InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Baankans journalistiek

Baankans journalistiek

De HBO opleiding journalistiek kent een grote instroom van studenten. Er zijn zoveel jongeren die journalist willen worden, dat journalistiek een numerus fixus oftewel lotingstudie geworden is. De arbeidsmarkt wordt overspoeld met journalistieke talenten. Hoe zit het eigenlijk met de baankans in de journalistiek?

HBO journalistiek

Er zijn veel manieren om in de journalistiek terecht te komen, maar de meest voor de hand liggende opleiding is HBO Journalistiek. Journalistiek is een populaire opleiding, dat bewijst het aantal studenten dat jaarlijks instroomt. Journalistieke opleidingen schieten dan ook als paddenstoelen de grond uit, vaak verscholen onder andere namen, zoals Media, informatie en communicatie. De inhoud is grotendeels hetzelfde, net als het werkveld. Zo kunnen studenten handig de loting omzeilen. Maar later zijn zij de dupe op de te krappe arbeidsmarkt.

Journalistiek aan de universiteit

Niet alleen het aantal journalistieke HBO-opleidingen neemt toe. Ook het aantal universitaire opleidingen stijgt. Er zijn negen universiteiten die een master Journalistiek aanbieden, met verschillende varianten en afstudeerrichtingen. In de journalistiek komt er dan ook steeds meer vraag naar hoog opgeleide studenten. Veel journalisten hebben eerst een andere universitaire bachelor gevolgd, zoals Bedrijfseconomie, Politicologie of Sociologie. Er is tegenwoordig meer vraag naar journalisten die WO zijn opgeleid en zich hebben gespecialiseerd binnen een bepaald vakgebied.

Baankans journalistiek

Journalist lijkt een droombaan. Schrijven, bezig zijn met het nieuws, reizen: veel jongeren voelen zich aangesproken door dit vooruitzicht. Eenmaal op de arbeidsmarkt blijkt de realiteit minder rooskleurig. Journalisten moeten vechten om een baan. Er is weinig vraag naar journalisten: het publiek van traditionele media loopt terug, online media nemen toe en advertentie-inkomsten worden anders verdeeld. Bij dagbladen wordt er fors bezuinigd, want de oplages lopen terug.

Kortom: de baankans binnen de journalistiek is ronduit slecht, zeker bij de geschreven pers. Studenten die een jaar lang hebben gesolliciteerd en zich daarna alsnog laten omscholen, zijn beslist geen uitzondering. Kansen liggen bij online media en van journalisten wordt dan ook vaak geëist dat zij multimediale vaardigheden verwerven.

Als freelancer aan de slag in de journalistiek

Bijna alle journalisten leiden een bestaan als freelancer. Zij moeten zichzelf goed in de markt kunnen zetten, zichzelf kunnen “verkopen”. En dat is niet voor iedereen weggelegd. Freelancer zijn betekent vrijheid, zelf je werktijden en tarieven bepalen, maar brengt ook grote onzekerheid en financiële risico’s met zich mee.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Volkskrant

Reageer op het artikel "Baankans journalistiek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!