Mijn collega verdient meer voor hetzelfde werk

Mijn collega verdient meer voor hetzelfde werk Het salaris is een onderwerp waar een taboe op rust. Verschillen in inkomen kunnen onrust veroorzaken binnen een bedrijf. Twee collega’s die hetzelfde werk verrichten kunnen door verschillende oorzaken honderden euro’s per maand meer of minder verdienen. Werknemers met gelijke functies die hetzelfde werk verrichten, zouden ongeveer gelijke salarissen moeten verdienen. In de praktijk is dit echter anders. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De belangrijkste oorzaken zijn: leeftijd, opleiding, duur dienstverband en het salaris waarop iemand is aangenomen. In de praktijk is het dus niet realistisch om ervan uit te gaan dat u collega hetzelfde verdient. In veel CAO’s zijn werknemers ingeschaald in salarisgroepen. Werknemers die hetzelfde werk verrichten zouden dan ook in dezelfde salarisschaal moeten zitten. De verschillen kunnen theoretisch dus niet zo groot zijn in deze gevallen.

Criteria

De criteria voor de beloning zal voor medewerkers met gelijke functieomschrijvingen ook hetzelfde zijn, maar de verschillen kunnen worden veroorzaakt doordat een medewerker al langere tijd in dienst is. Vroeger golden er mogelijk andere salarisschalen en criteria waardoor langer zittende werknemers een inkomen hebben boven het maximaal mogelijke volgens de schaal. Er zijn ook bedrijven die een loonverhoging laten afhangen van het aantal jaren ervaring.

Verschil tussen fulltime en parttime

Het is wettelijk niet toegestaan om een werknemer die parttime werkt te benadelen ten opzichte van de werknemers die fulltime werken. De parttimers hebben naar rato recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden dan de collega die fulltime werkt. Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld alle secundaire voorwaarden voor parttimers minder aantrekkelijk te maken dan bij de voltijd werknemers het geval is. De parttimer heeft recht op een gelijk aantal vakantiedagen, naar rato berekend. Ook de reiskosten mogen niet verschillen tussen iemand die drie uur op een dag werkt en een ander die acht uur op een dag werkt. De reiskosten mogen uiteraard wel afhankelijk worden gemaakt van het aantal dagen in de week dat een werknemer werkt.

Loononderhandelingen

De belangrijkste loononderhandeling met uw werkgever is de onderhandeling bij aanname. Het is belangrijk met welk salaris medewerkers binnen komen. De jaarlijkse verhogingen worden vaak uitgedrukt in percentages van het loon. Ruimte voor grotere verhogingen bestaan er in de regel uitsluitend bij het maken van promotie. In de jaarlijkse onderhandelingen is er vaak nog wel ruimte voor extra verhogingen, maar werkgevers zullen hier voorzichtig mee zijn. Extra toegekende bedragen verspreiden zich als een lopend vuurtje. De werkgever is bang dat extra bonussen onrust kunnen veroorzaken op de werkvloer.

Ongelijke beloning

Het is voor werkgevers niet toegestaan om ongelijke beloningen te verstrekken aan mannen en vrouwen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld mensen met een chronische ziekte en gezonde mensen. Bij gelijkwaardig werk moet een gelijkwaardige beloning ontvangen worden. Dit is allemaal vastgelegd in de Wet gelijke behandeling. Via de website Gelijkloon.nl kunt u berekenen in hoeverre binnen in uw bedrijf sprake is van onterechte ongelijke beloning. Wettelijk is het namelijk niet verboden om medewerkers een verschillend salaris aan te bieden, maar het mag niet op basis van discriminatiegronden. Er mag bijvoorbeeld geen lagere salaris worden aangeboden op grond van het hebben van een vast of een tijdelijk contract, of op basis van onderscheid tussen vrouwen en mannen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • SZW

Reageer op het artikel "Mijn collega verdient meer voor hetzelfde werk"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-08-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!