InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > De kracht van het merk HEMA

De kracht van het merk HEMA

De kracht van het merk HEMA In Nederland is overal het oer-Hollandse HEMA te vinden. Al jaren is het merk een begrip en groeit het merk in verschillende landen. De rookworsten, tompouce en eigen producten zijn niet weg te denken uit de Nederlandse huishoudens. Typisch HEMA. Wat is de kracht van het merk HEMA? De slogan luidt dan ook écht HEMA: maar wat is nu écht HEMA?

Geschiedenis HEMA

In de economische crisis van de jaren '20 in de vorige eeuw is het idee van de HEMA ontstaan. De rijke, welvarende mensen konden inkopen doen bij warenhuizen. Arthur Isaac en Leo Meyer wilden dit ook voor de gewone gezinnen. Het leven van gezinnen met een klein inkomen een stukje gemakkelijker maken. Het idee werd werkelijkheid in de winter van 1926, 4 november. Het eerste warenhuis opende ze in Amsterdam met de naam Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij: HEMA. Een winkel voor dagelijkse boodschappen met eenheidsprijzen (10, 25 of 50 cent). Het warenhuis groeide in de jaren daarop door. Ook heeft het merk vestigingen geopend in België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Vandaag de dag, wil de HEMA dit voorzetten.

Echt HEMA

“Gewone dingen bijzonder maken en het dagelijkse leven van mensen leuker en makkelijker maken”, dat is volgens HEMA één van hun kenmerken. De HEMA is populair in Nederland. Uit verschillende cijfers blijkt dat wel. Er zijn meer dan 500 vestigingen, één op de drie jongens draagt HEMA-ondergoed, één op de vijf vrouwen een BH van het sterke merk en gaan er zeven miljoen tompoezen over de toonbank. Er zijn een aantal sterke krachtpunten van het merk HEMA.

Bijzonder eenvoud en merkbelofte

“Bijzondere eenvoud, gewone dingen bijzonder maken”, wil de HEMA uitdragen. Het merk wil 100% HEMA uitstralen: in de winkel, producten en personeel. Alle producten in de winkel zijn ook geheel eigen productie. HEMA vindt het ook belangrijk om aandacht te besteden aan personeel. Het personeel van de HEMA moet trots, betrokken en klantgericht zijn. “Ze motiveren, helpen, lossen problemen op, zoeken voortdurend naar verbeteringen en hebben lef, liefde en passie voor hun vak.” Zo schrijft het merk op de website.

HEMA ontwerpt alles zelf, zodat ieder artikel de typische HEMA stijl heeft en de consument dit herkent. Ze willen de meest eenvoudige dagelijkse dingen er bijzonder uit laten zien. HEMA produceert en test haar producten zelf. En wil de consument ook blijven verassen met nieuwe artikelen en een goede service. Ook hier wil het merk weer 100% HEMA laten terugkomen: goede producten, tegen een lage prijs.

HEMA voor iedereen

Bij de HEMA is er voor ieder wat wils. Vroeger werd de HEMA gezien voor de arme gezinnen. Tegenwoordig komt bijna iedereen in de HEMA. Het brede assortiment en lage prijzen zijn hier enkele redenen van. Het merk wil uitstralen ‘gewoon HEMA’ te zijn. Eén van de redenen waarom de HEMA voor iedereen is, is de horeca. In de lunchcoffeeshop kan iedereen voor één euro een lekker ontbijtje eten en gedurende de dag wat eten. Voor de snelle klant of een tussendoortje is er de snackcorner. Zo spelen ze in op de behoeften van de consument. Ook het gebak, vleeswaren en brood zijn hier een voorbeeld van.

HEMA, onmisbaar merk

Uit het jaarlijkse merkenonderzoek (2010) van European Institute for Brand Management blijkt dan Nederlandse consumenten de HEMA voor het derde jaar op rij het meest onmisbare merk vinden. In 2011 was de HEMA het meest geliefd als winkel en kreeg het de prijs ‘Beste winkelketen van Nederland.’ Ook zijn bepaalde aspecten van de HEMA, zoals de HEMA worst, ingeburgerd in de Nederlandse cultuur. Het merk zelf is typisch Nederlands.

HEMA, een krachtig merk

HEMA ontwerpt alles zelf, zodat ieder artikel de typische HEMA stijl heeft en de consument dit herkent. Ze willen de meest eenvoudige dagelijkse dingen er bijzonder uit laten zien. De kracht van het merk is dat het 100% HEMA is. Kwalitatief, zelf ontworpen producten tegen een goede prijs. En dat op de HEMA manier.
© 2013 - 2019 Wendyonline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
HEMA - Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij AmsterdamHEMA - Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij AmsterdamHEMA, het bedrijf dat in Nederland wereldberoemd is vanwege zijn worst en gebak, verkoopt ook dames- en herenkleding, ba…
HEMA webshop: informatie en beoordelingDe HEMA webshop is een online winkel met een groot en divers aanbod. Wat heeft de HEMA webshop u te bieden? Hoe ziet het…
Zorgverzekering Hema 2019Zorgverzekering Hema 2019Ook de Hema heeft voor 2019 een goedkope zorgverzekering in de aanbieding. Niet zomaar een basisverzekering, maar een ve…
Hema Verzekeringen: soorten verzekeringen, contact, inloggenHema Verzekeringen: soorten verzekeringen, contact, inloggenDe verzekeringen van Hema zijn voordelig ten opzicht van grotere verzekeraars. Het is mogelijk om je voor bijna alles te…
Hema Fotoservice: fotoboek en foto’s afdrukkenHema Fotoservice: fotoboek en foto’s afdrukkenEen foto zegt meer dan duizend woorden. Via de HEMA Fotoservice is het mogelijk om fotoherinneringen af te laten drukken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onderwijsgek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • NU.nl. http://www.nu.nl/economie/2382209/hema-meest-onmisbare-merk.html, bezocht op 14-7-2013

Reageer op het artikel "De kracht van het merk HEMA"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Wendyonline
Gepubliceerd: 15-07-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!