InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Het sollicitatiegesprek - vraag en antwoord

Het sollicitatiegesprek - vraag en antwoord

Het sollicitatiegesprek - vraag en antwoord Het is zover, je gaat op gesprek bij het bedrijf waar je graag voor zou willen gaan werken. Je weet echter dat er een aantal lastige vragen gaan komen. Achter elke vraag schuilt een andere vraag. Met andere woorden waarom stellen ze die vragen en hoe kan je deze het best beantwoorden? Bereid je voor met deze tips!

Hoe heb je over ons gehoord?

Vraag: Hoe heb je over ons gehoord en wat weet je? = Was je gemotiveerd genoeg om wat vooronderzoek te verrichten?
Antwoord: Ik heb de vacature op het internet gevonden, het trok meteen mijn interesse. Ik heb uw (bedrijfs)website opgezocht om de missie, doelstellingen en klanten te bekijken. Ik heb daarnaast met wat vrienden gesproken die ook in hetzelfde vakgebied zitten en heb bij hen navraag gedaan. En vandaag hoop ik nog meer informatie in te winnen.

Hoe lang zoek je al naar een baan?

Vraag: Hoe lang zoek je al naar een baan? = Waarom willen anderen je niet hebben?
Antwoord: Na mijn vorige baan, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens na te gaan wat ik nou eigenlijk echt wil met mijn carrière. De afgelopen weken ben ik gaan zoeken naar geschikte functies. Daarbij heb ik voor mijzelf wat doelen gesteld en ben van daaruit vacatures gaan zoeken. Daarom ben ik nu bij u op gesprek.

Up to date te blijven binnen je vakgebied

Vraag: Wat doe je om geïnformeerd en up to date te blijven binnen je vakgebied? = Als je eenmaal je baan hebt wil je dan blijven groeien en leren? Blijf je gemotiveerd en ga je uitdagingen aan?
Antwoord: Ik houd me op de hoogte door veel te lezen in vakbladen en artikelen op het internet. Met een aantal vrienden en oud collega’s komen we wel eens bij elkaar om interessante nieuwe lezingen bij te wonen en studiegroepjes te vormen. (tip: Dit zou je ook moeten doen!)

Leukste moment in je carrière

Vraag: Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt in je carrière(leven)? = Wat motiveert je en wat juist niet?
Antwoord: Bij één van mijn vorige banen haalde ik veel voldoening. Ik zat in een goed team waarin plaats was voor gezelligheid, maar waar we elkaar ook goed ondersteunde, daar waar het nodig was.
Hierdoor was het goed mogelijk om vooruit te denken en origineel te zijn.

Sterke punten

Vraag: Wat zijn je sterke punten?
Antwoord: (hier heb je als het goed is geen voorbeeld nodig, dit is je kans om te pronken)

Zwakke punten

Vraag: Wat zijn je zwakke punten:
Antwoord: Ik heb de neiging te gedetailleerd te werken waardoor ik het totale beeld verlies. Ik ben hiermee aan het werk!

Wat wil je verdienen?

Vraag: Hoeveel zou je willen verdienen? = Kunnen we je veroorloven? Kunnen we je binnenhalen voor minder dan er gebudgetteerd is?
Antwoord: Ik zou wat meer moeten weten van het werk en mijn verantwoordelijkheden om daar iets over te kunnen zeggen. Kunt u mij een schatting geven van het budget dat er voor deze functie is begroot?

Bereidheid tot overwerk

Vraag: Zou je meer dan 8 uur per dag kunnen en willen werken? = Ben je een workaholic of iemand die balans zoekt?
Antwoord: Ik heb er geen moeite mee meer uren te maken. Wat echter goed voor mij werkt is een manier zoeken om slimmer te werken, niet noodzakelijk langer. Ik wil graag mijn werk af hebben, zo efficiënt mogelijk.

Irritaties

Vraag: Waar kan je jezelf aan irriteren op de werkvloer = Ben je flexibel en een team player?
Antwoord: (Na een tijdje te hebben nagedacht). Ik kan me niet specifiek iets herinneren waar ik me echt aan kan irriteren.

Waarom wil je deze baan?

Vraag: Waarom wil je deze baan? = Wil je gewoon een baan vinden, of weet je echt wat je wilt?
Antwoord: Ik ben op zoek gegaan naar een bedrijf die mij aanspreekt. Toen ik de vacature las voelde ik me er meteen toe aangetrokken. Ik denk dat ik met mijn ervaring, communicatie vaardigheden en motivatie een toegevoegde kan zijn voor dit bedrijf en deze functie goed bij mij zal passen. Ik zie hier uitdagingen liggen die mij stimuleren.

Nu reageren op een aanbieding

Vraag: We willen je een aanbieding doen, kan je daar nu op reageren? = We willen niet dat je naar huis gaat en er nog eens over nadenkt en je gedachten verandert, we willen je hebben.
Antwoord: Met de informatie die ik van te voren heb opgezocht en de informatie die ik vanuit dit gesprek heb gekregen, weet ik voldoende. Ik heb er echter een gewoonte van gemaakt eerst een nachtje te slapen voordat ik een belangrijke beslissing neem. Ik zou er morgen op kunnen reageren.

Wat voor vragen er in een gesprek voor zullen komen weet je natuurlijk nooit. Wat wel makkelijk is om in de schoenen van de interviewer te gaan staan en eens nagaan wat hij van jou zou willen weten.
Gerelateerde artikelen
Het sollicitatiegesprek: Hoe doe ik dat?Eindelijk is het zo ver: je hebt de droombaan van je leven gevonden. Er staat echter nog een barrière voor deze levenswe…
10 Tips voor een succesvol sollicitatiegesprek10 Tips voor een succesvol sollicitatiegesprekSolliciteren voor een baan niet gemakkelijk. Het schrijven van sollicitatiebrieven en opstellen van CV's kan een slopend…
Het sollicitatiegesprekHet sollicitatiegesprekEen sollicitatiegesprek is altijd weer een uitdaging. Hoe bereid je jezelf voor? hoe moet je jezelf kleden? Wat moet je…
De lastigste vragen in een sollicitatiegesprekIn een sollicitatiegesprek kan de manager of HR adviseur zeer lastige vragen stellen. De vragen worden een stuk minder l…
Opvallende sollicitatieOpvallende sollicitatieDat de crisis hard heeft toegeslagen is in 2016 nog steeds voor werkgevers te merken. Het aantal reacties op vacatures s…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het sollicitatiegesprek - vraag en antwoord"

Reactie

R. Hageman, 10-03-2010 15:21 #1
Wat fijn om vraag en mogelijke antwoorden erbij te hebben. Super! Reactie infoteur, 10-03-2010
Tot uw dienst

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!