InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Baankans mbo: Wat is de baankans met mbo diploma?

Baankans mbo: Wat is de baankans met mbo diploma?

De baankans met een mbo-diploma. Hoe zijn de kansen op de arbeidsmarkt met een mbo-diploma op zak? Doorstuderen vergroot de kans op een baan, hoewel scholieren met een mbo 3 of 4 diploma ook een goede baankans hebben.

Baankans mbo

Of je met een mbo-diploma een goede kans maakt op een baan, is afhankelijk van de studierichting die je gekozen hebt en het opleidingsniveau. Feit blijft echter wel dat werkgevers steeds vaker minimumaal een HBO-opleidingsniveau vragen. De laatste jaren is het dan ook de trend om van mbo naar HBO door te stromen.

Kansen op de arbeidsmarkt met mbo-diploma

Vooral in economisch slechte tijden hebben mbo-scholieren moeite om werk te vinden en dreigen ze werkloos te worden. Inmiddels zijn er samenwerkingsverbanden ontstaan tussen mbo –en HBO scholen om de doorstroom van mbo naar HBO te bevorderen. Mbo’ers die een HBO-opleiding volgen, kunnen soms op bepaalde onderdelen vrijstellingen krijgen, waardoor ze de opleiding in drie jaar kunnen afronden in plaats van vier jaar.

Niveaus in het mbo

Mbo-opleidingen worden gegeven op vier verschillende niveaus.
  • Niveau 1: assistent-beroepsbeoefenaar
  • Niveau 2: medewerker/basisberoepsbeoefenaar
  • Niveau 3: zelfstandig medewerker/ zelfstandig beroepsbeoefenaar/ vakopleiding
  • Niveau 4: middenkader functionaris/ gespecialiseerd beroepsbeoefenaar (geeft toegang tot het HBO)

Baankans mbo niveau 1

Niveau 1 van het mbo is de assistentenopleiding. Hier leren scholieren om eenvoudige, uitvoerende werkzaamheden te verrichten. De duur van de opleiding is in principe 1 jaar. Niveau 1 is geen startkwalificatie. Er is geen diploma nodig om de opleiding te kunnen volgen. De baankansen met mbo niveau 1 zijn behoorlijk slecht. Het zal met name gaan om productiewerkzaamheden of eenvoudige handelingen, winkelassistent of bakkerassistent.

Baankans mbo niveau 2

Mbo niveau 2 leidt op voor beroepen als autotechnicus en kapster. Deze opleiding leert de studenten om uitvoerende werkzaamheden te verrichten. Voor beveiliging niveau 2 zijn de baankansen goed, voor de andere studierichtingen beduidend minder.

Baankans mbo niveau 3

Mbo niveau 3 leidt op voor beroepen, zoals verzorgende of monteur. Het uitgangspunt is dat scholieren uitvoerende werkzaamheden volledig zelfstandig verrichten. De baankansen zijn beter dan met een niveau 1 of niveau 2-diploma.

Baankans mbo niveau 4

Mbo 4 is de middenkader – of specialistenopleiding. Het doel is dat studenten de werkzaamheden volledig zelfstandig kunnen uitvoeren. De baankansen met mbo niveau 4 zijn het beste. Met een mbo 4 diploma is het dan ook mogelijk om door te stromen naar het HBO.

Baankans Mbo: beroepen met goede baankans

Sowieso biedt een mbo niveau 4-diploma een goede baankans, al geldt dit niet voor alle branches. Vooral als je een mecretariële, financiële of juridische opleiding volgt, heb je een grote baankans. Dat geldt ook voor personeel en arbeid (medewerker personeelszaken).

Daarnaast maken leerlingen die kiezen voor de ICT-opleidingen applicatieontwikkelaar of ICT-beheerder een goede kans op een baan.

Mbo: slechte baankans

Opleidingen met een slechte baankans zijn opleidingen richting kunst of cultuur. Dit geldt overigens ook voor HBO en WO.
Gerelateerde artikelen
Baankans journalistiekDe HBO opleiding journalistiek kent een grote instroom van studenten. Er zijn zoveel jongeren die journalist willen word…
Welke studie past bij mij?Welke studie past bij mij?Geslaagd voor het middelbaar onderwijs, maar wat nu? De keuze voor een studie is een van de moeilijkste keuzes die er zi…
Medewerker Personeelszaken: beroep, opleiding & takenEen medewerker Personeelszaken (medewerker P&O of HR) voert administratieve taken uit op het gebied van personeelszaken.…
Internationale banen & internationale vacaturesIn deze wereld komen maatschappijen, culturen en economieën steeds dichter bij elkaar. Als je ervan houdt om vreemde tal…
Werken als leraar in het basisonderwijsWerken als leraar in het basisonderwijsHet werken in het onderwijs heeft vele voordelen. Veel vakantiedagen, een leuke omgeving en een goede baankans. Dat werd…
Bronnen en referenties
  • MBO wijzer
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Baankans mbo: Wat is de baankans met mbo diploma?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!