InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Kranten- of folderwijk: introductiewerk

Kranten- of folderwijk: introductiewerk

Ook jongeren willen geld verdienen, en kiezen vaak voor een kranten- of folderwijk. Vroeg in de ochtend, in de middag, of zelfs in de avond een zakcentje bijverdienen vinden veel van de jongeren geen probleem. Maar hoe zit het precies in elkaar, en wat zijn de voor- en nadelen?

Inleiding

Kranten of folders?

Als je geïnteresseerd bent in het bezorgen, zijn er nog keuzes of je de krant of folders wilt bezorgen. Dit zijn de kenmerken van deze 2:

Folders

  • Vaak één of twee dagen in de week per wijk.
  • Je hebt geen vaste tijd voor wanneer het klaar moet zijn, maar hebt de hele dag.
  • Verdient meestal minder dan ochtendkrant

Kranten

  • Vaak elke dag in de week (misschien niet op zondag).
  • Moet vaak voor een bepaalde tijd op de dag, bijvoorbeeld 7 uur s ochtends.
  • Verdient meestal meer dan een folderwijk

Willen beginnen als bezorger

Inschrijven

De eerste klus en misschien wel de langste is het aanmelden bij de bezorgdienst. Als je in de buurt een bedrijf hebt gevonden die folders of kranten laat bezorgen, en je bent in dat bedrijf geïnteresseerd, kan je naar hun website gaan. Deze bedrijven hebben (bijna) altijd een website die makkelijk te vinden is. Vaak kan je jezelf op die site ook aanmelden. Dit gaat vaak met een simpel inschrijfformulier met je gegevens. Vervolgens krijg je een bevestigingsmail. Dan is het wachten en wachten.

Wachten

De wachtlijsten bij de bezorgbedrijven staan vaak bomvol. Het kan soms wel een aantal jaren duren voordat jij eindelijk uitgekozen wordt om te bezorgen. Het kan zijn dat je het dan al lang vergeten bent, en geen interesse meer hebt. Dit wachten is een groot nadeel.

Begonnen

Je bent aan de beurt!

Als je eenmaal opgebeld bent met de vraag of je nog interesse hebt, en je antwoord is ja, komt er vaak een meneer of mevrouw van het bedrijf bij jou thuis langs. Deze geeft alle benodigde informatie over deze baan. Het vaak ook zo dat je een boekje krijgt waar alle informatie er nog eens duidelijk staat vermeld. Om het bezorgen makkelijker te maken is er vaak een fietstas beschikbaar om de folders/kranten in de doen.

Eerste keer en daarna

Als je voor het eerst gaat bezorgen, ben je waarschijnlijk nog niet bekend met alle straten en huizen. Je pakt je kaartje erbij met de straatnamen en huisnummers, en zoekt die vervolgens op met het plattegrondje.
De eerste keer is het allemaal een beetje wennen, en doe je er waarschijnlijk langer over dan de volgende keren. Het wordt een routineloop en je krijgt de folders/kranten steeds sneller in de brievenbus.

Loon

Verschil

De hoeveelheid van het geld wat je krijgt, verschilt enorm. Bij kranten wordt het vaak per uur gerekend, en de hoeveelheid in uren wordt ingeschat door het bedrijf. Bij folders hangt het er vanaf bij hoeveel huizen je moet bezorgen, en hoever deze huizen uit elkaar liggen. Het kan variëren van 4 euro per week tot 30 euro per week.

Uitbetalen

Het loon wat je per maand opspaart wordt je een keer per maand uitbetaald. Dit wordt gestort op een rekening nummer die je van tevoren opgeeft. Het kan wel zo zijn dat het pas een maand later uit wordt betaald, dus de eerste maand verdien je pas de volgende maand.

Kort samengevat (voor- en nadelen)

Het leuke

  • Tieners verdienen hun eigen zakcentje
  • Ze leren met hun eigen geld om te gaan
  • Krijgen een verantwoordelijkheidsgevoel
  • Gezelligheid als het met zn 2en of meer wordt bezorgd

Het minder leuke

  • Vroeg opstaan (niet altijd waar)
  • Verplichtingen waar je niet altijd op zit te wachten
  • Tegenvallers wat betreft het loon

Dit baantje is dus een leuk baantje voor jongeren die geen/weinig ervaring hebben met werk. Het leert ze omgaan met geld en verantwoordelijkheid. Vaak zijn de looninschattingen te hoog, en stappen ze snel over naar een andere baan, en gaan ze bezig met het echte geld. Het is dus eigenlijk een introductie wat betreft werk (tenzij je geluk hebt, en een goede wijk hebt).
© 2007 - 2019 Grotefrits, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een krantenwijkGeld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: d…
Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenEen krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een kranten…
Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Regelmatig zoeken distributeurs mensen die kranten willen bezorgen. Je kunt de vacatures vinden in kranten, huis aan hui…
Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)Het lopen van een ochtendkrant: wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Wat is het verschil wat betreft een gewone k…
Het populairste vakantiewerk op een rijHet populairste vakantiewerk op een rijVeel jongeren zoeken in de vakantie naar een vakantiebaantje. Vakantiewerk is erg populair omdat jongeren in de vakantie…

Reageer op het artikel "Kranten- of folderwijk: introductiewerk"

Reacties

Carmen Molema, 05-06-2013 14:35 #13
Ik ben 12 jaar en wordt over 5 maanden 13 maar ik kan en wil niet langer wachten tot ik 13 ben en een folderwijk kan nemen. die paar maanden maken toch niet zo'n groot verschil?

