen. Tevens ontvangen jarigen een gratis tompouce. In de eerste tien maanden hadden reeds drie miljoen mensen zich voor het loyaliteitsprogramma geregistreerd. Het doel van de klantenpas is om deze een verlengstuk van het merk te maken. Daarnaast heeft de mogelijkheid om data te verzamelen HEMA mede doen besluiten het spaarprogramma te introduceren. Met behulp van de klantenpas kunnen aankopen geregistreerd worden en klantprofielen worden opgebouwd. Met deze informatie kunnen HEMA-filialen en -producten verbeterd worden.

'Meer HEMA'-klantenpas blijkt succesvol idee

Daarnaast blijkt de 'meer HEMA'-klantenpas een commercieel succes te zijn. In 2017 bleek uit onderzoek dat spaarders 44 procent meer uitgeven dan klanten die nog niet deelnemen aan het loyaliteitsprogramma. Daarnaast was er een extra online omzet van elf procent sinds de invoering van de klantenpas. Ook de gratis tompouce bij verjaardagen blijkt een succes. Twintig procent van de jarigen gaat richting een HEMA-filiaal om de tompouce op te halen en neemt gemiddeld nog 2,5 tompouce extra mee. Tevens worden dan andere boodschappen, bijvoorbeeld gebak en feestartikelen zoals slingers, meegenomen.

Werking HEMA-klantenpas

Voor elke euro die je bij HEMA besteedt, ontvang je 1 punt. Laat de klantenkaart scannen bij de kassa of bestel online met je HEMA-account. De bedragen worden afgerond, zo ontvang je 3 punten voor een bedrag van €3,49 en 4 punten voor een bedrag van €3,50. Niet voor alle artikelen ontvang je punten. Zo kun je geen punten sparen voor artikelen die wettelijk zijn uitgesloten van sparen, zoals: boeken, beltegoed, cd’s, fotoservice en acties met derde partijen.

De punten staan binnen tien minuten na aankoop bijgeschreven op de klantenpas. Na verloop van tijd vervallen de gespaarde punten. Alle punten die gespaard zijn in 2019 vervallen in februari 2020. Punten die in januari 2020 worden gespaard, blijven wel geldig. HEMA herinnert je tijdig aan het verlopen van je punten. Zo heb je nog voldoende tijd om deze in te wisselen voor korting of gratis producten.

Het 'meer HEMA'-spaarsaldo is terug te vinden op de kassabon, in de HEMA-app of op de website onder 'meer HEMA'. Een digitale en plastic pas kunnen samen gebruikt worden. De punten die gespaard worden, worden opgeteld in één account. Wanneer je een artikel retourneert of een webshop bestelling annuleert, vervallen de gespaarde punten. Breng je bijvoorbeeld een artikel van 10 euro retour, dan wordt het spaarsaldo met 10 punten verlaagd.

'Meer HEMA'-klantenpas activeren

Haal in een HEMA-filiaal een plastic klantenkaart voor 50 eurocent, of schrijf je via de website of HEMA-app in voor 'meer HEMA'. De digitale klantenpas ontvang je direct in het beginscherm van de app. Een plastic klantenpas is niet per se nodig, je kunt ook alleen de digitale klantenkaart gebruiken. In de HEMA-app heeft de digitale klantenpas een QR-code. Deze QR-code kun je tijdens het afrekenen laten scannen aan de kassa.

Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de acties zonder registratie. HEMA geeft aan dat registratie nodig is om klanten beter te leren kennen en ze hierdoor beter te kunnen bereiken met relevante marketingboodschappen.

Voordelen 'meer HEMA'-klantenpas

De 'meer HEMA'-klantenpas heeft diverse voordelen. Het loyaliteitsprogramma is gratis in gebruik (met uitzondering van 50 eurocent voor de aanschaf van een plastic pas) en biedt klanten leuke extra’s.

Welkomstcadeau's

Om je welkom te heten, krijg je direct de eerste 25 punten op de 'meer HEMA'-klantenpas gestort. Daarnaast ontvang je een voucher voor 10% korting op de volgende aankoop. Deze voucher is vier weken geldig en is eenmalig te gebruiken.

Korting en gratis producten

De gespaarde punten kun je vervolgens in de HEMA-app besteden aan vouchers. Deze vouchers kun je inwisselen voor gratis producten of korting. Zo is er altijd een voucher voor 5 euro korting bij besteding vanaf 25 euro, deze voucher kost 150 punten. Het aanbod van gratis artikelen is wisselend, zo kon je in het verleden de gespaarde punten inwisselen voor bijvoorbeeld tompouce douchefoam, theedoeken en gebaksbordjes. Het voucher aanbod wisselt elke maand.

Klantenpas aanbiedingen

De 'meer HEMA'-klantenpas biedt daarnaast speciale klantenpas aanbiedingen. Deze aanbiedingen gelden alleen wanneer je afrekent met een klantenpas, je hoeft hiervoor geen punten in te wisselen of vouchers te activeren. Een voorbeeld hiervan is 20% korting op alle dekbedden, zonder klantenpas betaal je de originele prijs.

