Niet eerder stoppen met werken, maar minder werken

De werknemers moeten tegenwoordig doorwerken tot 67 jaar. U kunt er natuurlijk wel voor kiezen om de laatste jaren minder te gaan werken, of juist een minder stressvolle baan te aanvaarden. Doorwerken tot 67 jaar is een flinke versobering van de pensioenen in Nederland. Niet alleen de AOW-leeftijd is verhoogd, maar ook de pensioenen opgebouwd bij de werkgever zullen tot 68 jaar uitgesteld worden. Toch blijven er mogelijkheden om op latere leeftijd wel een beetje gas terug te nemen. Indien u het financieel kunt bolwerken zou u ook minder uren kunnen gaan werken of een minder stressvolle baan binnen het bedrijf kunnen zoeken. Hierdoor krijgt u uiteraard wel een verlaging van het inkomen, maar de gevolgen vallen vaak mee. Het is voor het gevoel al een groot verschil om vier uren in de week minder te gaan werken. Op deze manier krijgt u een middag of ochtend in de week extra vrij.

Demotie

Demotie is een stapje terug op de carrièreladder. In plaats van promotie gaat u een andere baan accepteren waar minder geld tegenover staat en welke over het algemeen ook minder uitdagend is. U kunt het rustiger aan gaan doen, maar u blijft wel actief in het arbeidsproces. In tegenstelling tot het stoppen met werken, blijft u ook pensioen opbouwen. Door demotie zal de pensioenopbouw voor de komende jaren wel minder worden, maar het grootste deel van de pensioenopbouw is opgebouwd in de periode dat u de beter betaalde baan nog had. Door de verhoging van de pensioenleeftijd zal demotie waarschijnlijk steeds meer gaan voorkomen.

Minder uren werken

Minder uren gaan werken heeft net als demotie tot gevolg dat het pensioen lager uit zal vallen. De laatste jaren van uw carrière zult u minder inkomen krijgen, en de pensioenopbouw voor de komende jaren zal gebaseerd worden op dit lagere inkomen. Door minder uren te gaan werken, kunt u ook langzaam wennen aan het leven na de pensionering. Het blijkt namelijk vaak een grote stap te zijn van de grote werkdruk naar volledige rust. De gepensioneerde heeft ineens geen verplichtingen meer en kan hierdoor in een gat vallen. Door geleidelijk de uren af te bouwen, krijgt de toenemende vrije tijd een plekje in het leven van de werknemer. Vooraf kunt u door de mensen van de loonadministratie laten uitrekenen hoeveel het u gaat kosten aan netto loon.

Nadelen van demotie

Ouderen die een stapje terug doen kunnen het effect ook volledig missen. In de praktijk zal vaak blijken dat de oudere en ervaren werknemer die bijvoorbeeld nu een kantoorbaan heeft in plaats van een leidinggevende functie, toch nog vaak worden ingezet voor het werk waar hij of zij zeer veel ervaring in heeft. Het kan ook gebeuren dat de lager ingeschaalde functie stressvoller is dan verwacht. In dat geval heeft de werknemer met minder salaris genoegen genomen, maar het rustiger aan doen zal niet mogelijk zijn.

Nadelen van minder uren gaan werken

In een baan met veel stress heeft het vaak geen zin om minder uren te gaan werken. Om de werkdruk te verlagen zal de werknemer in de praktijk toch weer meer uren gaan werken. Om dit te voorkomen moet de werknemer gewoon een vaste dag in de week prikken waar hij of zij niet aanwezig zal zijn. Een vaste middag vrij zal er al gauw bij in schieten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Niet eerder stoppen met werken, maar minder werken"

Reactie

Léon-Bernard Giot, 25-10-2014 16:58 #1
Dat er minder gewerkt wordt naargelang men ouder wordt is logisch, maar dat men minder verdient is geenszins logisch. Tenzij het hele systeem wordt omgegooid te beginnen bij de jongeren die heden beginnen te werken. Binnen 45 jaar kan men dan de nieuwe voorwaarden toepassen. Werknemers die nu aan een carrière bezig zijn mogen in geen geval benadeeld worden in de loop van deze carrière. Toch zeker niet zolang gevangenen, werklozen, (sommige types personen met een handicap), en buitenlandse gelukszoekers hier helemaal niets dienen te presteren! Het is net alsof men gezonde mensen wil straffen omdat ze gezond zijn… dat mag toch niet de bedoeling zijn!?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-02-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!