Victor Diogo, 30-07-2011 00:39 #12
Hallo, ik wil dit graag doen, ik ben 16, zal het mogelijk zijn?

Nigel van der Wurf, 17-03-2011 19:35 #11
Ik heb kranten gelopen, dit deed ik enthousiast en niet met tegenzin.Maar helaas was dit alleen voor de zomervakantie, want een vacature als vaste bezorger was er niet.Dus toen ben ik via google opzoek gegaan naar een folderwijk.En toen kwam ik jullie tegen, dus ik hoop dat er een wijk vrij is bij mij in de buurt!?

Abigial, 01-06-2010 21:08 #10
Ik wil heel graag een baantje. maar ik ben nog maar 12 en word pas in september 13. ik vind het leuk wat geld te verdienen. ik wil ook want doen in me vrijetijd daarom kies ik maar eerst voor een bezorger. maar het liefst in me eigen wijk. ik durf nog niet echt midden in de stad. ik hoop snel een antwoord te ontvangen. als ik werk heb hoeveel verdien ik in de maand? met vriendlijke groetjes abigail:-p

Marleen, 18-05-2010 20:26 #9
Ik wil graag een folderwijk lopen omdat ik zelf wat wil verdienen, maar ik ben pas 12 en je kan bij de meeste folderwijken pas lopen vanaf 13 jaar. maar ik wil dit heel erg graag omdat mijn omdat mijn ouders gaan scheiden en ik wel wat extra afleiding kan gebreuken ook ga ik vaak met mijn vrienden&vriendinnen naar de stad dus kan ik wel wat extra geld gebruiken. maar zijn er ook folder wijken waar ik al kan lopen als je 12 bent?

Cherylynn, 21-02-2010 14:09 #8
Heej, ik ben bijna over een maand ongeveer 13. mag ik me dan al wel inschrijven? ik zit namelijk al een tijdje met die vraag.:-p

Sofie, 09-03-2009 16:50 #7
Ik ben 14, en ik breng 1 keer in de week het stadsblad rond, waar ik in een uurtje mee klaar ben, en dan krijg ik ongeveer 4,50, maar ik vaak zitten er folders bij waarvoor ik 5 euro extra krijg, dus dat schiet wel lekker op! Vaak kan je zelf kiezen op welke dag, en ik doe alleen mijn eigen straat!

Charlotte, 10-11-2008 20:35 #6
Ik ben nog maar 11.
ben ik dan te jong om een krantenwijkje te doen(ik ben heel sterk en mijn familie wil soms meehelpen):-(:-p
doeg

Jordi, 20-10-2008 15:09 #5
Ik zou graag willen weten hoeveel je gemiddeld verdiend?
En of er ook andere dagen beschikbaar zijn?

Marianne, 12-10-2008 11:23 #4
Ik wil heel graag folders rondbrengen omdat ik het leuk vind en ik wil wel wat x-tra geld bijverdienen

Hamed, 20-09-2008 14:13 #3
Ik wil graag baantje als telegraaf loper te worden.
rond alphen aan den rijn
ik ben 15 jaar. word bijna 16

Suzan, 17-07-2008 10:17 #2
Hallo :-)
ik wil heel graag zakgeld verdienen.
want ik heb het hard nosdg:-p maar ik ben nog maar 12 jaar. kan ik dan al folders doen? :-( Reactie infoteur, 17-07-2008
Bij de meeste aanbieders kan je pas folders rondbrengen vanaf je 14e jaar. Ik weet niet dit zit bij jou in de buurt, dus je kunt het beste even informeren bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn qua bedrijven die dit aanbieden en vervolgens deze aanbieders om informatie vragen.

Salaheddine, 24-03-2008 02:12 #1
Ik ben al heel lang op zoek naar een krantenwijk in de buurt van Utrecht/ Leidsche rijn maar kan het niet vinden. Kunnen jullie misschien wat regelen zodat ik goed kan verdienen aan een bijbaantje. Reactie infoteur, 24-03-2008
Helaas kan ik niks doen om u aan een baan te krijgen. Dit artikel is pure informatie. Ik kan alleen een tip meegeven: schrijf je in op de wachtlijst van krantenwijken in de buurt. Als er een vrij is zal jij opgeroepen worden. Dit kan wel enige tijd duren.

Infoteur: Grotefrits
Laatste update: 19-08-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 13
Schrijf mee!