Telefonisch solliciteren met succes
Bij een krappe arbeidsmarkt probeer je zo creatief mogelijk je kansen op een interessante baan te vergroten. In plaats van te wachten totdat je een interessante vacature in de krant ziet verschijnen, kun je zelf het initiatief nemen en telefonisch informeren naar de mogelijkheden voor een passende functie. Je kunt dit beschouwen als een telefonische sollicitatie. Wat zijn de kansen en waar liggen de valkuilen als je jezelf langs deze weg in aanmerking wilt laten komen voor een betere baan? Hoe gooi je een vlieger op? Lees de tips voor het succesvol spontaan solliciteren per telefoon.
Inventariseer welke ondernemingen geschikte functies hebben
Het vinden van een passende baan was nooit gemakkelijk. Maar in tijden van een overspannen arbeidsmarkt is dat extra moeilijk, zelfs als je bij je
beroepskeuze rekening hebt gehouden met een economische recessie. Naast het schriftelijk solliciteren op in kranten of op het internet gepubliceerde vacatures, kun je ook je geluk beproeven met spontane sollicitaties. Hoe pak je dat aan? En op welke manier kan (aanvullend) telefonisch solliciteren je het gewenste resultaat opleveren?
Zo ga je te werk:
Maak een overzicht met interessante ondernemingen
Om je zoektocht naar een boeiende functie te beginnen stel je een lijstje op met ondernemingen waarvan je weet of hoopt dat die af en toe banen hebben die in jouw beoogde carrièretraject liggen. Misschien heb je van studiegenoten, kennissen of familie informatie gehoord die jou op het idee heeft gebracht om de geschiktheid van een bepaalde onderneming voor jouw loopbaan te onderzoeken. Of je hebt in Intermediair de afgelopen jaren enkele keren een op zich boeiende vacature bij een bepaald bedrijf gezien, zij het op een moment dat je nog niet actief naar een passende functie zocht.
Leg voor elk geselecteerd bedrijf een eigen dossier aan
Je selecteert de bedrijven waarbij je het liefst zou komen te werken. Voor elke bedrijf maak je een eigen dossier aan waarin je relevante informatie uit jaarverslagen en andere bronnen vastlegt en waarin je ook een aantal vragen opneemt waarop je nog antwoord hoopt te vinden.
Zoek uit wie de beslissingen nemen bij de selectieprocedure
Probeer uit te zoeken wie er aan het hoofd staat van de afdeling of de afdelingen waar je graag wilt werken en wie de betreffende personeelsfunctionarissen zijn en wie precies degenen zijn die de beslissing over de aanstellingen nemen. Het gaat hierbij niet alleen om de namen van die mensen of hun leeftijd, maar ook informatie over de speciale belangstelling of hobby's van een afdelingshoofd kan relevant zijn om jezelf naar een baan te kunnen praten. Het internet biedt soms ongekende kansen op dit punt. Bedenk dat je deze informatie uitsluitend voor je persoonlijke gebruik verzamelt in verband met het recht op privacy van deze personen.
Stuur je cv op
Stuur je cv naar de organisaties waarvoor je graag zou willen werken. Richt die cv uitdrukkelijk aan het hoofd van de afdeling waarin je jezelf al in gedachte aan de slag ziet gaan. Denk eraan dat je zijn of haar naam en initialen en eventuele titels goed spelt. Met een beetje geluk vind je de juiste tenaamstelling in een jaarverslag op het internet. In andere gevallen
Pak de telefoon
Heb je voor je gevoel voldoende voorbereidingen getroffen, grijp je de telefoon. Nu komt het erop aan de juiste strategie te volgen. Een dergelijke aanpak leidt weliswaar niet altijd tot het gewenste succes, maar ´nee heb je, en ja kun je krijgen.´
Reactie op: 'Bel personeelszaken'
Gebruik de volgende tips voor communicatie met je contactpersoon:
Communiceer slim
Probeer het afdelingshoofd aan de lijn te krijgen. Zoek daarom van tevoren op hoe hij of zij heet. Misschien kun je bovendien een of meer publicaties van zijn of haar hand op het internet vinden. Als dat is gelukt, kun je een aspect uit de inhoud daarvan misschien op een of andere manier in je gesprek gebruiken.
Bedenk wel dat de kans groot is dat je door deze persoon in eerste instantie naar de afdeling personeelszaken wordt verwezen. Bedenk daarom, voordat je de telefoon pakt, met welke zin je al aan het begin van het telefoongesprek de persoonlijke aandacht van het afdelingshoofd kunt trekken.
Maak indruk op je contactpersoon
Wat je wilt bereiken is dat het afdelingshoofd jou niet ziet als de zoveelste figuur die op zoek is naar een baan, maar als een mogelijke, toekomstige werknemer die de dingen anders en beter aanpakt dan veel van zijn collega's, als iemand die zich onderscheidt van de anonieme massa.
