InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Kleding solliciatiegesprek: kledingadvies

Kleding solliciatiegesprek: kledingadvies

U kunt nog zo’n goede sollicitatiebrief schrijven en een indrukwekkend cv hebben opgebouwd: de eerste indruk is toch cruciaal wanneer u naar een sollicitatiegesprek gaat. Kleding bepaalt voor een belangrijk deel de eerste indruk. Dit artikel geeft kledingadvies voor een sollicitatiegesprek, voor zowel mannen als vrouwen.

Sollicitatiegesprek: de eerste indruk

Kleding bepaalt voor een belangrijk deel de eerste indruk die iemand van u heeft. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan de helft van de sollicitanten wordt afgewezen op basis van de eerste indruk. Nu zijn er meer factoren die de eerste indruk bepalen, zoals houding, gezichtsuitdrukking en stemvolume, maar het is zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan uw kleding. Uw kleding is immers non-verbale communicatie. U zendt een boodschap uit, of dat nu bewust of onbewust is.

Maar ook om andere redenen is het van belang om uw kleding met zorg uit te kiezen. Als u goed gekleed bent, voelt u zich zelfverzekerder en dat straalt u uit. Indirect kan kleding uw kans op die baan aanzienlijk vergroten.

Kledingadvies sollicitatiegesprek

Allereerst is het een aandachtspunt dat de kleding past bij het bedrijf en bij de functie. Als u gaat solliciteren als verkoopster in een kledingzaak, zorg dan dat u er modieus uitziet en dat uw kledingstijl correspondeert met de kleding in de winkel. Gaat u op sollicitatiegesprek bij een bank, dan kiest u voor een formele kledingstijl, zoals een mantelpakje voor de vrouwen en een pak voor de mannen.

Kleding sollicitatiegesprek vrouw

Sieraden

Wees terughoudend met sieraden. Sieraden kunnen mooi staan bij uw outfit, maar het “geklingel” van armbanden, oorbellen en kettingen kan behoorlijk afleiden. En: overdaad schaadt. U wilt er niet uitzien als een kerstboom.

Huid

Zorg ervoor dat er niet teveel huid zichtbaar is, ook niet als de temperatuur buiten erg hoog is. U hoeft natuurlijk niet weg te smelten in een trui als het hartje zomer is, maar het is niet verstandig om letterlijk teveel van uzelf bloot te geven. Dus geen diep decolleté of een te korte rok.

Ondergoed

Zorg ervoor dat uw ondergoed niet zichtbaar is. Dus ook geen bh-bandjes.

Hoge hakken

Hoge hakken kunnen sierlijk en functioneel zijn, maar u moet wel zeker weten dat u er goed op kunt lopen.

Kledingadvies solliciitatiegesprek man

Tas

Neem geen rugtas mee naar een sollicitatiegesprek. U gaat geen bergwandeling maken en komt niet als student. Plastic tassen zijn helemaal uit den boze. Ze knisperen, maar buiten dat, maakt het een onprofessionele indruk. Koop desnoods een nette tas, als deze nog geen deel uitmaakt van uw bezittingen.

Sokken

Kies geen sokken in een uitgesproken kleur en zeker geen sokken met Disneyprint of andere figuren. Een open deur, maar toch zijn er sollicitanten die zich helemaal op hun gemak voelen in hun door oma gebreide sokken. Natuurlijk is het geen probleem als de sokken niet zichbaar zjin, omdat u er een pantalon overheen draagt.

Schoenen

Afgetrapte gympen, sandalen of slippers zijn not-done. Poets uw schoenen van tevoren. Vale schoenen of laarzen maken een slordige indruk.

Advies vragen aan uw vrouw

Sommige mannen geven niets om kleding en zijn zich niet bewust van het feit dat kleding een belangrijk selectiecriterium is. Zij hebben een blinde vlek. Komt dit u bekend voor? Vraag dan uw partner om advies.

Pak

Als u een pak wilt dragen, kies dan niet voor het oude pak waarin u twintig jaar geleden getrouwd bent. De mode verandert namelijk.

Nette kleding of nonchalante kleding?

Uw potentiële werkgever verwacht waarschijnlijk dat u aandacht hebt besteed aan uw kledingkeuze. Ook dat is onderdeel van de voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Verlies nette kleding altijd boven nonchalante kleding. Nonchalante kleding, zoals een wollen trui of een joggingbroek, die weliswaar comfortabel zit, kan de selecteur de indruk geven dat u het gesprek niet serieus neemt en onvoldoende motivatie hebt. Maar als een strak pak niet bij u past en als dat niet noodzakelijk is binnen de bedrijfscultuur, kies dan nette kleding die toch comfortabel is.
Gerelateerde artikelen
Kleding die bij jóu pastKleding die bij jóu pastDe juiste kledingkeuze geeft je zelfvertrouwen, zelfrespect, een gevoel van welzijn, en een succesvol uiterlijk. De juis…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Online solliciterenOnline solliciterenTegenwoordig is een online sollicitatiebrief eerder regel dan uitzondering. Toch is online solliciteren ook aan conventi…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Bronnen en referenties
  • Carrieregids

Reageer op het artikel "Kleding solliciatiegesprek: kledingadvies"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!