InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Succesvol solliciteren door te oefenen

Succesvol solliciteren door te oefenen

Succesvol solliciteren door te oefenen Een goede sollicitatiegesprek voeren kan het verschil maken tussen wel of niet aangenomen worden. Een sollicitatiegesprek en de vragen kunt u oefenen. Een sollicitant die al meerdere sollicitatiegesprekken heeft gevoerd, weet wat hij of zij kan verwachten van het interview en zal betere antwoorden geven. De fouten die u maakt in een sollicitatiegesprek, zult u de volgende keer niet nog een keer gaan maken. Solliciteren is dus een kwestie van oefenen.

De sollicitatievragen voorbereiden

De meeste interviewers zijn niet erg origineel in het bedenken van vragen. De meerderheid van de vragen kunt u voorbereiden. Een vraag als: “Waarom zouden wij u moeten aannemen?”, zal er zeker in zitten. Mogelijk dat ze de vraag anders gaan formuleren, maar het antwoord zal bij alle vragen hetzelfde kunnen zijn. Dit soort vragen kunt u zich op voorbereiden door goed op de hoogte te zijn van de taakomschrijving in de vacaturetekst.

Antwoorden niet instuderen, maar een richting bepalen

U moet het letterlijke antwoord niet in gaan studeren, maar u moet weten wat u ongeveer moet gaan antwoorden. Door dit voor te bereiden, kunt u voorkomen dat u gedurende het gesprek het beste antwoord nog moet bedenken. Op deze manier kunt u antwoorden gericht op de gestelde vacaturetekst.

Welke vragen kan ik verwachten in het gesprek?

Onderstaande vragen worden vaak gesteld in een sollicitatiegesprek. Door deze vragen door te nemen en een antwoord te bedenken, zult u de vragen gedurende het gesprek eenvoudiger en beter kunnen beantwoorden. De top vijftien van meest gestelde vragen zijn:
  • 1. Vertel eens iets over jezelf?
  • 2. Wat weet u van ons bedrijf?
  • 3. Wat heeft u aangetrokken in de functie om te solliciteren?
  • 4. Waarom zouden wij u aan moeten nemen voor deze functie?
  • 5. Waarom moeten wij juist u kiezen boven de andere sollicitanten?
  • 6. Wat vind u het aantrekkelijkst aan deze functie?
  • 7. wat spreekt u het minst aan in deze functie?
  • 8. Waarom moeten we u aannemen?
  • 9. Noem drie sterke kwaliteiten van uzelf?
  • 10. Noem drie verbeterpunten punten van uzelf?
  • 11. Waarnaar bent u op zoek in uw werk?
  • 12. Kunt u de functie omschrijven waarop u gesolliciteerd hebt?
  • 13. Hoe houd u ontwikkelingen in uw vakgebied bij?
  • 14. Functioneert uj beter in een team of zelfstandig?
  • 15. Waar wilt u over 5 jaar staan?

Het beste antwoord bestaat niet

Ieder voor zich moet de antwoorden op de sollicitatievragen bedenken. U moet een antwoord zo formuleren, dat de interviewer een goede indruk van u krijgt. Uiteraard moet u wel antwoorden richting de functie. Gaat het gesprek over een functie binnen een team, dan is het waarschijnlijk niet verstandig om te zeggen dat u het beste zelfstandig functioneert . U moet ook niet alleen nadenken over het antwoord dat u gaat geven, maar u moet ook nadenken over vragen die u gaat krijgen naar aanleiding van uw antwoord. Als u aangeeft dat u ambitieus bent, kunt u nadere vragen hierover verwachten.

Ook het gesprek zelf moet u oefenen

Het gesprek zelf zal beter gaan als u meerdere sollicitatiegesprekken gevoerd hebt. In eerste instantie weet u niet wat u te wachten staat en alles is nieuw. Een sollicitant die al meerdere gesprekken gevoerd heeft, zal zich ook zekerder voelen en rustiger blijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.budgetrecruitment.nl/24/03/2009/top-15-meest-gestelde-sollicitatievragen/

Reageer op het artikel "Succesvol solliciteren door te oefenen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!