Speciale aandachtspunten voor vrouwelijke sollicitanten

Speciale aandachtspunten voor vrouwelijke sollicitanten Als het om solliciteren gaat, geldt voor vrouwen globaal hetzelfde als voor mannen, maar er zijn wel degelijk verschillen waarmee je als vrouw rekening moet houden. Wat moet je tijdens het sollicitatiegesprek als vrouw doen of juist laten, in vergelijking met een man? Plaats in ieder geval een passende profielfoto en omslagfoto op Facebook, die niet tegenstrijdig zijn aan de cultuur van de branche. En als je op sollicitatiegesprek mag komen, zorg dan voor verzorgde en bij de onderneming en branche passende make-up, kleding en haardracht.

Vrouwen en mannen zijn niet gelijk

Dat mannen en vrouwen in alle opzichten gelijk zijn en ook altijd gelijke kansen hebben is een utopie. Zowel mannen als vrouwen hebben hun typische voor- en nadelen op de arbeidsmarkt, waarmee je ook tijdens het solliciteren rekening moet houden, maar die soms ook in je voordeel kunnen werken bij het verkrijgen van die aantrekkelijke job.

Sollicitatiebrief

Het lijkt erop dat het belang van een sollicitatiebrief vandaag de dag niet meer zo groot is als halverwege de vorige eeuw. Toen een uitvoerige, beslist handgeschreven, brief onmisbaar was om voor een gesprek uitgenodigd te worden. Dat was nog in de tijd dat werkgevers het handschrift lieten analyseren door een grafologisch bureau, om iets aan de weet te komen over de persoonlijkheid van de sollicitant. Er werd om die reden zelfs aangeraden om zon brief niet met balpen, doch uitsluitend met pen & inkt te schrijven, daar de grafoloog dan nog meer karaktereigenschappen kon ontrafelen. Maar nu mag de brief (email) bondiger en is het voldoende dat er een goed uitgebreid CV is bijgesloten. Uiteraard is het nog steeds dodelijk als er taalfouten of grove stijlfouten in zon brief staan.

Een goed CV (Curriculum Vitae)

Vaak wordt aangeraden het CV te beginnen met het heden en te eindigen met het verleden, in plaats van andersom. Een overzichtelijk CV is uitvoering en bondig tegelijk. Alle essentiële functies, nevenfuncties en taken die je hebt uitgevoerd worden zakelijk vermeld. Vrouwen hebben vaak een minder gestroomlijnde carrière dan mannen, waardoor zon CV er een beetje verrassend of onlogisch kan gaan uitzien. Het hangt er maar van af, of al die wendingen worden gewaardeerd of dat een CV met weinig samenhang juist als een onzekere factor wordt gezien. Probeer in te schatten of je veelzijdige ervaring een risico is of juist een voordeel. Weeg dus af of je er de nadruk op moet leggen, of dat je het zo formuleert, dat het wat minder opvalt.

Een lacune in je loopbaan moet je niet in je CV verzwijgen, en jokken is het laatste dat je moet doen, al was het alleen maar omdat uiteindelijk alles uitkomt. Bedenk ook dat men over een kandidaat-werknemer eerst uitgebreid gaat Googlen en Face-booken. Als je weet dat er minder gunstige fotos of berichten te vinden zijn, bedenk dan vooraf wat je antwoord zal zijn, als het in een gesprek ter sprake komt. Gaat het om het gat in je loopbaan omdat je kinderen hebt verzorgd, en je toen ook nuttig hebt gemaakt via vrijwilligerswerk, scholing, etc, dan deze activiteiten noemen in je CV. Of je wacht ermee tot je op gesprek komt. Ga niet, of niet te diep, op allerlei hobbys in, want dat is niet zo relevant, tenzij het van pas komt bij je nieuwe baan.

Promoot jezelf

Tijdens het sollicitatiegesprek, moet je niet bang zijn om te vertellen hoe goed je bent en waarom je voor die baan geschikt denkt te zijn. Gek genoeg wordt zelfverzekerdheid van mannen makkelijker gepikt dan van vrouwen. Te veel zelfverzekerdheid bij vrouwelijke sollicitanten wordt door mannen niet altijd gewaardeerd. Volgens deskundige Roos Vonk van de Radboud Universiteit Nijmegen, is een beetje slijmen in zon geval de oplossing. Dus complimenten geven, belangstelling tonen verzacht je zelfverzekerdheid en voorkomt dat het op de mannen achter de tafel arrogant overkomt.

Bereid je voor

Het geldt natuurlijk zowel voor mannen als vrouwen, dat je veel te weten moet zien te komen over het bedrijf waar je solliciteert. Wat is hun doel, hun missie, hun marktaandeel, hun doelgroep, wie zijn de concurrenten etc. Je kunt het dan tijdens het gesprek op inhaken en wat je niet weet kun je natuurlijk ook vragen. Het breekt de spanning en je toont belangstelling en interesse in de onderneming. Het geeft ook aan dat je van een iets ander kaliber bent dan iemand die alleen maar zijn plichten vervult.

Zwakke eigenschappen

Tijdens een gesprek komen niet alleen je sterke punten aan bod, maar ook de dingen die minder zijn. Het is een oude truc, om als men naar je mindere punten vraagt, die negatieve eigenschappen dusdanig te benoemen dat ze toch positief zijn. Dus als je moeilijk kunt beslissen, zeg je niet dat je altijd twijfelt, maar dat je een type bent die goed nadenkt alvorens een besluit te nemen. En als je koppig of halsstarrig van aard bent vertaal je dat natuurlijk naar doorzettingsvermogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Opzij mei 2010
  • Sir Edmund 4-6-2016

Reageer op het artikel "Speciale aandachtspunten voor vrouwelijke sollicitanten"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-02-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Vrouwenlichaam
Schrijf mee!