Gratis tompouce bij verjaardag

Iedereen met een 'meer HEMA'-klantenpas ontvangt een tompouce als verjaardagscadeautje. Een paar dagen voor je verjaardag ontvang je een voucher waarmee je gratis een tompouce kunt ophalen bij de gebaksafdeling. Je kunt de voucher niet gebruiken in het take-away gedeelte of restaurant. Wel kun je de voucher bij een online bestelling inleveren, hier geldt dan een minimale afname van twee tompouces. De voucher staat automatisch klaar op je klantenpas, hiervoor hoef je niks te doen. Wanneer je de klantenkaart bij het afrekenen aan de kassa laat scannen, verandert de prijs van de tompouce naar 0 euro.

Vouchers activeren en verzilveren

Het activeren en verzilveren van vouchers is simpel. Kies de gewenste voucher, activeer het in de HEMA-app of op de website en verzilver deze vervolgens aan de kassa of in de webshop.

Vouchers activeren

Vouchers zijn gemakkelijk via de HEMA-app of op de website te activeren, dit is niet mogelijk bij de kassa. Bij het voucher aanbod kies je de gewenste voucher door hierop te klikken. Vervolgens wordt de voucher geactiveerd en verlaagt het puntensaldo. De geactiveerde voucher is direct actief op de klantenpas. In het account of in de app zie je bij 'mijn vouchers' de geactiveerde vouchers, deze hebben een groen vinkje. Houd er rekening mee dat de geldigheid van vouchers kunnen verlopen. Hoe lang een voucher geldig is, vind je bij 'voucher bekijken'. Een geactiveerde voucher kun je niet meer annuleren.

Vouchers verzilveren

Wanneer de geactiveerde vouchers op de klantenpas staan, kun je deze eenvoudig verzilveren in een HEMA-filiaal of in de webshop. Het is niet nodig om de voucher uit te printen of apart te laten scannen. De korting wordt vanzelf verrekend bij de kassa of in het winkelmandje in de webshop. Gratis producten komen dan op 0 euro te staan. Er zijn meerdere vouchers per aankoop in te zetten. Wanneer je een bestelling online plaatst en deze ophaalt in een filiaal, dien je de voucher te gebruiken tijdens het online bestelproces in de webshop. Het is niet mogelijk om de voucher achteraf bij de kassa te gebruiken.

Klantenpas vergeten of kwijtgeraakt

Tijdens het afrekenen je klantenkaart vergeten? Geen probleem. Ga met de kassabon naar een kassamedewerker, deze kan een speciale 'pas vergeten code' uitdraaien. Deze code kun je vervolgens in de HEMA-app scannen, de punten worden dan alsnog bijgeschreven. De code blijft één maand na uitgifte geldig. Wanneer je de klantenkaart in de webshop vergeet, kunnen de punten helaas niet meer bijgeschreven worden. De 'pas vergeten code' geldt niet bij online bestellingen.

Wanneer je de klantenpas kwijt bent, kun je deze door de klantenservice laten blokkeren. Vervolgens kun je een nieuwe pas aanvragen en deze via je account koppelen. De gespaarde punten en gekozen vouchers behoud je, deze komen vanzelf op de nieuwe klantenpas te staan.
© 2019 Kristelschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hema, met producten en aanbiedingen voor gezinHema, met producten en aanbiedingen voor gezinDe Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam is de officiële naam van de Hema. Het is nog steeds het warenhuis vo…
Zorgverzekering Hema 2020Zorgverzekering Hema 2020Ook de Hema heeft voor 2020 een goedkope zorgverzekering in de aanbieding. Niet zomaar een basisverzekering, maar een ve…
HEMA webshop: informatie en beoordelingDe HEMA webshop is een online winkel met een groot en divers aanbod. Wat heeft de HEMA webshop u te bieden? Hoe ziet het…
H&M klantenkaart/clubkaart: punten sparen voor kortingH&M klantenkaart/clubkaart: punten sparen voor kortingDe bekende modezaak Hennes & Maurits heeft 31 maart 2015 een digitale klantenkaart gelanceerd. Mensen die deze klantenka…
Hema Fotoservice: fotoboek en foto’s afdrukkenHema Fotoservice: fotoboek en foto’s afdrukkenEen foto zegt meer dan duizend woorden. Via de HEMA Fotoservice is het mogelijk om fotoherinneringen af te laten drukken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mtcv, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.hema.nl/meerhema
  • https://www.klantkaart.nl/hema-ging-al/
  • https://www.emerce.nl/nieuws/al-meer-2-miljoen-nederlanders-hebben-meer-hema-klantenpas
  • https://www.distrifood.nl/formules/nieuws/2017/01/hema-komt-met-eigen-klantenkaart-101104418?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.186381933.53151895.1573499960-925066735.1573499960
  • https://retailtrends.nl/item/50942/dit-doet-hema-om-de-loyaliteit-te-vergroten
  • https://www.emerce.nl/achtergrond/hema-elf-procent-meer-online-omzet-sinds-invoering-klantenpas

Reageer op het artikel "HEMA loyaliteitsprogramma: 'meer HEMA'-klantenpas"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Kristelschrijft
Gepubliceerd: 14-11-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Bronnen en referenties: 7
Schrijf mee!