InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Neem niet zelf ontslag

Neem niet zelf ontslag

Veel werknemers hebben de gedachte om van baan te wisselen of om iets voor zichzelf te beginnen. Een droom moet eerst een realistische droom worden om uit te kunnen laten komen. Iedereen heeft wel ambities die niet passen binnen hun huidige loopbaan. Er zijn ook genoeg succesverhalen van mensen die in een vergelijkbare situatie hun droom succesvol hebben nagestreefd. De minder succesvolle verhalen worden over het algemeen niet breeduit verteld. Deze mensen gaan namelijk niet hoog van de toren blazen, maar gaan hun wonden likken in stilte. Een droom nastreven is aan te raden, maar zorg wel voor een realistisch en nastreefbaar doel.

Waar moet ik beginnen?

Vanuit uw huidige baan, kunt u al de nodige voorbereidingen treffen. Iemand die zelfstandig iets wil opzetten, kan daar al mee beginnen in de vrije uurtjes. Het probleem is vaak dat de agenda al vol zit, maar toch moet u tijd zien te vinden om een start te maken. Wilt u aan de slag gaan als zzp-er? Zorg dan bijvoorbeeld voor een kortere werkweek. U kunt bijvoorbeeld ook met uw werkgever afspreken dat u één maand onbetaald verlof gaat nemen. In deze periode kunt u ondervinden waar u tegenaan gaat lopen.

Baan opzeggen?

Uw baan opzeggen is een zeer drastische maatregel. Voordat u een dergelijke stap zet, moet u wel iets achter de hand hebben. U hebt namelijk geen recht op een WW-uitkering of een andere vorm van uitkering. U moet er vanuit gaan dat u na beëindiging van de dienstbetrekking uzelf financieel moet onderhouden. U kunt beter ontslagen worden, dan ontslag nemen. Aan de andere kant kunt u ook redeneren dat u de stap een keer moet gaan zetten.

In overleg gaan met de leidinggevende

Door uw situatie toe te lichten, zijn er misschien mogelijkheden, waarbij de werkgever u tegemoet kan komen. De werkgever heeft er namelijk ook geen baat bij dat u uw baan blijft uitoefenen, terwijl u de baan niet meer wenst. Vooral bij grote werkgevers is een vertrekregeling bespreekbaar indien er sprake is van een personeelsbestand dat af moet slanken. U kunt mogelijk afspreken dat u nog een aantal maanden doorbetaald gaat krijgen, waarin u geen werkzaamheden meer hoeft te verrichten.

Laat het initiatief bij de werkgever

In het geval u zelf ontslag neemt, hebt u geen recht op een WW-uitkering. Dit hebt u wel als het initiatief bij de werkgever ligt. In het verleden mocht u in geen geval instemmen met ontslag, u moest het juist aanvechten. Deze regels zijn versoepeld, maar het ontslag mag u niet verweten kunnen worden. Een verwijtbaar ontslag kunnen uw uitkeringsrechten ook in gevaar brengen.

Vertrekken met een afkoopregeling

De beste manier om afscheid te nemen van de werkgever is door middel van een vertrekpremie. In Nederland wordt vaak de kantonrechterformules gehanteerd om de compensatie te berekenen die verplicht vertrekkende werknemers kunnen ontvangen. Dit kunt u vergelijken met een compensatie voor het feit dat de werkgever u heeft ontslagen. Echter bij een vrijwillig vertrek zal u een dergelijke compensatie niet worden aangeboden. Dit zal alleen gebeuren bij een gedwongen ontslag vanuit het initiatief van de werkgever.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Neem niet zelf ontslag"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!