Kledingvoorschriften zakelijk
De normen van kledingvoorschriften vervagen en op zich is daar niets mis mee, maar dan moet het gelijkmatig voor een hele sector gelden. Dat is helaas nog niet het geval en dit heeft als gevolg dat mensen op uiterlijkheden afgewezen worden.
Het lijkt mogelijk overdreven, maar bij uitzendbureaus, werving & selectiebureaus en executive search bureaus geven ze niets voor niets aan wat de bedrijfscultuur en kledingvoorschriften zijn. Naast de functie zijn bedrijfscultuur en kledingvoorschriften van belang en dit geldt voor alle niveaus. Ook bij een back office functie zonder extern contact kan voor een onderneming de kleding belangrijk gevonden worden. Als je de functie leuk vind maar je ziet jezelf niet in een kostuum, moet je je afvragen of dit wel de functie voor je is. Het kan je na verloop van tijd opbreken en dat is voor niemand goed.
Een deel van de voorbereiding voor de sollicitatie is dus welke kleding trek je aan en tijdens het gesprek laat je het de revue passeren. Als je geen idee hebt wat de kledingvoorschriften in een bepaalde branche zijn, zorg dan dat je met een redelijk neutrale outfit (incl. accessoires) op gesprek gaat. Dat wil overigens niet zeggen dat je niet jezelf kunt zijn, zeker in een gesprek is het van belang dat neer te kunnen leggen wat belangrijk voor je is en dat gaat nu eenmaal het beste als je je op je gemak voelt.
Wat is dan “neutraal” tijdens de sollicitatie?
- Geen uiterste in sieraden (denk bijvoorbeeld aan veel “blingbling” sieraden of andere nogal prominent aanwezige sieraden)
- Voor de dames niet een te zwaar decolleté of te strakke blouse
- Rokdraagsters rekening houden met de lengte van de rok
- Als je als man een kostuum draagt maar geen stropdas, doe dan onder het overhemd met een open knoop een wit t-shirt
- Een geurtje is prima, maar geen halve fles
- Make up is prima, maar geen schilderij
- Geen spijkerkleding
Hoe kom je er achter hoe "men" gekleed gaat?
Tijdens het gesprek is het gemakkelijk te achterhalen wat men wenst, maar geef je ogen goed de kost. Enkele tips:
- Als je bij de receptie even moet wachten, let dan op je mogelijk nieuwe collega’s hoe zij gekleed gaan
- Laat de situatie het toe, ga dan een babbeltje aan met de receptioniste
- Let tijdens het gesprek ook op je gesprekspartners (hoe ze gekleed gaan en hoe ze er zich in bewegen
- Uiteraard tijdens het gesprek om vragen
- Gaat het om een front office of andere representatieve functie kan er kleedgeld tegenover staan. Dit geeft HRM zelf aan of vraag er anders naar in een vervolg gesprek.
Succes!