CV opstellen: tips
Dit artikel geeft tips voor het opstellen van het curriculum vitae (cv). Een cv moet een goed beeld geven van de persoon: relevante werkervaring, opleidingen, vaardigheden en kwaliteiten. Welke soorten cv’s bestaan er en waar moet je op letten bij het opstellen van een cv? Ook tips met betrekking tot de vormgeving van het cv komen aan bod.
Curriculum vitae opstellen
Een cv wordt doorgaans in enkele minuten beoordeeld door de selecteur. Soms is een enkele oogopslag op het cv voldoende om een kandidaat af te schrijven. Het is daarom van belang om het cv op de juiste manier op te stellen. Daarbij moet niet alleen worden gedacht aan de inhoud, maar ook aan spelling, formuleren, chronologie en vormgeving van het cv. Een cv moet kort en overzichtelijk zijn en de selecteur de juiste indruk geven.
Doel van het cv
Uit het cv krijgt de selecteur een beeld van de vaardigheden, het werkniveau, de kennis en de werkervaring van de kandidaat. Daarnaast geeft het cv een beeld van de sterke punten van de persoon.
Chronologische volgorde cv
Bij werkervaring en opleiding begin je met de meest recente werkervaring/opleiding, zodat de selecteur snel kan screenen.
Dit is overigens een veelgemaakte fout bij het opstellen van cv's.
Soorten cv’s
Er bestaan verschillende soorten cv’s:
- Een standaard-cv. Dit is een cv dat op chronologische wijze is opgesteld. In chronologische volgorde staan de functies en de opleidingen die de kandidaat heeft vervuld en afgerond.
- Het vaardigheden-cv/functioneel cv. De vaardigheden en competenties van de kandidaat dienen als uitgangspunt voor het opstellen van het vaardigheden-cv.
- Een netwerk-cv. Dat is een cv dat niet specifiek is afgestemd op een bepaalde functie, maar een cv dat geschikt is om in een breed netwerk te verspreiden. In het cv wordt vermeld naar welke functie de kandidaat op zoek is. Een dergelijke cv kan geschikt zijn voor open sollicitaties
- Een Europass-cv: een standaard-cv dat in Europese landen wordt erkend. Dit cv is met name geschikt als je een internationale functie ambieert..
Tips cv opstellen
- Houd een cv kort en bondig. Een cv mag niet langer zijn dan twee pagina’s
- Stuur bij een sollicitatiebrief altijd een cv mee
- Schrijf afkortingen voluit
- Denk goed na over de vormgeving van het cv en pas de vormgeving aan aan het bedrijf en/of de functie waarnaar je solliciteert. Bij het cv van een kandidaat die solliciteert naar de functie ICT Beheerder is een andere lay-out passend dan het cv van een secretaresse in spe
- Vermeld geen referenties in het cv, tenzij daar uitdrukkelijk om is gevraagd.
- Het is niet nodig om in het cv te vermelden dat je kinderen hebt
- Let goed op gaten in het cv: periodes waarin je niet actief bent geweest op de arbeidsmarkt, omdat je bijvoorbeeld ziek was, een burn-out had en dergelijke. Als je toch een gat in je cv hebt, kun je dat opvullen door de zaken te vermelden waar je je in die periode mee bezig hebt gehouden.
- Het is ook mogelijk om een cv in de derde persoon te schrijven, dus niet: “Ik beschrijf mezelf als..” maar “Henk is accuraat, zorgvuldig…” (….). Dit zal echter niet door elke selecteur worden gewaardeerd.
- Controleer het cv en de brief goed op taalfouten. Je loopt dan het risico dat je cv of de brief terzijde wordt gelegd.
Tips vormgeving cv
Vormgeving en lay-out van het cv kennen een niet te onderschatten waarde. Je cv is het belangrijkste visitekaartje. Zorg daarom voor een overzichtelijke en duidelijke vormgeving.
- Kies voor een rustig, maar zakelijk lettertype. Een lettertype zoals "Lucia Handwriting" ziet er misschien mooi en authentiek uit, maar is niet professioneel
- Zet het cv om in een PDF-bestand: zo voorkom je verspringende "tabs". Bovendien maakt het een professionele indruk op de selecteur
- Wees consequent met hoofdlettergebruik
- Accentueer kopjes, door bijvoorbeeld een vetgedrukt lettertype te kiezen