Promotiewerk: informatie en tips
Ben jij sociaal, enthousiast en een echte doorzetter? Dan is een bijbaan als promotiemedewerker misschien wel wat voor jou. Regelmatig vind je promotiewerk terug in lijstjes met de best betaalde bijbaantjes. Of je daadwerkelijk veel geld zult verdienen als promotor hangt echter sterk af van het soort promotiewerk dat je doet, en van je eigen geschiktheid voor het werk. Wat voor soorten promotiewerk bestaan er eigenlijk? Wat maakt iemand geschikt als promotor? En tenslotte het allerbelangrijkste: hoe kom je aan zo’n baan?
Diverse soorten promotiewerk
Er bestaan verschillende soorten promotie banen. Het verschilt per soort werk en per bedrijf hoe je wordt betaald: soms krijg je een vast uurloon, soms werk je op provisiebasis en soms is er sprake van een combinatie van de twee. Hieronder vind je een overzicht met de vaakst voorkomende soorten promotiewerk.
Samples of flyers uitdelen
Bij dit werk sta je op straat of in een winkel, en deel je gratis samples of flyers uit aan het publiek. Het doel is meer bekendheid verwerven voor het product in kwestie, waardoor uiteindelijk meer mensen het zullen kopen. Tijdens het samplen maak je mensen blij met een gratis product. Daarom zal je over het algemeen positievere reacties van consumenten ontvangen dan bij directe verkoop. Hoewel dit werk meestal niet direct om verkoop draait, wordt ook hier met targets gewerkt die je moet halen.
Productdemonstraties
Productdemonstraties betreffen in de meeste gevallen etenswaren in een supermarkt. De promotor bereidt het product in een stand op de winkelvloer, en deelt het uit aan de consument om te proeven. In gesprek met de consument probeer je hem/haar te overtuigen om het product in kwestie aan te schaffen. Dit werk wordt meestal niet door jongeren gedaan, maar door vrouwen (en heel soms mannen) van middelbare leeftijd. Een kenmerk van productdemonstraties is dat je altijd alleen werkt. Hierdoor zal je nauwelijks contact hebben met collega’s.
Straatverkoop
De titel zegt het al: je staat op straat, vaak in drukke winkelcentra, om diverse producten aan de man te brengen. Je kunt hierbij denken aan de verkoop van kranten en tijdschriften, of het werven van donateurs voor goede doelen. Bij dit soort werk word je vaak betaald per product dat je verkocht hebt. Als je er goed in bent, kun je flink wat meer verdienen dan je leeftijdsgenoten achter de kassa bij de supermarkt. Als het echter niet zo goed gaat, heb je zo een hele dag voor niets gewerkt. Houd er ook rekening mee dat het best eens kan voorkomen dat je urenlang in de regen of vrieskou staat.
Hostess
Als hostess werk je als gastvrouw (of heer!). Je bent verantwoordelijk voor het ontvangen van gasten op verschillende gelegenheden, zoals congressen of beurzen. Ook kan het zijn dat je stands bemand op een beurs. Hier komt, naast het werken op de beurs zelf, ook enige voorbereiding vooraf bij kijken: je moet vragen van bezoekers natuurlijk goed kunnen beantwoorden.
Eigenschappen van een promotiemedewerker
Als promotor is het belangrijk dat je een enthousiaste, verzorgde en open uitstraling hebt. Je moet sociaal zijn en niet bang zijn om mensen aan te spreken. Het is belangrijk dat je een hoge ‘gunfactor’ hebt, als klanten je leuk vinden zullen ze eerder geneigd zijn iets van je te kopen. Ook moet je goed tegen teleurstellingen kunnen, en ondanks negatieve reacties van de mensen die je aanspreekt toch een lach op je gezicht houden en door blijven werken. Hoe goed je ook bent, je zult altijd vele malen op een dag ‘nee’ te horen krijgen. Het verschil tussen een goede en slechte promotor is hoe ze hierop reageren. Als je ondanks vele ‘nee’s’ door blijft gaan, volgt er op een gegeven moment altijd een ‘ja’. Tenslotte is het belangrijk dat je flexibel bent. Niet alleen in je werktijden, maar voornamelijk in je manier van werken. Soms zal je merken dat een bepaalde verkooptechniek niet werkt, en dan is het belangrijk om gedurende de werkdag je strategie te kunnen aanpassen. Als je tot deze dingen in staat bent, zal je fantastische resultaten behalen!
Aan het werk
Ben jij op basis van bovenstaande enthousiast geworden om aan de slag te gaan als promotor? Er bestaan vele bedrijven die dit soort werk aanbieden. Een aantal voorbeelden zijn:
- Auxilium Promotie
- BeuQ!
- Boost
- Brandwise
- Erdma
- Hostesses van Oranje
- Hot Networkz
- Juice Promotions
- Level Up Promotion
- Monsterscore
- Pepperminds
- Promotie Dames
- Promovision Models
- PSfm
- Racktime
- Raúl & Rigel
- SQ People
- Square Melon
- Streetwise
- Students 4 Events
- TriplePro
- Veldmark
- VIP Models
Bij de meeste promotiebedrijven worden sollicitanten, na het invullen van een online sollicitatieformulier en eventueel een telefonische intake, uitgenodigd voor een selectiedag. Hier krijg je met een groep sollicitanten uitleg over de werkzaamheden, en word je gevraagd om in één of meerdere oefeningen te laten zien wat voor promotievaardigheden je in huis hebt. Als je hier een voldoende goede indruk mee maakt kun je aan de slag. Veel succes!