InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat is een concurrentiebeding?

Wat is een concurrentiebeding?

Werkgevers hebben de mogelijkheid om een concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst op te nemen. Hiermee kan hij voorkomen dat kennis over zijn bedrijf, klanten en werkwijze vertrekt naar een concurrent. Een werkgever wil met een concurrentiebeding voorkomen dat er medewerkers overstappen naar de concurrentie. Met een concurrentiebeding kan er contractueel worden vastgelegd dat de medewerker gedurende een bepaalde periode na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst, niet aan het werk mag gaan bij een concurrent binnen de regio van de werkgever. Een dergelijk beding kan de werknemer ook belemmeren in het voor zichzelf beginnen.

Wat wordt er in het concurrentiebeding opgenomen?

In het beding moet duidelijk de bepalingen waar de medewerker zich aan moet houden worden opgenomen. De bepalingen moeten niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn. De werkzaamheden die de werknemer na beëindigen van het dienstverband niet mag uitoefenen, moeten duidelijk omschreven worden. Daarnaast moet er een termijn worden opgegeven voor hoe lang het beding van kracht blijft na het beëindigen van het dienstverband. Er moet ook worden vastgelegd op welke regio het beding betrekking heeft.

Wat zijn de gevolgen van het overtreden van het concurrentiebeding?

In het contract moet worden vastgelegd wat de gevolgen zijn van het overtreden ervan. Door het ondertekenen van het contract, geven beide partijen aan akkoord te zijn met de bepalingen in het contract. Op dat moment liggen de boetebedragen dus vast. Ieder willekeurig bedrag kan in de overeenkomst worden opgenomen, maar onredelijk hoge bedragen zal door de rechter worden afgewezen.

Omschrijving van de werkzaamheden

De werkzaamheden die na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst niet meer mogen worden uitgevoerd, moeten duidelijk omschreven worden. Welke werkzaamheden mogen er niet uitgevoerd worden bij de concurrentie? Een makelaar verkoopt vaak huizen en daaraan gekoppeld ook hypotheken. Uit de omschrijving moet blijkt wat hij niet meer mag doen. Indien hij slechts één keer bij zijn werkgever een hypotheek heeft verkocht, hoort het afsluiten van hypotheken dan bij zijn werkzaamheden? Ter voorkoming van meningsverschillen moet de omschrijving goed afgetimmerd zijn.

Kan de werknemer onder het beding uit?

Nee, de overeenkomst waar het beding in staat is door beide partijen ondertekend, dus moeten de partijen zich er ook aan houden. De werknemer kan wel in overleg met de voormalige werkgever afspraken maken. Indien dit geen uitkomst biedt, kan de werknemer via de rechter proberen om het beding af te zwakken. De rechter zal bij onredelijk strikte bepalingen de voorwaarden aanpassen, meestal in het voordeel van de werknemer.

Is een concurrentiebeding altijd geldig?

De voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn, en ze moeten expliciet afgesproken zijn. Na het verlopen van een tijdelijk contract, moet een concurrentiebeding opnieuw worden getekend door de werkgever en de werknemer.

Ze hoeven niet gelijk bij het sluiten van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd, het kan later ook nog. Het beding kan niet worden gebruikt voor werknemers die nog geen 18 jaar zijn. Het beding moet wel realistisch zijn opgesteld. De omschrijving moet bijvoorbeeld niet zo uitgebreid zijn dat de werknemer nergens meer kan gaan werken. De rechter zal in dat geval het contract vernietigen of matigen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.arbeidsrechter.nl/concurrentiebeding-in-de-arbeidsovereenkomst/

Reageer op het artikel "Wat is een concurrentiebeding?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!