InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Internationale banen & internationale vacatures

Internationale banen & internationale vacatures

In deze wereld komen maatschappijen, culturen en economieën steeds dichter bij elkaar. Als je ervan houdt om vreemde talen te spreken en graag met mensen uit andere landen in contact komt, dan is een internationale baan misschien wel iets voor jou. Hoe kun je internationale banen vinden? Welke vacaturesites kun je raadplegen? Wat zijn de carrièremogelijkheden met een internationale baan?

Internationale banen

Voorbeelden van internationale banen zijn internationaal communicatiemedewerker, beleidsmedewerker bij de Europese Unie, commercieel medewerker binnendienst, export manager, importmanager, marketingmanager en internationaal salesmanager. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Baankansen internationale banen

De baankansen voor internationale banen zijn gunstig. Als afgestudeerde ben je breed inzetbaar. Je kunt terecht bij grote of kleine internationale bedrijven, internationale organisaties of commerciële organisaties. Het is in je voordeel als je een generalistische vooropleiding hebt, zoals European Studies of International Business and Languages. Met talenstudies, zoals Romaanse Talen en Culturen, is de baankans helaas minder goed.

Internationale vacatures vinden

In kranten wordt er steeds vaker geadverteerd voor internationale functies. Bedrijven starten een dochteronderneming in het buitenland of breiden hun klantenbestand uit. Zij hebben dan specialistisch personeel nodig dat in kan spelen op cultuurverschillen en vloeiend is in het communiceren in vreemde talen. Er zijn diverse websites die internationale vacatures aanbieden.

Mimir.nu

Op deze websites plaatsen bedrijven uit heel Nederland hun internationale vacatures. De vacatures hebben vaak betrekking op ICT functies.

Hudson Jobs

Op deze overzichtelijke site kun je zoeken per branche/sector, regio of functietype (parttime, fulltime). De vacatures zijn zowel in het Engels als in het Nederlands.

Werken bij de EU

Als je bij de Europese Unie wilt werken, kun je terecht op de site www.werkenbijdeeu.nl. Op de website worden EU-traineeships aangeboden. Door een traineeship kunnen studenten gedurende vijf maanden internationale werkervaring opdoen die maatschappelijk relevant is. De traineeships zijn zowel betaald als onbetaald. Je moet echter van goeden huize komen om de selectieprocedure succesvol te doorstaan. Je moet in het bezit zijn van een bachelordiploma, maar de voorkeur wordt gegeven aan een masterdiploma. Daarnaast moet je een van de Europese werktalen Frans, Duits of Engels vloeiend spreken. Relevante vooropleiding en werkervaring tellen zwaar mee tijdens de selectie.

Op de website kun je ook terecht voor internationale vacatures bij de Europese Unie. Daar gaat een pittige selectieprocedure aan vooraf. Als je eenmaal bij de EU werkt, ligt de wereld voor je open.

Internationale opleidingen

Heb je de ambitie om een internationale baan te vinden? Bepaalde studies bereiden studenten voor op internationale functies in het bedrijfsleven, bij de overheid of beiden. De voertaal is bij deze studies is Engels. Het gaat om de volgende internationaal georiënteerde opleidingen:
  • International Business and Languages
  • European Studies
  • International Business and Management
  • International Business Administration
  • International Relations and International Organisations
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • HHS
  • Werken bij de EU

Reageer op het artikel "Internationale banen & internationale vacatures"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!