Webwinkel Bol.com met Plaza en Partnerprogramma
Bol.com wil de allerbeste online winkel zijn. Om dat te bereiken hebben ze een formule ontwikkeld waar de klant centraal staat. Bol.com dat Bestellen On-Line had kunnen betekenen, maar staat voor Bertelsmann On-Line, genoemd naar de oprichter, bestaat sinds 1999 en ontwikkelt sindsdien door. De webwinkel is bomvol en in de loop van de jaren is daar alleen maar bij gekomen. Zo is de online winkel opengesteld voor andere winkels. Zij kunnen via Bol.com hun handel doen en gebruikmaken van de vele klanten en de faciliteiten van het gigantische webwarenhuis.
BOL
Het grappige en vriendelijke bolle mannetje, Billie genaamd, is een vondst. Het kereltje is BOL, in beeld en daad. Hij is niet bijzonder mooi, maar kondigt wel enthousiast de Bol.com-acties aan en verovert daarmee de harten van kooplustig publiek. Om de beste online winkel te zijn houdt Bol.com zich aan een aantal regels:
- De online winkel biedt maximale keuze in product, prijs, vorm en beschikbaarheid;
- De winkel is overal toegankelijk en aanwezig, waar de vraag ontstaat;
- Bol.com sluit maximaal aan bij de behoefte van de klant.
Grootste webwinkel
Bol.com is in 2016 de grootste online winkel van de Benelux;
- Boll.com heeft 15.000.000 artikelen in de handel;
- Er werken meer dan 1200 medewerkers;
- Er zijn 7,2 miljoen actieve klanten;
- Er zijn meer dan 1.500.000 dagelijkse bezoekers;
- Dagelijks worden er meer dan 60.000 aankopen gedaan.
Bol.com Plaza - Winkel in winkel
Bol.com biedt anderen de mogelijkheid om in de Bol.com winkel hun producten te
uploaden. Er ontstaat dan een winkel in een winkel, waarbij Bol.com een commissie van de verkopen ontvangt. Die winkels van die partners maken de Bol.com winkel steeds interessanter, omdat het assortiment er breder door wordt. Dat is precies wat Bol.com voorstaat. Bol.com wil door samenwerken groter worden en een verkoopkanaal voor particulieren en andere winkeliers zijn. De winkel in winkel heet
Bol.com Plaza.
Artikelen
De webwinkel die groot geworden is door online boeken en dvd’s te verkopen, groeide groter door het assortiment uit te breiden.
Via Bol.com kun je de volgende categorieën artikelen kopen:
Bron: Bol.com
- boeken;
- muziek;
- dvd;
- games;
- speelgoed;
- baby;
- koken & tafelen;
- mooi & gezond;
- computer;
- elektronica;
- tuin & klussen;
- dier;
- tweedehands.
Bron: Bol.com, Wikimedia Commons (Publiek domein) Betalen
Bol.com adverteert dat de betaling op haar website veilig is geregeld. Te betalen is via:
- Creditcard;
- iDEAL;
- Maestro.
Partnerprogramma
Het bedrijf heeft een interessante formule ontwikkeld dat ze het
Partnerprogramma noemen. Eigenaren van websites kunnen adverteren met materiaal van Bol.com op hun eigen website en bij verkoop van een product via die advertentie, ontvangt de website-eigenaar een commissie over het verkochte bedrag. Via beeldadvertenties en tekstadvertenties zijn klanten via een website direct te leiden naar de artikelen op de Bol.com website. De techniek achter de websites en advertenties zorgt ervoor dat Bol.com weet welke aankopen via welke website zijn gedaan. Die registratie is de basis voor de afrekening van de commissie.
Partner
Een partner kan een account aanmaken waarmee is in te loggen in het Partnerprogramma. Daar staan de banners van de Bol.com acties klaar en daar staat het materiaal dat ingevoegd kan worden in de eigen site.
Cookie
Bol.com plaatst een cookie bij het account van degene die als klant inlogt. Zodra de bezoeker een order plaatst, kan Bol.com het cookie dat bij dat account hoort uitlezen. De verkoop wordt toegewezen aan de partner, aan de website vanwaar de klant naar Bol.com is geleid. Bol.com registreert op die manier alle aankopen die via een partner zijn gedaan en rekent regelmatig de commissie af. De partner hoeft verder niets te doen, alleen maar de banners of ander advertentiemateriaal op de eigen website plaatsen en te zorgen voor veel verkeer op de eigen website. Veel bezoekers op de eigen website betekent dat veel mensen de advertentie van Bol.com zien en er wellicht op klikken en misschien een aankoop doen. En dan begint de kassa niet alleen bij Bol.com te rinkelen, maar ook bij de partner die meedoet aan het Partnerprogramma.
Thuiswinkel Award
Bol.com wint de publieksverkiezing ‘Retailer of the Year Nederland 2015-2016’. Bol.com is de beste in de drie categorieën Muziek, Films & Games, Boeken en Slapen. Op 29 oktober 2015 blijkt bol.com ook de overall winnaar van Nederland te zijn. In België haalde Bol.com ook al verschillende prijzen op. In september werd bekendgemaakt dat de online winkel was uitgeroepen tot beste webwinkel in de drie categorieën Boeken, Speelgoed én Muziek, Films & Games.
In november 2015 wordt het bol.com tijdens de Grand Prix Content Marketing 2015 verkozen tot de ‘Beste content platform van Nederland en België 2015’ en in 2016 wint de online winkel de Thuiswinkel Award voor beste webwinkel.
Lees verder