Basishulp bij solliciteren
Men begint weer te geloven in de economie en dat brengt meteen met zich mee dat er meer vacatures op de markt komen. Vacatures waar die grote groep werklozen of jobhoppers allemaal op in gaan en wat maakt je dan nog uniek?
Het begin
Alles staat of valt met een goed begin als je je gaat begeven op de nieuwe banen markt. Een goed begin kan je realiseren door bewust op een baan te reageren. Met bewust bedoel ik ook op een baan reageren die bij je past, waar jij je prettig in denkt te gaan voelen en waar je zo ongeveer aan de gestelde eisen voldoet (100% voldoen is vaak een utopie, aar de grote lijnen moeten kloppen).
Als je zover bent dat die stap gezet is en je hebt een of meerdere functies gevonden waar je op wilt reageren, bedenk dan dat men op sommige functies tientallen of soms zelfs honderden brieven krijgt (fysiek papier of via e-mail). Dat brengt meteen met zich mee dat je dus ook een afwijzing kunt krijgen, terwijl men eigenlijk niet goed naar je brief gekeken heeft. Dat is bij een overvloed aan sollicitanten – hoe onterecht dan ook – soms toch echt het geval. Daarnaast worden de kandidaten bekeken en naast elkaar gelegd qua criteria. Met zoveel kandidaten zijn er altijd mensen die net iets meer ervaring of die extra cursus hebben, die jij niet hebt. Wat niet maakt dat jij niet meer geschikt zou kunnen zijn voor een functie, maar het is maar papier waar we het over hebben en de eerste selectie vindt toch echt zo plaats.
De betere HRM-er zal ook naar andere zaken kijken, behalve het rijtje aan opleiding en ervaring. Maar dit neemt niet weg dat er genoeg slechte HRM-ers rondlopen die ooit op school iets geleerd hebben en dit nog dagelijks op dezelfde manier in de praktijk brengen.
Wat maakt de eerste indruk anders?
Daarmee dus ook meteen gesteld dat je de eerste indruk anders moet maken dan de gemiddelde kandidaat zal doen. Een andere kleur papier, geparfumeerd of een design in je e-mail geven over het algemeen niet de juiste doorslag. Maar een andere aanpak in je tekst kan wel iets doen.
Maak er geen enorme lap tekst van, maar introduceer je jezelf kort en geef in originele bewoording aan waarom deze functie je op het lijf geschreven is (zorg dat je het bedrijf dus goed kent) en men jou voor deze functie nodig heeft. Trigger de lezer, zodat deze in ieder geval verder leest en mogelijk zoveel interesse heeft dat hij/zij je minimaal wil zien. Natuurlijk zijn alle mogelijkheden toegestaan, want als je voor een baan gaat waar de creativiteit een essentieel onderdeel van uit maakt, zal deze anders moeten zijn dan wanneer je voor een boekhoudkundige baan gaat. Maar als je in deze richting hebt gewerkt c.q. gestudeerd hebt, weet je hier alles van.
Belangrijk is wel dat je korte bondige zinnen maakt en in kernachtige bewoording aangeeft wie je bent, en waarom deze functie. De een schrijft de brief, maar het is al lang niet meer zo dat je een brief niet mag typen. Denk bijvoorbeeld aan de enorme rij mogelijkheden via internet. Inmiddels zijn negen van de tien brieven via de computer gemaakt, maar deste belangrijk om dat persoonlijke tintje mee te geven.
Het vervolg
Als je zover bent dat je op gesprek gaat, neem dan op voorhand nog even de website door. Interesse in het bedrijf doet het goed, maar is sowieso belangrijk als je ergens wilt gaan werken. Een goede HRM-er prikt door een “verplichte sollicitatie” heen. Zorg vervolgens dat je in je hoofd hebt, wat je van hen wil weten. Wat maakt dat je je op je plek voelt in een organisatie en wat het bedrijf daarvoor doen / zijn.
Bij een eerste gesprek is het ook van belang dat je je prettig voelt in je kleding en je op je gemak je verhaal kunt doen. Je gesprekspartner haalt er meer uit als jij je op je gemak voelt en voor jezelf maak je sneller de match of dit wel eens je nieuwe werkgever zou kunnen worden. Kleed je correct, maar niet wat erg buiten jezelf ligt. Als je geacht wordt in een driedelig pak te lopen en je dit nog nooit van je leven gedragen hebt, is maar de vraag of je je daar prettig in gaat voelen. En daarmee ook gesteld of je je prettig in je nieuwe functie zou gaan voelen. Allemaal overwegingen die belangrijk zijn. Maar de eerste is goedzittende, schone kleding en een goede hygiëne zijn basiselementen die in een gesprek niet mogen ontbreken. Heb je onderweg een ongelukje met de kleding opgelopen, excuseer je dan bij binnenkomst. Het haalt een mogelijke afleiding direct uit de lucht.
Verder is het belangrijk te weten hoe het bedrijf is opgebouwd, is het erg hiërarchisch of is het een platte organisatie. Is het een typisch mannenbedrijf en voel je je daar als een van de weinige vrouwen goed bij. Is het goed georganiseerd of is het een jong bedrijf dat nog sterk in ontwikkeling is. Allemaal zaken die een organisatie maken en waar je goed in kunt gaan functioneren of niet.
En dan…
Ben realistisch en als een gesprek niet het gevoel geeft dat jij je hier prettig gaat voelen, is de kans groot dat dit ook van de andere kant zo ervaren is en je het niet wordt. Maar dit zou dan toch niet de baan zijn geworden waar jij je gelukkig in voelt en zie het dan als een ervaring die je weer opgedaan hebt. Overal blijft er wat van hangen en dat is goed, want uiteindelijk loop je wel tegen die baan aan die helemaal bij je past.