InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Belasting en thuiswerk

Belasting en thuiswerk

Belasting en thuiswerk Hoe zit het met de belasting als je vanuit huis werkt? Waar moet je als thuiswerker rekening mee houden? Het betalen van belasting is verplicht en sommige mensen vinden het heel lastig hun belasting te doen wanneer ze niet in loondienst zijn. Wanneer je vanuit huis werkt, zijn er andere zaken waar je op moet letten.

Loondienst

Als je voor een werkgever in loondienst werkt, dan wordt de belasting betaald door je werkgever. Het geld dat je op je rekening gestort krijgt is voor jou en in principe hoeft er niets meer af. Ook over je inkomsten van thuiswerk moet je belasting betalen. Hoe zit dit nou eigenlijk allemaal?

Thuiswerk en belasting

Over al je inkomsten moet je belasting betalen. Dit moet dus ook over de inkomsten die je met thuiswerken verdiend. Hoeveel belasting je moet betalen is afhankelijk van verschillende factoren. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoeveel geld je ontvangt en in welke branche je werkzaam bent. Ook is het percentage dat je moet betalen afhankelijk van de inkomsten van je partner.

Loonheffing bij thuiswerken?

Als je in loondienst bent, dan heb je de optie om de loonheffingskorting toe te passen. Je kunt deze korting toepassen om zo minder geld te betalen aan de belasting. Als je meerdere werkgevers hebt, bijvoorbeeld twee banen waar je parttime werkt, dan kun je één van de twee gebruiken om loonheffing toe te passen. Thuiswerkers krijgen niet te maken met loonheffing en kunnen dus geen korting krijgen. Er zijn echter wel gevallen waarbij je als thuiswerker te maken krijgt met loonheffing. Dit is bijvoorbeeld als jij mensen in dienst neemt om bepaalde klussen voor je te voltooien.

Eigen bedrijf?

Wanneer je veel inkomsten haalt uit het thuiswerk, kun je overwegen een eigen onderneming te starten. Je moet dan elk kwartaal belastingaangifte doen, maar kunt ook belasting terugvorderen. Dit kan veel gunstiger zijn dan wanneer je geen eigen onderneming hebt. Je hebt namelijk ook speciale starter-regelingen.

Belasting betalen

Over ieder inkomen moet belasting worden betaald: een gewonnen loterij, een ontvangen erfenis en het geld dat je krijgt voor thuiswerk. De belastingdienst bepaalt uiteindelijk hoeveel geld je moet betalen. Doorgaans is dit een percentage van je inkomsten. Als je niet veel inkomsten hebt gehad in een jaar aan thuiswerken, dan hoef je waarschijnlijk geen belasting te betalen. Vergeet echter niet dat je zelfs die paar euro aan inkomsten zult moeten opgeven.

Informeren bij de belastingdienst

Wil jij weten hoe het precies zit in jouw situatie met de belasting en thuiswerken? Dan kun je het beste contact opnemen met de belastingdienst zelf. Kijk eerst eens op de website zelf, want daar staat eindeloos veel informatie op. Kom je er dan niet uit of is je situatie te specifiek? Bel dan naar de belastingdienst. Ze hebben een gratis nummer (0800-0543) en de medewerkers staan je graag te hulp.

Vraag hulp
Er zijn speciale boekhouders en administratieve kantoren die je kunnen helpen met je belastingdienstaangifte. Zij kunnen je adviseren en helpen met je administratie. Zij vragen hier doorgaans wel wat geld voor. Het grote voordeel is echter wel dat je zeker weet dat jouw belastingaangifte goed wordt geregeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Belasting en thuiswerk"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Thuiswerk
Schrijf mee!