InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Werken als ambulanceverpleegkundige

Werken als ambulanceverpleegkundige

Werken als ambulanceverpleegkundige Als ambulanceverpleegkundige ben je verantwoordelijk voor de zorg van een patiënt op de plaats van het ongeval en in de ambulance onderweg naar het ziekenhuis. Je wordt hierbij geassisteerd door de ambulancechauffeur. Er zijn twee soorten ambulanceverpleegkundigen. De eerste werkt op een Low Care-auto en voer alleen geplande ritten uit. Deze zijn bedoeld voor het vervoer van patiënten tussen verschillende instellingen of het thuisadres en een instelling. Daarnaast kan je ook op de High Care-auto werken. Met deze voer je ook spoedeisende ritten uit. Hierbij heeft de verpleegkundige meer en gecompliceerdere taken dan bij de Low Care.

Opleiding

Om verpleegkundige te worden bij de Low Care-ritten, heb je één van de volgende opleidingen nodig.

MBO Verpleegkundige

Deze mbo 4-opleiding duurt 4 jaar. Tijdens de studie leer je hoe je zelfstandig verpleegkundige handelingen kunt uitvoeren in verschillende zorgsituaties en hoe je de zorgverlening kunt coördineren, organiseren en zorgvragers kunt begeleiden.

HBO Verpleegkundige

Deze 4-jarige opleiding kan een goed vervolg zijn op de bovenstaande mbo-studie. Als je die hebt gevolgd, dan kan je deze opleiding in 3 jaar afronden. Je verdiept je in de zorgverlening van de verpleegkundigen.

MBO Verzorgende

Tijdens de mbo 3-opleiding leer je hoe je zelfstandig en volgens een zorgplan zorg kunt geven aan mensen, de zorgvragers. De studie duurt 3 jaar.

Als je ambulanceverpleegkundige bij de High Care wilt worden, moet je de volgende opleiding volgen.

Opleiding ambulanceverpleegkundige (AVP)

Om toegelaten te worden tot deze opleiding moet je aan de volgende eisen voldoen.
  • Je hebt óf een diploma A-verpleegkundige óf MBO-verpleegkunde met een aanvullende spoedeisende opleiding óf HBO-verpleegkunde;
  • Je hebt het diploma verpleegkundige op kwaliteitsniveau 4 met de aanvullende differentiatie 'klinische zorg' met een aanvullende spoedeisende opleiding;
  • Je hebt het diploma verpleegkundige op kwaliteitsniveau 5 met de differentiatie 'intensievere klinische zorg';
  • Je bent ingeschreven in het BIG-register;
  • Je bent als ambulanceverpleegkundige in dienst van een ambulancedienst.
Je leert tijdens deze opleiding om kritieke gezondheidsbelemmeringen snel te ontdekken en te behandelen. De opleiding bestaat uit 23 lesdagen en je hebt ongeveer evenveel tijd nodig voor zelfstudie, tentamens en opdrachten. In totaal duurt de opleiding ongeveer 4 maanden.

Werk

Als ambulanceverpleegkundige werk je vanzelfsprekend vanuit de ambulance. Je let goed op de risico's voor de patiënt, hulpverleners en derden tijdens de hulpverlening, je treft maatregelen om de patiënt zo veilig mogelijk te vervoeren, je informeert de patiënt, zijn naasten en hulpverleners, je beoordeelt de toestand van de patiënt en stelt een diagnose vast. Daarna stel je een behandelplan op en zorgt ervoor dat de patiënt de goede verpleegkundige en medische zorg krijgt. Ook kan je familie en omstanders begeleiden door voor opvang of ondersteuning te zorgen. Vaak moet de patiënt naar het ziekenhuis vervoert worden. Tijdens de rit moet je controles blijven uitvoeren.

Salaris

Je salaris kan ongeveer liggen tussen 2.000,- (zonder AVP-opleiding) en 3.400,- bruto per maand (met AVP-opleiding). Dit is exclusief onregelmatigheidstoeslag en reiskostenvergoeding.

Je hebt als ambulanceverpleegkundige goede sociale vaardigheden nodig. Je kunt mensen respectvol behandelen en goed kunnen samen werken. Je bent bereid om informatie te geven, om verantwoording af te leggen en om vertrouwensrelaties aan te gaan. Je moet rustig kunnen blijven en je goed kunnen concentreren bij een spoedgeval. Ook moet je snel beslissingen kunnen maken, flexibel zijn en genoeg spierkracht hebben als je bijvoorbeeld een brancard een trap op moet tillen. Als ambulancepersoneel heb je helaas ook vaak met agressie te maken. 90% van de ambulancemedewerkers heeft ervaring met verbale agressie en 50% met fysieke agressie. Daarom moet je goed tegen een stootje kunnen. Herken jij jezelf hierin? Dan kan je zeker bij de ambulance gaan werken.
Gerelateerde artikelen
Hoe word je ambulancechauffeur?Hoe word je ambulancechauffeur?Als ambulancechauffeur vervoer je patiënten van en naar het ziekenhuis en assisteer je de verpleegkundige die op de ambu…
Startsalaris MBOStartsalaris MBOIn dit artikel volgt een overzicht van de salarissen van beroepen waarvoor een MBO-dioploma is vereist. MBO staat voor M…
Wat doet een bemiddelingsmedewerker?Wat doet een bemiddelingsmedewerker?Als bemiddelingsmedewerker koppel jij werkzoekende aan de geschikte werkgever. Jij helpt mensen aan een baan. In de welz…
Loon en salaris uitgelegdLoon en salaris uitgelegdLoon is, evenals salaris, de beloning voor arbeid die men niet in zelfstandige dienst verricht. Loon is dus de vergoedin…
Werk en studie combineren, hoe doe je dat?Werk en studie combineren, hoe doe je dat?Wil jij carriere maken, maar heb je niet de juiste papieren? Overweeg jij naast je (fulltime) baan een studie te gaan vo…
Bronnen en referenties
  • www.nederlandsambulanceinstituut.nl

Reageer op het artikel "Werken als ambulanceverpleegkundige"

Reactie

Joffry, 13-12-2012 11:35 #1
De informatie is niet geheel juist.
Ambulanceverpleegkundige leidt op voor alle zorg die gegeven wordt in de amblancezorg. De titel ambulanceverpleegkundige (AVP) is beschermd via de wet BIG.
Een verpleegkundige of verzorgende die zonder AVP diploma zorg verleent is geen ambulanceverpleegkundige. De titel ambulanceverpleegkundige highcare en low care bestaan niet, wel kan gesproken worden over ambulancezorgverlener high en low care. Maar een dergelijke samensgetselde nederlands-engels titel is bijzonder vaag. Het onterecht ontlenen van status aan het woord ambulance is ongepast maar komt steeds meer voor.

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 21-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!