Wat houdt schapoptimalisatie voor een winkel in?

Wat houdt schapoptimalisatie voor een winkel in? In de winkel of bij de retailaanbieder worden veelal producten aangeboden middels uitstalling in schappen. Vele rekken met producten welke geordend zijn per productgroep staan daarbij gerangschikt in de winkel. De klant kan dan handig en snel de juiste producten vinden. Toch is het de vraag hoeveel ruimte ieder product moet hebben in de schappen en hoe snel daarbij de producten moeten worden aangevuld. Wat is schapoptimalisatie en hoe wordt het toegepast voor klanttevredenheid?

Schapoptimalisatie


Winkelindeling en schapoptimalisatie

Hoe wordt een winkel goed ingedeeld hangt af van wat voor producten er worden aangeboden. De standaard supermarkt heeft namelijk een compleet andere indeling dan een groothandel voor tuinmeubilair. Toch dient er nagedacht te worden omtrent hoe de complete winkel wordt ingedeeld. Daar moet namelijk een bepaalde opbouw van de schappen worden toegepast om het beste resultaat te verkrijgen. Dit heeft te maken met hoe een consument de winkel ervaart. Producten die men altijd nodig heeft worden als eerste gepresenteerd. Daarna volgen op een gerangschikte manier de producten, welke zijn opgeslagen in rijen van schappen. Het is daarom van belang om een concreet winkelindelingsplan te maken, zodat de consument op een geleidelijke manier van beperkt houdbare producten wordt geleid via reeds bereide producten naar ingeblikte waren. De mate van houdbaarheid is daarbij dus van groot belang.

Invloed van koop ervaring

Hoeveel een consument koopt is afhankelijk van hoe men de winkel ervaart. Een positieve leuke of interessante ervaring kan resulteren in meer koopgedrag boven op het standaard kooplijstje. Is er weinig moeite gedaan om bepaalde producten aan te prijzen dan gaat men eerder het eigen lijstje bij langs zonder aandacht te schenken aan andere producten. Daarbij is het eveneens van belang dat de schappen niet te dicht op elkaar staan. Dat heeft namelijk een claustrofobisch effect, waardoor men minder geneigd is om te kopen. Hoe bied je de producten aan en hoe worden productgroepen binnen de schappen gepresenteerd zijn van essentieel belang.

Hoe wordt het gepresenteerd?

Indien de klant op zoek is naar een bepaald product dan moet snel helder zijn binnen welke productgroep gezocht moet worden. Daartoe moet duidelijk zijn waar men moet zoeken. Het aangeven van een indeling van de winkel is hulpvaardig, omdat de klant rechtstreeks naar de juiste plek wordt geleid. Daarnaast is het belangrijk hoe schappen staan opgesteld en hoe de producten daar middels productgroepen staan opgesteld. Hoe springen bepaalde aanbiedingen en producten in het oog, zodoende dat de verkoopbaarheid toeneemt. Optimalisatie is daarbij van groot belang.

Productcategorieën

Verschillende producten van verschillende merken worden gewoonlijk binnen een winkel aangeboden. Toch kan er een goede indeling worden gemaakt aangaande de productcategorieën. Meerdere producten hebben dezelfde eigenschappen, echter komen van concurrerende merken. Dergelijke producten dienen uiteraard bij elkaar te worden geplaatst. Daarnaast volgen aanverwante producten, zodat men altijd de juiste producten op de juiste plaats kan vinden. Verder is het van belang om binnen die schap indeling bepaalde producten eruit te lichten. Bijvoorbeeld door speciale reclame of aanbiedingen danwel een demonstratie. Zodoende wordt de geïnteresseerdheid van de consument opgewekt, zodat mogelijk aanvullende producten worden gekocht.

Invloed van informatie verschaffing

Indien de klant een vraag heeft aangaande bepaalde producten dan dient daar uiteraard per ommegaande een antwoord op te worden verkregen. Geen bevredigend antwoord kan een negatieve beslissing aangaande de aankoop betekenen. Er dient altijd de laatste informatie worden gegeven aangaande de prijs. Daarnaast kan het mogelijk zijn om ter plaatse aanvullende informatie te verstrekken. Nabij het pashokje kan een digitale touchscreen als service worden geboden, zodat automatisch de laatste informatie verschijnt. Men kan de juiste info snel vinden, waarnaast aanvullende reclame handig kan worden verspreid. Daarmee kan de consumenten tevredenheid toenemen, waarmee meer afzet kan worden gerealiseerd.

Tijdige aanvulling

Zodra een klant op zoek gaat naar een bepaald product dan moet het uiteraard worden gevonden. De schappen moeten tijdig aangevuld zijn met de juiste hoeveelheid producten, zodat de klanttevredenheid hoog blijft. Dit houdt in een goede afstemming van aanlevering van producten en het in de schappen doen. Daartoe kan de complete leverende chain onder de loep worden genomen waarbij het aangeleverde precies aansluit op de vraag.

Toepassing van aandachtstrekker

Door specifieke delen van de winkel in de picture te zetten kunnen bepaalde producten in de schappen meer opvallen. Dit kan worden bereikt middels kleur overgangen en door productgroepen op kleur te zetten. Meer aandacht aan hoe de schappen zijn ingedeeld, zorgt ervoor dat de aantrekkelijkheid van de winkel toeneemt. Daarnaast kan handige toepassing van geur mensen eveneens naar bepaalde productgroepen aantrekken. Het bezoeken van een winkel kan dan ook een zeer positieve ervaring zijn door de goede toepassing van stimulerende elementen. Via schapoptimalisatie en juiste presentatie van de winkelindeling kan een goede omzetgroei worden verkregen.

Lees verder

© 2012 - 2024 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Boodschappen doen zonder teveel uit te gevenHet word je lang niet altijd even makkelijk gemaakt als het gaat om boodschappen doen. Winkels houden rekening met de zw…
Roamler – opdrachten via een app en geld verdienenRoamler – opdrachten via een app en geld verdienenRoamler is een in Nederland opgericht bedrijf dat zich richt op de retail. Bedrijven die wederverkopen aan particulieren…
Het begrip 'omzet' in de commerciële retailAls je praat over het begrip ‘omzet’, zullen er weinig mensen zijn die niet weten wat hier mee bedoeld wordt. Toch blijk…
Omnichannelmarketing: een strategie in de retailOmnichannelmarketing: een strategie in de retailOmnichannelmarketing is een vorm van marketing waarbij verschillende verkoopkanalen op elkaar af worden gestemd. Bedrijv…

Primark Nederland: vestigingen en adressenPrimark is een populaire winkelketen met uiteenlopende kleding en accessoires tegen lage prijzen. De winkel heeft in Ned…
Producten van failliete bedrijven of de overheid kopenProducten van failliete bedrijven of de overheid kopenAls een bedrijf failliet gaat blijven er regelmatig veel niet verkochte producten over. Deze producten worden vaak alsno…
Geinformeerd (1.029 artikelen)
Laatste update: 11-05-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.