InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?

Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?

Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet? Iemand die op staande voet wordt ontslagen doet er verstandig aan om zijn ontslag direct aan te vechten. Er zijn verschillende omstandigheden waarin een werkgever iemand direct mag ontslaan. Ook kan een werknemer zelf op staande voet ontslag aannemen. Wanneer iemand het niet eens is met zijn ontslag kan hij de gang naar de rechter maken. Hij kan juridische hulp inschakelen. Het is verstandig daarvoor een verzekering te hebben of lid te zijn van de vakbond. Op het moment dat iemand ontslagen wordt kan hij of zij dan direct hulp in schakelen zonder dat er kostbare tijd verloren gaat of er rekening moet worden gehouden met de kosten van een advocaat. Wanneer iemand op staande voet ontslagen wordt betekent het dat de arbeidsovereenkomst per direct is opgezegd. In dat geval hoeft de werkgever geen opzegtermijn in acht te nemen en er is ook geen toestemming nodig van het UWV/Werkbedrijf. Het is mogelijk dat de werkgever iemand op staande voet ontslaat, maar een werknemer heeft ook de mogelijkheid om op staande voet ontslag te nemen. In beide gevallen moet er sprake zijn van een dringende reden.

Wanneer kan iemand op staande voet ontslagen worden?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een werkgever iemand op staande voet ontslaat, of waarom een werknemer per direct ontslag neemt. Volgens de wet moet er sprake zijn van een 'dringende' reden. Een dringende reden kan bijvoorbeeld zijn als er sprake is van mishandeling, grove belediging,, diefstal of dronkenschap op de werkvloer. In artikel 7:768 van het Burgerlijk Wetboek worden nog andere voorbeelden gegeven, zoals verduistering. In de hoofdregel moet er sprake zijn van een situatie waarbij het voor, in ieder geval, een van beide partijen niet meer mogelijk is om met de andere partij samen te werken.

Ontslag op staande voet

Er zijn verschillende eisen waar een werkgever aan moet voldoen wanneer hij iemand op staande voet ontslaat. Hij moet iemand direct of zeer snel nadat een bepaald feit is geconstateerd, ontslaan. Daarbij moet de reden van ontslag altijd aan de werkgever worden meegedeeld. Verder moet de werkgever gewoon het salaris uitbetalen waar de werknemer recht op heeft. Dit is het salaris tot er met de dag van ontslag. Wanneer een werkgever langer wacht, dan is het niet meer mogelijk om iemand op staande voet te ontslaan.

Naar de rechter gaan in het geval van ontslag op staande voet

Er zijn verschillende dingen die een werknemer kan doen wanneer hij op staande voet is ontslagen. Wanneer hij het oneens is met de beslissing en denkt dat zijn werkgever een onjuist oordeel heeft geveld, dan moet hij het ontslag op staande voet aanvechten bij de rechter. Dit is zeer belangrijk, omdat hij anders bijvoorbeeld geen recht heeft op een WW-uitkering. Deze wordt alleen verstrekt wanneer iemand buiten zijn eigen schuld om werkloos is geworden. Daarnaast heeft hij geen recht op doorbetaling. De werknemer moet zo snel mogelijk schriftelijk bij zijn werkgever aangeven dat hij het oneens is met het ontslag en basis waarvan. Verder moet hij binnen zes maanden een gang naar de rechter maken. Wanneer de rechter de werknemer in het gelijk stelt, dan moet deze het salaris doorbetalen. Er is voor een werkgever dus ook altijd een zeker risico verbonden aan het iemand ontslaan op staande voet.

Inschakelen van juridische hulp in het geval van ontslag op staande voet

Een werknemer doet er verstandig aan om juridische hulp te zoeken in het geval van ontslag op staande voet. Wanneer iemand lid is van een vakbond, dan kan hij daar aankloppen. Zij hebben advocaten beschikbaar die het ontslag kunnen aanvechten. Ook is het mogelijk om een verzekering te nemen, waarbij u recht heeft op juridische hulp in het geval van ontslag. Wanneer u dit geen van beide heeft, dan is het ook mogelijk om zelf juridische hulp in te schakelen. Houdt er wel rekening mee dat u zelf opdraait voor de kosten in het geval dat u in het ongelijk wordt gesteld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 27-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!