InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Mag een salariskorting zomaar?

Mag een salariskorting zomaar?

Mag een salariskorting zomaar? Sinds Vroom & Dreesmann in 2015 probeerde om een gedwongen salarisverlaging door te voeren is het een actueel thema: de gedwongen salarisverlaging. Verschillende bedrijven zijn in de problemen gekomen door de opkomst van het internet en zoeken naar manieren om geld te besparen. De meest eenvoudige manier is door het personeel te korten. Dat is echter niet eenvoudig. Werknemers hebben namelijk rechten en houden graag aan die rechten vast. De winkelketen Vroom & Dreesmann probeerde aan het begin van 2015 om een gedwongen salariskorting door te voeren. Al het personeel zou daardoor 6 procent minder salaris uitgekeerd krijgen. De leiding van V&D vond dat dat noodzakelijk was omdat de winkelketen al verschillende jaren achter elkaar verlies leed en dreigde failliet te gaan. De vakbonden CNV en FNV wisten uiteindelijk bij de rechter te voorkomen dat de salarissen van het personeel zouden worden gekort. Ook andere bedrijven, zoals KLM, kijken naar mogelijkheden om het salaris van haar personeel te korten. Dit speelt vooral bij bedrijven die een toenemende concurrentie ondervinden, bijvoorbeeld winkelketens die de laatste jaren ervaren dat veel meer mensen op internet hun spullen kopen. Bedrijven proberen daarom vaak om kosten te besparen en een van de grootste kostenposten is vaak het salaris van het personeel.

Mag een salariskorting zomaar worden doorgevoerd?

Mag een salariskorting zomaar worden doorgevoerd? Het korte antwoord daarop is nee. Het gaat namelijk om eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden en dat mag niet zomaar omdat deze contractueel zijn voorgelegd. Er zijn echter wel uitzonderingen denkbaar. Zo kan het voor komen dat er in een arbeidsovereenkomst een zogeheten eenzijdig wijzigingsbeding is opgenomen. Dat betekent dat een werkgever een wijzing wel eenzijdig kan doorvoeren. De belangrijkste voorwaarde daarvoor moet dan wel zijn dat het belang van de werkgever aantoonbaar groter is dan het belang van de werknemer. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een bedrijf failliet dreigt te gaan wanneer een bepaalde salariskorting niet wordt doorgevoerd. Wanneer een bedrijf toch eenzijdig een wijziging doorvoert moet ze voor de rechter kunnen aantonen dat dit noodzakelijk is.

Vakbond

Een andere situatie waar een salariskorting denkbaar is, is wanneer de vakbonden daarmee akkoord gaan. Een bedrijf of een bedrijfssector onderhandeld doorgaans met de vakbonden over een CAO. De vakbond zal altijd proberen een voor de werknemer zo voordelig mogelijke CAO af te sluiten, maar soms ontkomen de vakbonden er niet aan dat de omstandigheden verslechteren. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat een bedrijf het moeilijk heeft en failliet gaat wanneer de lonen niet worden verlaagd. De vakbond zal in dat geval meewegen dat mensen liever werken tegen een lager loon dan dat ze helemaal geen werk hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Postnl. Door de liberalisering van de postmarkt kreeg Postnl te maken met forse concurrentie. Zij moest goedkoper gaan leveren, maar had veel relatief dure postbodes in dienst. In die situatie is de vakbond er mee akkoord gegaan om de lonen structureel te verlagen.

Wat doe ik als een salariskorting toch eenzijdig wordt doorgevoerd?

Er zijn verschillende zaken die u kunt doen wanneer een bedrijf toch eenzijdig een salariskorting doorvoert. Het is vooraf al verstandig om bij een vakbond aangesloten te zijn of om een rechtsbijstandverzekering te hebben afgesloten. In dat geval kunt u makkelijk hulp inschakelen en u verweren tegen deze maatregelen. Verder is verstandig om gewoon uw werk te blijven doen en vooral bij uw werkgever aan te geven dat het om een zakelijk conflict gaat. U moet uw werkgever geen verdere redenen geven om een negatief dossier te laten opbouwen. Verder is het verstandig uit te zoeken of er meer lotgenoten binnen het bedrijf zijn en te kijken of het mogelijk is om een gezamenlijke claim in te dienen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.dezaak.nl/salarisverlaging-afdwingen-juridisch-vrijwel-onmogelijk-4300105.html

Reageer op het artikel "Mag een salariskorting zomaar?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!