Bijbanen in de media

Wil jij een bijbaan wat aansluit bij jouw opleiding? Veel studenten volgen een opleiding in de media, zowel op MBO, HBO of WO niveau. Ook al staat het internet vol met vacatures, is het nog niet zo makkelijk om een bijpassende bijbaan voor het hele jaar of alleen in de zomer (als vakantiewerk) te vinden. Toch is het heel leerzaam om een bijbaan te hebben die aansluit bij je opleiding. Hiermee doe je niet alleen ervaring op tijdens door het stage lopen, maar ook in de avonden en weekenden. Onder de term ‘media’ vallen veel begrippen. Denk maar aan websites, interactieve filmpjes, sociale media, televisie, theater en mobiele apps, maar ook communicatie gerelateerde begrippen. Voor het vinden van een bijbaan in de media is het handig wanneer je over bepaalde vaardigheden beschikt, zoals:
  • Creativiteit
  • Inzicht in oplossingen
  • Flexibiliteit
  • Groepswerker
  • Gedreven en harde werker
  • Sociaal vaardig
  • Communicatief vaardig
  • Enthousiast

Zoeken via social media

Hoe vind je nou zo’n bijbaan in de media branche? Ga actief op zoek naar bijbanen door social media te raadplegen. Hoe veel beter is het om een bijbaan te zoeken in de media door zelf media te raadplegen. Uit onderzoek is gebleken dat maar 10% social media gebruikt om een bijbaan te vinden (Intermediar, 2011). Een gemiste kans!

Goede social netwerksites voor het vinden van een bijbaan zijn onder andere Facebook, Twitter en LinkedIn. Via Facebook kun je vooral je vrienden vragen of zij iemand kennen die jou kan helpen. Ook kunnen ze jouw bericht delen met hun eigen vrienden, die op hun beurt wellicht iemand kennen. Twitter is een uitstekend media die jou kan helpen. Heb je nog geen Twitter? Twijfel dan niet en maak zo snel mogelijk een Twitter-account aan. In de zoekfunctie kun je zoeken op media gerelateerde bedrijven. Deze kun je volgen, waardoor je tweets van deze bedrijven ontvangt. Heel vaak komen hier vacatures voorbij, waarop je direct kunt inspringen. Ook kun je zelf een bericht plaatsen, die wellicht door deze bedrijven worden opgevangen.
Ook met behulp van LinkedIn kun je een bijbaan in de media branche zoeken. Zo zijn er bepaalde groepen waarin dit soort bedrijven bij elkaar zitten. Ook kun je in je netwerk vragen of er iemand is die wellicht iemand kent die opzoek is naar een medewerker in de mediabranche en iemand die dit als bijbaan zou willen doen. Of wellicht kent iemand, die iemand kent, die iemand kent, die op zijn beurt weer iemand kent, die voor jou wat kan betekenen. Netwerken is belangrijk en het kan jou helpen!

Zoeken via een uitzendbureau

Ga eens langs bij een uitzendbureau. Bij jou in de buurt zitten vast wel een uitzendbureau en hoogstwaarschijnlijk meerdere uitzendbureaus. Deze bureaus bieden vaak niet alleen fulltime banen, maar ook parttime banen of bijbanen/vakantiewerk. Zij kunnen jou helpen om in een bepaalde regio een bijbaan in de media branche te vinden.

Overige tips

Hieronder volgen nog een aantal tips die handig zijn bij het zoeken naar een bijbaan in de media

  1. Ga niet af op websites die geld vragen om je in te kunnen schrijven/aan te melden. Grote kans op valse beloftes en niet het werk dat jij voor ogen hebt.
  2. Bellen is vaak beter dan mailen. Je krijgt direct reactie en je weet meteen of er een bijbaan voor jou beschikbaar is.
  3. Neem eens contact op met mediabedrijven bij jou in de buurt en vraag eens of ze versterking nodig hebben en aanbod hebben qua bijbanen. Wellicht zijn er wel bedrijven die voor een paar uurtjes in de week iemand nodig hebben. Jij kan mooi wat uurtjes maken en ervaring opdoen en het bedrijf kan op een wat goedkopere manier worden geholpen.

Conclusie

Zit niet stil maar ga actief opzoek naar bijbanen. Vooral door gebruik te maken van social media, zoals Facebook en Twitter kun je al een heel eind komen! Bellen is beter dan mailen en contact opnemen met bedrijven bij jou in de buurt is ook handig.

Succes!
© 2012 - 2024 W-mdr90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Interne communicatiemiddelenMedewerkers die goed geïnformeerd zijn, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. En een goede interne communicatie…
Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenSocial media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenBijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profie…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…

Geld verdienen met thuiswerkGeld verdienen met thuiswerkKun je geld verdienen met thuiswerk of is al het thuiswerk onbetrouwbaar? Thuiswerk kan zeker een goede inkomstenbron zi…
Een werkweek van 40 uurEen werkweek van 40 uurGaat de werkweek in ons land wellicht weer terug naar 40 uur terwijl vrije dagen als tweede Pinksterdag en Hemelvaartsda…
Bronnen en referenties
  • http://www.intermediairpw.nl/artikel/vakinformatie/221100/social-media-impopulair-in-zoektocht-bijbaan.html
W-mdr90 (35 artikelen)
Gepubliceerd: 29-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.