Jobhoppen wel of niet goed voor de carrière?

Er wordt veel over gesproken maar is het nu echt op de lange duur zo slecht dat je een jobhopper bent?

Wat is een jobhopper

Een werkgever voor het leven kennen we haast niet meer, maar een jobhopper wisselt meer dan gemiddeld van functie en gaat verder dan iemand die eens een keer een nieuwe functie aangaat wat toch een misser blijkt te zijn. Een functie aangaan met de verwachting dat het een mooie uitdaging is, maar wat ernstig blijkt tegen te vallen, kan altijd en is eenvoudig uit te leggen op je CV. Echter, iemand die met grote regelmaat 1 tot max. 2 jaar ergens werkt is vaak een jobhopper. Als je projectmatig werkt en een traject is gereed is het uit te leggen, maar als dit niet het geval is, is het logisch dat een nieuwe werkgever zich afvraagt waarom je zo snel weer weggaat. De kans op herhaling is groot en mogelijk dus een (te) groot risico voor de nieuwe werkgever. Zeker als er een lang inwerktraject aan ten grondslag ligt, moet de werkgever de afweging maken of dit in verhouding ligt.

Je CV “ aanpassen”

Een CV aanpassen, om lastige vragen te voorkomen, kan altijd. De vraag is of dit handig is. Een commerciële buitendienstfunctie die met grote regelmaat wisselt zullen niet snel “projectmatig” ingevuld worden en zal eerder duiden op tijdelijke contracten die niet verlengd zijn omdat commercieel succes uitgebleven is. In dat geval is referenties en trackrecord opvragen zinvol.

In geval van twijfel is referenties opvragen altijd zinvol, dit voorkomt een hoop gedoe als je iemand inmiddels in dienst genomen hebt.

Bewust jobhopper

Ik ken een aantal jobhoppers met weinig “zitvlees” en niet vanwege disfunctioneren weg moeten. Enkele redenen die opgegeven worden om vaak te wisselen.
  • ”Weinig uitdaging in functie”
  • ”Sfeer bedrijf valt tegen”
  • ”Klus geklaard”
  • ”Geschetst beeld over organisatie valt tegen”

Een hoger salaris is zelden een reden. Bij alle genoemde redenen is wel wat te bedenken, maar de onrust in de persoon komt altijd weer terug. Om een organisatie/afdeling een “boost” te geven of er ligt een concrete opdracht, is zo iemand in huis halen helemaal niet verkeerd. Ga je voor meer stabiliteit in je organisatie dan is een jobhopper niet aan te bevelen, hoe mooi een CV ook is. Twijfel je toch om iemand aan te nemen, trek dan een referentie na. Dit geeft iets meer beeld over de persoon.

Succes met de werving!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jobhoppen wel of niet goed voor de carrière?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-06-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!