Reorganisatie overleven? Toon je capaciteiten en je waarde
Het is niet nodig en ook niet verstandig om over je prestaties te veel op te scheppen op je werk. Maar al te bescheiden zijn werkt ook niet in je voordeel. In het belang van jezelf is het wel degelijk nuttig om je inspanningen en successen voor je omgeving zichtbaar te maken. Vaak doen andere collega's dat ook over zichzelf bij hun meerderen. Doe jezelf dus niet tekort en let op je positie, want je verdient het om de eerstvolgende reorganisatie te overleven. Laat collega's en meerderen zien dat je jouw salaris waard bent voor de onderneming, omdat je het bedrijfsbelang hoge prioriteit geeft.
Meetbare prestatie
Als je een snelle sporter bent wordt dat exact geregistreerd. Net zo goed als dat het hele stadion ziet of je wel of geen doelpunt maakt. Maar ook een metselaar laat exact zien hoeveel stenen hij per dag metselt en of dat een mooi muurtje wordt. Net zoals de verkoper die op omzet wordt gemeten eveneens weinig kan verdoezelen. Als hij het goed doet zal hij vanzelf alle egards en een dito beloning ontvangen. En zo zijn er heel veel beroepen waar je exact op je prestatie wordt gemeten. Maar er zijn ook heel veel beroepen, waar aan de buitenkant niet opvalt welke prestatie je dagelijks levert en hoe hard je werkt. Dat zijn de functies waar soms je chef vraagt wanneer je die klus nu eindelijk eens af maakt, terwijl je er dag en nacht aan werkt.
Nadelen die tegen je werken
Een leek onderschat bijna altijd het werk van een ander. Neem jezelf: hoe vaak heb je niet ervaren dat de klus, het beroep, de sport, dat muziekinstrument, dat je als “niet zo moeilijk” inschatte, veel zwaarder bleek, toen je het zelf moest doen. Die verkeerde inschatting door buitenstaanders, heeft ermee te maken dat als iemand z’n vak verstaat de prestatie ogenschijnlijk voor een leek als een koud kunstje lijkt. Als je niet beter weet lijkt schaatsen toch ook heel makkelijk. Maar dat betekent dus ook dat als jij je werk goed en foutloos doet een ander het ook kan onderschatten. Niet alleen de buitenstaander of de volkomen leek ziet niet wat jij allemaal presteert, maar dat geldt helaas ook heel vaak voor je chef en collega’s.
Fouten maken valt op, fouten voorkomen zelden
We maken allemaal fouten en dat is maar goed ook want het betekent dat we werken. Degene die nooit fouten maakt, voert weinig uit. Immers, alleen als je de bal niet speelt kun je geen overtreding maken. Het vervelende is alleen dat de fouten altijd opvallen en de goede dingen veel minder. Er vinden in Nederland bijvoorbeeld dagelijks vele ernstige lichamelijke ongelukken plaats die dikwijls aan fouten en nalatigheden van anderen te wijten zijn en de schuldige is vaak aan te wijzen. Maar misschien vinden er wel even veel ernstige ongelukken net niet plaats dank zij de oplettendheid, vakkundigheid van anderen. Maar die zullen daarvoor bijna nooit in het zonnetje worden gezet, omdat niemand weet (ook de persoon zelf niet) dat dankzij doortastend optreden van iemand: een ongeluk wordt voorkomen, of die dure machine niet defect ging, of die grote opdracht niet werd verprutst, of dat verkeerde been net niet werd geamputeerd.
Wees niet te bescheiden, denk aan je carrière
Doe je zelf niet te kort door al te bescheiden te zijn, want je collega en je chef kunnen soms onmogelijk inschatten wat voor goeds je allemaal voor het bedrijf doet. Het wil niet zeggen dat je moet gaan opscheppen, maar je hoeft jezelf ook niet onzichtbaar te maken. Denk vooral aan het volgende:
- Laat regelmatig chef en collega's weten waar je allemaal mee bezig bent en wat je nog van plan bent aan te pakken.
- Als je werk mee naar huis neemt of ’avonds nog een tijdje doorgaat hoef je daar niet over op te scheppen, maar je hoeft het ook niet te camoufleren. Stuur af en toe daarom bijvoorbeeld eens een mail als je overwerkt, waardoor ze aan het tijdstip kunnen zien dat je nog in de weer was.
- Betrek chef en collega’s regelmatig in het werk dat je doet, want daardoor krijgen ze ook een beter beeld waar je mee bezig bent.
- Ga nooit langere tijd harder werken dan je aankan, want behalve dat je overspannen kunt worden, ga je ook meer fouten maken. En het harde werken valt niet op, maar de fouten en het inboeten op kwaliteit wel.
En denk er tenslotte aan dat het negatieve effect van structureel 5 minuten te laat komen zwaarder weegt dan het positieve effect van structureel een half uur langer doorwerken, zeker als het een grotere onderneming betreft.
Lees verder