mijn kijk opVerbeter de werksfeer door je chef te corrigeren
De verhouding tussen manager en werknemer is niet altijd optimaal. Wat kun je er zelf aan doen als je regelmatig op gespannen voet met je baas staat. Hoe pak je zo'n kwestie met je leidinggevende op doeltreffende manier aan, opdat de werksfeer verbetert en je weer plezier in je werk krijgt. Mede in het belang van je eigen gezondheid en de continuïteit van de onderneming.
Goede voetballer, niet altijd goede trainer
Niet elke manager, baas, en chef is geknipt is voor zijn/haar taak. Het komt namelijk regelmatig voor dat mensen uitsluitend zijn bevorderd tot leidinggevende, op basis van hun vakmanschap, kennis, hart voor de onderneming, ervaring, aantal dienstjaren. Maar de noodzakelijke leidinggevende capaciteiten van bijvoorbeeld een verkoopleider die een groep verkopers aanstuurt, krijg je niet omdat je ook een goede vertegenwoordiger bent geweest. Net zo min als een goede leraar tevens automatisch een goede schooldirecteur is. Bij een kleiner bedrijf komt het dikwijls voor dat je rechtstreeks verantwoording aflegt aan de directeur of eigenaar die misschien een capabel ondernemer is, maar als leidinggevende minder geschikt.
Een goede baas of bazin
Een goede chef hoort zijn/haar medewerkers in hun werk te ondersteunen, ze te verdedigen als dat moet. Hij/zij moet structuur kunnen bieden en soepel leiding kunnen geven, taken delegeren. Als hij verstandig is luistert hij naar adviezen en suggesties van de werkvloer. Zo'n manager is natuurlijk ook geïnteresseerd in zijn mensen en hun eventuele problemen, ongeacht of het zakelijke of privé-problemen betreft. Hij trekt ook niemand voor, en laat zijn waardering blijken als je dat verdient. Hij snapt dat je fouten maakt als je hard werkt, en maakt van een mug geen olifant.
Als werknemer heb je het echter vaak maar te accepteren dat je een manager hebt gekregen, die bijvoorbeeld:
- moeilijk kan delegeren,
- zich te veel met bijzaken i.p.v. hoofdzaken bezig houdt,
- te dominant is,
- irritant over je schouders meekijkt en overdreven controleert,
- wil dat je overbodig vaak rapporten maakt,
- er wat van zegt als je keertje te laat komt, maar vergeet dat je dagelijks thuis werkt,
- geen idee heeft welke problemen je allemaal oplost en onder welke druk je werkt.
Wat kun je als ondergeschikte doen als je steeds irritaties ondervindt omdat je ziet dat er zaken op gebied van leiding geven scheef gaan. Je kunt natuurlijk een andere werkkring zoeken, maar dat valt niet altijd mee, dus zal je tot andere actie moeten overgaan.
Verkoop jezelf
Een goed gesprek met je leidinggevende, op korte termijn of tijdens een beoordelingsgesprek waarbij je op diplomatieke manier je wensen tot verbetering onder woorden brengt, is natuurlijk noodzakelijk om tot structurele oplossing te komen. Maar dat vraagt enige voorbereiding die hieronder wordt besproken. Maar waar je gelijk mee kunt beginnen is het "verkopen" van jezelf. Dat betekent niet dat je de hele dag moet opscheppen over datgene wat je allemaal doet en betekent voor de onderneming. Maar je hoeft ook niet onder stoelen of banken te steken dat je best een nuttige werknemer bent. Laat niet alleen aan je chef, maar ook aan anderen binnen de onderneming, zien wie je bent en wat je voor het bedrijf betekent. Stel ook hoge eisen aan jezelf dus bel of mail altijd terug als je dat belooft. Zit niet de hele dag privé op je mobieltje te gluren enz. Toon belangstelling voor je collega's, managers en hun problemen. Maak gewoon op een leuke manier een beetje reclame voor jezelf bij anderen binnen het bedrijf. Zorg dat collega's en andere leidinggevenden je respecteren en waarderen. Want zo'n positieve mening van anderen jegens jou zal je chef ook opmerken, hetgeen jouw positie natuurlijk ook sterker maakt.
Goed gesprek met je meerdere
Er is uiteindelijk maar een manier om verbetering te bereiken voor jezelf en dat is op positieve manier in gesprek te gaan met je manager. Dus zonder gelijk met een reeks van beschuldigingen en kritiek te komen. Hoe bereid je zo'n onderhoud goed voor.
Je manager is ook een mens
Je chef heeft natuurlijk ook zo z'n eigen problemen. Ook hij heeft misschien lastige meerderen. Niet dat je daardoor geen recht van spreken zou hebben, maar het is wel verstandig om voor jezelf in kaart brengen, waar en ook waarom onze chef te kort schiet naar onze mening. En we analyseren niet alleen z'n zwakke punten, maar ook z'n sterke kanten, want we moeten hoe dan ook voor onszelf objectief blijven. En enig begrip tonen voor de problemen van je chef is natuurlijk nooit verkeerd om begrip voor jouw wensen te krijgen.
In gesprek met je manager
Je kunt natuurlijk wachten tot het jaarlijkse beoordelingsgesprek, als dat niet te lang duurt. Maar je kunt ook eerder een onderhoud aanvragen. Ga zoals gezegd niet gelijk in de aanval, met alles wat je dwars zit. Soms is het handig om terloops dingen ter sprake te brengen. Als een bepaalde kwestie die je dwars zit toevallig door je manager ter sprake wordt gebracht haak je daar natuurlijk gelijk op in als je onder vier ogen bent. Het mooiste is als je grieven kunt verpakken in verbetervoorstellen. Dus als het je stoort dat je steeds onnodige rapportjes moet maken, kun je opperen die te stoppen, omdat je meer tijd overhoudt om andere belangrijke dingen voor de zaak te doen. Al krijg je maar voor elkaar dat je ze minder vaak hoeft te maken. Word nooit boos in zo'n gesprek maar blijf vriendelijk. Praat over samenwerking en toon respect. Laat merken wat je allemaal betekent voor de zaak en dus ook voor je manager.
Op naar je 25-jarig jubileum!