InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoe word je ambulancechauffeur?

Hoe word je ambulancechauffeur?

Hoe word je ambulancechauffeur? Als ambulancechauffeur vervoer je patiënten van en naar het ziekenhuis en assisteer je de verpleegkundige die op de ambulance aanwezig is.

Opleiding

Om ambulancechauffeur te worden, moet je volgende opleiding doen.

Opleiding ambulancechauffeur (ACH)

Om toegelaten te worden tot deze opleiding, moet je in het bezit zijn van minimaal een mbo-diploma, een geldig EHBO-diploma en een geldig rijbewijs B, dat eventueel is aangevuld met rijbewijs C of B, E. Verder moet je in dienst zijn bij een ambulancedienst. De ambulancedienst stelt ook de eisen voor bijvoorbeeld een specifiek rijbewijs en zorgt ervoor dat je deze opleiding kan volgen. Tijdens deze opleiding leer je het vervoer van patiënten en zorgverleners zo optimaal mogelijk uit te voeren. Daarnaast leer je om je collega ambulanceverpleegkundigen te assisteren op medisch gebied. Een ambulancechauffeur moet ook goed kunnen samenwerken met andere hulpverleners, zoals politie, de meldkamer ambulancezorg en het RIAGG. De opleiding duurt 6 maanden en bestaat uit totaal 32 lesdagen waarin het vervoerstechnische en het medische aspect van het beroep wordt behandeld. Naast de lesdagen, ben je ongeveer net zo veel tijd kwijt en zelfstudie, tentamens en opdrachten.

Werk

Voor je dienst begint, moet je eerst nagaan welke wegopbrekingen er die dag zijn, want als je met spoed onderweg bent, kan je het je niet veroorloven om vast te komen zitten in het verkeer. Verder verricht je onderhoudswerkzaamheden aan de ambulance en controleer je of alles werkt.

Als ambulancechauffeur kom je, samen met de ambulanceverpleegkundige, vaak als eerste ter plaatse na een melding. Je weet dan vaak niet wat je precies kan verwachten. Als je bent aangekomen bij een patiënt, assisteer je de verpleegkundige bij specifieke medische handelingen die uitgevoerd moeten worden. Bij grote ongelukken moet je in staat zijn zelf de patiënt te controleren. Als de patiënt naar het ziekenhuis vervoerd moet worden, ben je tijdens de rit verantwoordelijk voor de veiligheid en het comfort van de patiënt. Daarnaast houd je de veiligheid van de andere inzittenden van de ambulance en die van het overige verkeer goed in de gaten.

Je hebt een breed takenpakket bij de ambulancedienst. Je begeleidt de patiënt en zijn naasten, je wisselt informatie uit met getuigen en omstanders, je werkt samen met andere hulpverleners en instanties, zoals de huisarts en politie en je assisteert de ambulanceverpleegkundige bij zijn handelingen.

Salaris

Als je bent aangenomen bij de ambulancedienst en je hebt nog geen diploma voor de ambulancezorg, dan kan je rekenen op een bruto maandsalaris van minimaal ongeveer 1.700,-. Met een diploma voor ambulancechauffeur kan je salaris oplopen tot ongeveer 2.700,- per maand.

Als ambulancechauffeur moet je goed met mensen om kunnen gaan. Je kunt mensen respectvol behandelen en goed kunnen samen werken. Je bent bereid om informatie te geven, om verantwoording af te leggen en om vertrouwensrelaties aan te gaan. Je moet rustig kunnen blijven en je goed kunnen concentreren bij een spoedgeval. Je moet goed kunnen rijden en omdat je ook spoedgevallen kunt krijgen, moet je ook goed blijven rijden als je harder dan normaal rijdt. Daarvoor heb je een goede reactiesnelheid nodig en je moet goed vooruit kunnen kijken. Sta jij stevig in je schoenen? Dan kan je zeker ambulancechauffeur worden..
Gerelateerde artikelen
Werken als ambulanceverpleegkundigeWerken als ambulanceverpleegkundigeAls ambulanceverpleegkundige ben je verantwoordelijk voor de zorg van een patiënt op de plaats van het ongeval en in de…
Loon en salaris uitgelegdLoon en salaris uitgelegdLoon is, evenals salaris, de beloning voor arbeid die men niet in zelfstandige dienst verricht. Loon is dus de vergoedin…
Wat is garantiedagloon?Wat is garantiedagloon?Bij het aanvaarden van een nieuwe baan vanuit een WW-uitkering kan de situatie ontstaan dat u na afloop van een tijdelij…
Wat doet een dermatoloog?Wat doet een dermatoloog?Als dermatoloog, of huidarts, behandel je mensen met een huidaandoening of een geslachtsziekte. Je onderzoekt ze en beha…
DetacheringscontractAls je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het u…
Bronnen en referenties
  • www.ambulancezorg.nl
  • www.vza.nl

Reageer op het artikel "Hoe word je ambulancechauffeur?"

Reacties

Vera, 22-04-2015 13:20 #6
Je moet inderdaad eerst aangenomen zijn bij een ambulancedienst.
Het is niet mogelijk deze opleiding particulier te volgen. De eisen voor aanname zijn over het algemeen een geldig EHBO diploma (uitgebreid) en in het bezit zijn van rijbewijs B en C of C1. Verder moet je in het bezit zijn van een MBO4 diploma.
Momenteel zijn er (tot begin mei 2015) vacatures bij Ambulance Amsterdam. Ik zelf start hier in september met de opleiding.
Het eerste jaar val je in salaris groep 6 (opleiding)
Daarna stroom je door naar salarisgroep 7 bij een goed afgesloten opleiding.
De opleiding zijn 30 lesdagen verspreid over het opleidingstraject. De rest is praktijk.

Peter Koelewijn, 28-10-2014 20:36 #5
Als ik het goed begrijp moet je dus al aangenomen zijn bij een ambulancedienst voordat je aan de opleiding kan beginnen. Dat is lastig als er geen vacatures zijn. Is er nog een andere mogelijkheid om de opleiding te kunnen volgen?

Kemal, 28-01-2014 19:10 #4
Graag zou ik wat meer informatie willen hebben over dat 6 maanden opleiding voor de ambulancechauffeur. Ik ben een havenbeveiliger en ben in bezit van *rijbewijs B *beveiliging diploma + haven beveiliging *EHBO DAN-provider *BHV *VCA. En mijn volgende vraag is kan je opgroeien met je salaris?

Thang (Leerling), 14-11-2013 11:29 #3
Is er ook een opleiding voor praktijk?

Fennie Jacobs, 16-10-2013 19:31 #2
Hallo
ik zou graag aan de slag wil als ambulancechauffeur maar wil graag weten waar ik deze opleiding kan volgen?
mvgr,
fennie jacobs

Janny, 20-11-2012 22:36 #1
Geachte heer/mevrouw

Ik wil graag werken als ambulancechauffeur alleen weet ik niet zo goed hoe en waar ik mij kan aanmelden om een scholing te gaan volgen. Ik ben 29 jaar heb mijn EHBO diploma ben in bezit van B en A rijbewijs. Ik hoop dat u mij verder kan helpen.

M.v.g
Janny Hoekstra

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 13-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 6
Schrijf mee!