Moet ik met vorst of bij extreme warmte werken?

Bij extreme weersomstandigheden valt het vaak niet mee om de gebruikelijke werkzaamheden te verrichten. Indien de weersomstandigheden zorgen voor schade voor uw gezondheid, hebt u het recht om te weigeren om te gaan werken. Bij extreme weersomstandigheden is het niet gezond om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Hierbij kunt u denken aan werken op uitzonderlijke warme of juist koude dagen. Bij veel beroepen heeft het weer nauwelijks invloed, maar voor bijvoorbeeld straatleggers en postbodes kan het weer een zeer zware belemmering vormen. Alleen in de CAO Bouwnijverheid worden concreet temperaturen genoemd waaronder niet gewerkt hoeft te worden.

Mag een werknemer weigeren om te werken bij extreme vorst of hitte?

Ja, op grond van artikel 29 van de Arbowet mag u weigeren om te werken, indien u van mening bent dat uw gezondheid schade gaat oplopen indien u uw werk gaat verrichten. Het moet hierbij wel gaan om een ernstig en onmiddellijk gevaar. De werkgever moet hiervan zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht. Het is in dat geval aan de werkgever om te bewijzen dat er geen ernstig en direct gevaar dreigt. In het wetsartikel staat niet genoemd vanaf welke temperatuur er een gevaar voor de gezondheid dreigt.

Voorbeelden van gevaarlijke omstandigheden met betrekking tot het werk

De werkgever kan niet van zijn medewerker, die als koerier pakjes rondbrengt, verwachten dat hij de weg op gaat ondanks een weeralarm. Zo concreet is het niet in de wet vastgelegd, maar in redelijkheid kan de werkgever in dat geval niet stellen dat er geen dreiging voor de gezondheid gaat optreden. Hetzelfde geldt voor kantoorpersoneel die moeten gaan werken in een ruimte waar de verwarming is uitgevallen met een zeer lage temperatuur buiten.

Werknemers in de bouw

In de CAO Bouwnijverheid worden er wel expliciet temperaturen genoemd. Bij een gevoelstemperatuur van -6 of lager, hoeven de bouwvakkers niet aan het werk in de buitenlucht. Ze hoeven ís ochtends niet aan het werk gaan indien op dat moment het temperatuur -6 bedraagt, of nog lager. Dit geldt niet in het geval de werkgever passend werk aanbiedt. Later in de ochtend wordt de gevoelstemperatuur nogmaals gemeten. In het geval ook deze meting -6 of lager is, mogen de werknemers om 10.30 uur naar huis. De temperatuurmeting van het weersstation in de directe omgeving wordt hierbij aangehouden. Het salaris moet gedurende deze periode gewoon doorbetaald worden.

Moet ik naar mijn werk indien er een weeralarm is afgegeven?

Dit soort vragen worden niet beantwoord in de wet. Het is wel voor te stellen dat er voor bepaalde beroepen een verhoogd gevaar dreigt. Dit geldt voornamelijk voor beroepen waarbij de werknemers een groot deel van de dag op de weg zitten, zoals buschauffeurs en vertegenwoordigers.

Moet ik werken indien de werkruimte tropisch warm is?

Ook in dit geval geldt dat de Arbowet geen temperaturen noemt. Indien het uw gezondheid schaadt kunt u het werken weigeren. In overleg met een werkgever kan hier vaak wel een oplossing voor worden gevonden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • CAO Bouwnijverheid

Reageer op het artikel "Moet ik met vorst of bij extreme warmte werken?"

Reactie

Leny Charmant, 20-11-2011 23:21 #1
Ik ben vreselijk bang om te moeten rijden met de auto, als er flink wat sneeuw ligt extreme gladheid, of in dit geval er extreme mist is. Dit ook in verband met mijn staar operatie aan mijn linker oog vorig jaar die mij vervelende bijverschijnselen hebben opgeleverd als ik bij schemer of donker moet gaan rijden! Ik heb al een regeling getroffen met mijn werkgever hierover omdat ik niet meer in het donker kan rijden vanwege de bijverschijnselen die ik ondervind van deze operatie!. Ik mag vanaf 1 oktober 2011 al om kwart voor tien beginnen in de ochtend tot kwart over twee in de middag!

Dit is geweldig! Het bevalt mij goed! Maar nu de extreme weersomstandigheden, hoe zit het daar dan mee? Sneeuw mist en gladheid is funest voor mij! Ik ben een vrouw van 62 jaar jong… en gewoon vreselijk bang geworden!

Kan ik weigeren om naar mijn werk toe te gaan? Ik heb zoiets van, moet ik het gevaar gaan opzoeken? Hoe kan ik dit oplossen bij mijn werkgever?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-02-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!