InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Het beantwoorden van sollicitatievragen

Het beantwoorden van sollicitatievragen

Het beantwoorden van sollicitatievragen Werknemers zitten tegenwoordig niet meer veertig jaar bij dezelfde baas. Bij een verandering van baan moet u ook sollicitatievragen doorstaan. De meeste vragen zijn standaardvragen en kunt u zich op voorbereiden. De meeste HR medewerkers zijn niet erg origineel in het stellen van vragen. Ze hebben een papier voor zich liggen waar de standaardvragen op staan. De meer ervaren personeelsfunctionarissen weten de vragen uit hun hoofd. U hebt een voorsprong in een sollicitatie indien u zich voorbereidt op de meest gestelde vragen. Dit voorkomt dat u op dat moment nog de beste antwoorden moet bedenken. Het komt namelijk knullig over indien u niet in staat bent om de drie grootste pluspunten van uzelf op te noemen. Vergeet daarna niet de logische vervolgvraag: “Noem drie verbeterpunten van uzelf”. Het is niet de bedoeling dat u gaat liegen, maar door voor te bereiden kunt u net de betere antwoorden bedenken dan ter plekke onder druk bedachte pluspunten en verbeterpunten. Wees voorzichtig met grappige antwoorden op dergelijke vragen. Humor wordt namelijk vaak gebruikt uit onzekerheid. Eerlijkheid blijft belangrijk, zodra ze u betrapt hebben op een leugen kunt u de baan op uw buik schrijven.

Antwoorden formulieren

Voordat u het gesprek in gaat kunt u voor uzelf op een rijtje zetten wat de beste antwoorden zijn. Het is niet de bedoeling dat u deze uit uw hoofd gaat leren. De geslepen personeelsfunctionarissen hebben vaak door dat u een ingestudeerd rijtje opsomt. Indien de verwachte vraag gesteld is, moet u even terughalen wat uw antwoord was bij het voorbereiden. Hierdoor lijkt het dat u er over na moet denken. Probeer niet iedere keer het perfecte antwoord te bedenken. Hierdoor kunt u ongeloofwaardig overkomen en dat kan niet de bedoeling zijn. Het is bij het beantwoorden van vragen belangrijk dat u de antwoorden zo formuleert dat zij een beeld van u krijgen die klopt met de werkelijkheid. U moet positief over uzelf zijn, maar sla daar niet in door.

Veel gestelde sollicitatievragen

De vragen zijn afhankelijk van de functie waar u naar solliciteert. In een gesprek voor een directiefunctie zullen er andere standaardvragen gesteld worden dan bij lagere functies. Zware functies waarbij kennis en kunde van groot belang is zullen er veel vragen gesteld worden om de vaardigheden en kennis te toetsen. De volgende vragen komt u vrijwel zeker tegen in een sollicitatiegesprek:

  • Vertel eens iets over je zelf?
  • Waarom moeten wij jou aannemen voor deze functie?
  • Waar zie jij jezelf over tien (of vijf) jaar?
  • Wat zijn jouw kwaliteiten en minpunten?
  • Hoe ga jij om met werkdruk?
  • Waarom ben jij zo vaak van baan verwisseld?
  • Vertel eens iets over jouw privé situatie?
  • Hoeveel verdient jij nu?
  • Waarom voldoet de huidige baan niet meer aan jouw wensen?

Er bestaan geen best mogelijke antwoorden op deze vragen. Uw antwoord op de vraag: “Waar zie jij jezelf over tien (of vijf) jaar?”, kan zowel in uw nadeel als in uw voordeel werken. Blijkt uit uw antwoord dat u erg ambitieus bent, dan kan dit positief zijn voor de werkgever, maar ook negatief. Zij kunnen namelijk de angst hebben dat zij veel tijd in u gaan investeren, en u gaat vervolgens solliciteren naar een functie die beter voldoet aan uw ambities.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het beantwoorden van sollicitatievragen"

Reactie

Radjesh, 08-03-2011 11:33 #1
Ik wil alleen e-mail berichten ontvangen van sollicitatievragen en de antwoorden ervan. Voor de rest wil ik geen onnodige berichten ontvangen. Dank u wel.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-06-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!