Beweeg met je contactpersoon mee
De gouden tip is om niet met bezwaren of tegenwerpingen te reageren. Ook al ligt het op je tong om te melden dat personeelszaken nooit bereikbaar is, of niet terugbelt, of dat de weg langs die afdeling niet werkt. Wat je vooral wel wilt doen, is als het ware met de beweging van je gesprekspartner meegaan.
Wanneer je naar een functionaris van de afdeling personeelszaken wordt verwezen, kun je bijvoorbeeld als volgt reageren:
- 'Ja, ik kan inderdaad PZ bellen. Mag ik misschien eerst vragen of u verwacht dat ik met mijn profiel een bijdrage aan uw afdeling kan leveren?'
Door met 'ja' en 'inderdaad' te antwoorden, werp je geen bezwaar op (dat zou immers onverstandig zijn?) , maar beweeg je mee in de richting die het afdelingshoofd wil inslaan. En met het tweede deel van je zin verras je waarschijnlijk je gesprekspartner en schep je op die manier de kans dat deze het gesprek nog even met jou wil voortzetten.
Reactie op: 'Op dit moment hebben we geen vacatures'
Probeer op de volgende manieren de communicatie met je contactpersoon voort te zetten.
Laat je niet uit het veld slaan
Natuurlijk is het in de huidige situatie waarschijnlijk dat als je naar een afdelingshoofd belt, je te horen krijgt dat er momenteel geen vacatures zijn. Je zou het eens met een reactie in de trant van het volgende kunnen proberen:
- 'Dat begrijp ik. Stel dat er later een vacature zou ontstaan, ben ik dan het type waarmee u in gesprek wilt gaan?'
Vraag hoe je in beeld kunt komen bij deze werkgever
Als je om wat voor reden dan ook nog geen cv hebt ingestuurd of als je na het informeren of je cv wel ontvangen is, een negatief antwoord kreeg, kun je eventueel een vraag stellen in de trant van:
- 'Dat begrijp ik. Wat zou voor mij de beste methode zijn om goed in beeld te komen als er t.z.t een vacature ontstaat?'
Reactie op: 'Al onze vacatures staan op onze website; daar kunt u een sollicitatieformulier invullen'
Word je verwezen naar een internetsite, probeer dan beleefd het gesprek nog even serieus voort te zetten, bijvoorbeeld met:
'Mag ik u een korte vraag stellen?'
Als je op je vraag naar een vacante functie naar de website wordt verwezen, biedt de volgende reactie je wellicht enige kans.
- 'Dank u wel. Dat kan ik doen. Tussen twee haakjes, mag ik u een korte vraag stellen'?
'Wat maakt het aantrekkelijk om voor uw onderneming te werken?'
Met een beetje geluk krijg je een antwoord in de trant van: 'Ja, als je het kort houdt'. Vervolgens vraag je iets in de geest van:
- 'Wat maakt het in uw ogen aantrekkelijk om voor uw onderneming te werken?'
Dit kan een gevaarlijke vraag zijn, maar bedenk dat je weinig of niets te verliezen hebt.Je hoopt op een kort, maar enthousiast antwoord, waarop je dan weer zelf ongeveer als volgt zou kunnen reageren:
- 'Dat klinkt interessant. Voor mijn gevoel werkt u hier echt met plezier.'
Met een tactvolle en beleefde benadering kun je langs deze weg jezelf soms een kans bieden op een serieus inhoudelijk gesprek over jouw toekomstige mogelijkheden bij dat bedrijf. En als je kans ziet om in dat gesprek een bijzonder positieve indruk te maken, is je kans groter dat als er in de toekomst een vacature ontstaat, men direct aan jou denkt.
Zorg dat je in beeld bent en blijft
De bovenstaande strategieën leiden uiteraard lang niet altijd tot succes. Maar ze vormen wel een effectieve manier om ervoor te zorgen dat je niet de zoveelste anonieme kandidaat bent die op zoek is naar een baan. Dankzij het telefoongesprek ben je nu iemand die bij de werkgever nu hopelijk in beeld is.
Als je na een sollicitatieprocedure wordt afgewezen, is het handig je contactpersoon bij dat bedrijf op te bellen en te vragen welke tips men voor je heeft, zodat je daarmee je voordeel kunt doen bij een volgende sollicitatie.
De volgende gang van zaken is waargebeurd. Een afgewezen kandidaat belde op om te vragen naar de reden van afwijzing. De personeelsfunctionaris reageerde opgetogen. De kandidaat was op zich wel geschikt bevonden, maar een van de medekandidaten bracht aanzienlijk meer ervaring mee. Toen de geselecteerde medekandidaat uiteindelijk toch afzag van de baan, had de organisatie alle sollicitatiebrieven reeds vernietigd en bezat dus geen contactgegevens meer van de overige kandidaten. Nog tijdens het telefoongesprek kreeg de eerder afgewezen kandidaat de baan aangeboden.
Lees verder