Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag

Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag Als vaste klant van een winkel verwacht men extra service van de winkelier of filiaalhouder. De trouwe klant koopt immers al geruime tijd en is geen toevallige passant die uit noodzaak een eenmalige aankoop doet. Verstandige ondernemers begrijpen die behoefte aan aandacht en waardering, en belonen hun loyale afnemers met speciale service en andere privileges zoals per post gestuurde kortingbonnen, spaarzegels etc. Op die manier zorgt u er tevens voor dat uw trouwe afnemer liever bij u dan bij de concurrent koopt.

De professionele klant

In de zakenwereld is het heel gebruikelijk dat leveranciers aan hun professionele afnemers financiële extra’s aanbieden (meestal in de vorm van een omzetbonus) bij het behalen van een bepaald inkoopbedrag per jaar. Aan het eind van een jaar kan menig bedrijf, uiteenlopend van drogist tot autohandelaar, mooie premies en extra kortingen behalen indien de gestelde doelen zijn behaald. Vaak zijn in dergelijke bonusconstructies ook nog een aantal treden ingebouwd, bijvoorbeeld:
  • bij 20.000 euro omzet 3% extra
  • bij 30.000 euro omzet 4% extra
  • bij 50.000 euro omzet 5% extra

Bij een netto omzetbedrag van € 50.000,- is in dit voorbeeld per 31 december, een creditnota verdiend van € 2.500,-. Op die manier beloont de leverancier zijn trouwe afnemer voor zijn loyaliteit. Bovendien is een dergelijk in het vooruitzicht gesteld extraatje gedurende het gehele jaar een extra stimulans om bij die vaste huisleverancier in te kopen en niet voor een eenmalig voordeeltje uit te wijken naar een concurrent.

De trouwe particuliere consument

Als trouwe klant van een winkel mag men ook best een voorkeursbehandeling verwachten en wat financiële voordelen. Uiteindelijk bent u heel wat meer waard voor die winkelier dan die toevallige passant die toch nooit meer terug keert. Winkeliers en winkelketens begrijpen dat ze zuinig moeten zijn op de consument die altijd trouw bij zijn winkel bepaalde producten koopt. Diverse bedrijven hebben dan ook een systeem van spaarkaarten, waarmee we een bepaald financieel voordeel kunnen behalen zodra u voor een zekere hoeveelheid hebt gekocht.

Spaarzegels, stempels en airmiles

Bekende voorbeelden daarvan zijn de verschillende spaarkaarten waarop zegels kunnen worden geplakt, of stempels worden verkregen. Heeft u 10 keer bij dezelfde computerzaak een lege inktpatroon met inkt laten vullen dan mag het een keertje gratis, om maar een voorbeeld te noemen.

Andere acties

Kleine zelfstandige winkeliers, kunnen op originele manier hun vaste klanten een voorkeursbehandeling geven of van voordelige acties laten profiteren, zoals per email, of nog persoonlijker door de vaste klanten daadwerkelijk in de winkel te tonen dat ze extra gewaardeerd worden. Maar ook bij winkelketens die vanuit het hoofdkantoor niets extra’s voor de trouw klant doen, omdat ze geen spaaracties e.d. kennen, kan de individuele filiaalhouder de vaste klant wel degelijk op eigen initiatief extra belonen.

Voorinformatie bij komende acties

"Mevrouw u schaft dit nu aan, als u over een week nog even langs komt is het artikel in de aanbieding en krijgt u van mij een tegoedbon voor het verschil. Uiteindelijk komt u hier al jaren."

Licht beschadigde of incourante artikelen

Daar waar de verpakking niet helemaal meer in orde is, of een artikel gaat toch in de uitverkoop, kunt u met korting verkopen. Wacht niet tot de klant daarom vraagt maar kom uit uzelf met de geste.

Presentje voor de kinderen, of voor de klant zelf

Vooral als de klant met kind of kleinkind komt is het leuk iets te geven. Maar ook de klant zelf vindt het leuk spontaan een leuk extraatje te krijgen bij een aankoop.

Extra service

Het spreekt vanzelf dat een soepele afhandeling van klachten, en het zonder morren retour nemen, belangrijk is als het om de vaste klant gaat. Hij/Zij koopt al jaren, dan geven we de klant graag het voordeel van de twijfel bij dergelijke kwesties.

Vertel het de klant

Nuttig natuurlijk dat bij een dergelijke geste soms best mag worden benadrukt dat het extraatje wordt gegeven, “omdat u hier al zoveel jaren komt” of zoiets als: "deze service verlenen we alleen aan vaste klanten."

Lees verder

© 2013 - 2020 Robbie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Hoge korting vaak misleiding en geen garantie op lage prijsHoge korting vaak misleiding en geen garantie op lage prijsKorting is voor ons consumenten vaak nog belangrijker dan de uiteindelijk te betalen prijs. Een hoog kortingspercentage…
Meer winst en omzet via sterke oprechte klantenbindingMeer winst en omzet via sterke oprechte klantenbindingAls u wilt dat de klant de volgende keer opnieuw een aankoop doet, dient u aan klantenbinding te doen. Dat doen detailli…
Hoe kunnen bedrijven op rekening kopen?Hoe kunnen bedrijven op rekening kopen?Ondernemingen hebben iedere maand een bepaalde hoeveelheid materialen, producten, stoffen en goederen nodig. Men wil er…

Fashioncheque: verpakkingen en variantenFashioncheque: verpakkingen en variantenDe Fashioncheque wint snel aan populariteit en is bij steeds meer winkels in Nederland te besteden. Het is dan ook één v…
Webwinkel Bol.com met Plaza en PartnerprogrammaWebwinkel Bol.com met Plaza en PartnerprogrammaBol.com wil de allerbeste online winkel zijn. Om dat te bereiken hebben ze een formule ontwikkeld waar de klant centraal…

Reageer op het artikel "Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robbie
Laatste update: 11-01-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Leidinggeven
Schrijf mee!