InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > PostNL: Salaris postbezorger en zaterdagbesteller 2015

PostNL: Salaris postbezorger en zaterdagbesteller 2015

PostNL: Salaris postbezorger en zaterdagbesteller 2015 Ben je werkzaam bij PostNL en ben je benieuwd wanneer je je salaris krijgt uitbetaald? Ben je op zoek naar een (bij)baan en wil je weten wat dit financieel oplevert bij PostNL? Lees dan snel verder en krijg alle informatie omtrent het salaris van een postbezorger en zaterdagbesteller over het jaar 2015.

Postbezorger

Taakomschrijving

De taak van een postbezorger is het bestellen van geadresseerde en ongeadresseerde (folders) poststukken in voornamelijk woonwijken. Een postbezorger houdt zich uitsluitend bezig met het bezorgen van poststukken middels (brom)fiets en voet. Werken in de voorbereiding (sorteren) of autobestellingen vallen daar niet onder. De werkzaamheden beginnen en eindigen op het depot, van het bestellen van de poststukken tot het terugbrengen van lege emballage. Poststukken moeten goed afgehandeld worden indien ze onbestelbaar blijken te zijn.

Bruto salaris 2015

LeeftijdBruto uurloon
15 jaar 2,73
16 jaar 3,14
17 jaar 3,59
18 jaar 4,14
19 jaar 4,77
20 jaar 5,59
21 jaar 6,59
22 jaar 7,73

Op de eerste dag van de maand waarop het 23e levensjaar wordt bereikt volgt inpassing in het schaaljarendeel.
SchaaljaarBruto uurloon
0 9,09
1 (12 maanden na in dienst treden) 9,37
2 (36 maanden na in dienst treden) 9,55
3 (24 maanden na indeling trede 2) 9,65

Met ingang van 1 juli 2015 wordt het maandsalaris in treden 1, 2 en 3 verhoogd met 0,4%.

Zaterdagbesteller

Taakomschrijving

De taak van een zaterdagbesteller is het bestellen van geadresseerde en ongeadresseerde (folders) poststukken in voornamelijk woonwijken. De werkdag is op zaterdag, maar kan in vakanties en drukke periodes in overleg met de werkleiding tijdelijk worden uitgebreid naar andere dagen in de week. Naast het bestellen van post kan een zaterdagbesteller ook ingezet worden op het sorteren van post. Sorteren van post vindt plaats op de voorbereidingslocaties. Eerst moet de post op straat/bundel in een kast gesorteerd worden. Waarna de post op nummervolgorde in de betreffende bundel wordt gesorteerd. Alle bundels vormen samen de bestelwijk, die naar de postbezorgers, zaterdagbestellers en postbodes wordt afgevoerd. Net zoals bij postbezorgers beginnen en eindigen de bestelwerkzaamheden op het depot, van het bestellen van de poststukken tot het terugbrengen van lege emballage. Poststukken moeten goed afgehandeld worden indien ze onbestelbaar blijken te zijn.

Bruto salaris 2015

LeeftijdBruto uurloon
16 jaar 4,97
17 jaar 5,71
18 jaar 6,49
19 jaar 7,24
20 jaar 8,01
21 jaar 8,77

Op de eerste dag van de maand waarop het 22e levensjaar wordt bereikt volgt inpassing in het schaaljarendeel. Vervolgens volgt elk jaar op 1 januari een volgende stap in het schaaljarendeel.

SchaaljaarBruto uurloon
0 9,53
1 9,78
2 10,02
3 10,28
4 10,54
5 10,80
6 11,03
7 11,28
8 11,56
9 11,78

Salarisuitbetalingen 2015

In de maand waarop de betaling plaatsvindt ontvang je het loon over de contracturen plus de eventuele meeruren van de maand ervoor. Bijvoorbeeld: je hebt een contract van 42 uur per maand, maar je werkt in maart 60 uur. Dan krijg je de meeruren van de maand maart pas een maand later, in dit geval april, uitbetaald.

De uitbetaling van het salaris staan op de volgende data gepland:
  • 21 januari 2015
  • 19 februari 2015
  • 19 maart 2015
  • 21 april 2015
  • 21 mei 2015
  • 21 juni 2015
  • 21 juli 2015
  • 20 augustus 2015
  • 21 september 2015
  • 21 oktober 2015
  • 19 november 2015
  • 21 december 2015

Er kan een afwijking voorkomen in de datum van overschrijving van het salaris. Dit heeft te maken met de bank waar je een rekening heeft.

Wanneer krijg je meer salaris?

Naast het 'gewone' uurloon bestaan er nog momenten in het jaar waarop extra salaris ontvangen kan worden. Sommige van de onderstaande mogelijkheden zijn voor ieder individu anders. Dit is enkel een indicatie wanneer je (mogelijk) extra salaris kunt ontvangen.
  • Vakantie-uitkering: 8% van het salaris van 1 juni tot en met 31 mei wordt uitgekeerd in de maand mei.
  • Resultaatafhankelijke uitkering: hangt af van kwartaal- en jaarcijfers van het bedrijf.
  • Postbezorgersvergoeding: 17,50 per kwartaal (indien je langer dan zes volledige kalendermaanden onafgebroken in dienst bent).
  • Extra toeslag zaterdagbesteller bij werken buiten normale werktijd: bij werken in de avonduren van 18:00-22:00 geldt er een toeslag van 15% en 22:00-6:00 een toeslag van 25%. Echter alleen wanneer de werknemer dezelfde werkzaamheden uitvoert als waarvoor hij op zaterdag is aangenomen.

Wat doen als het salaris niet klopt?

Als het salaris niet klopt kun je het beste contact opnemen met de salarisadministratie van PostNL. Je kunt dan uitleg vragen over het desbetreffende loonstrookje. Uren die ingeboekt worden zijn ook de uren die uitbetaald worden. Mochten er te weinig uren uitbetaald zijn dan kan het zijn dat de leidinggevende te weinig uren heeft ingeboekt. In dat geval kun je het beste contact opnemen met de leidinggevende om het aantal ingeboekte uren te controleren.
© 2015 - 2019 Maurice1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom de post vaak te laat wordt bezorgd?Tot een aantal jaren geleden was TNT Post (dat nu PostNL heet) toch een redelijk betrouwbare postbezorger. Sinds PostNL…
PostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL is het grootste postbedrijf van Nederland en bezorgt elke dag miljoenen folders, brieven en kaarten bij de mensen…
Universele postdienst PostNLPostNL is een beursgenoteerd bedrijf dat voorziet in het verzamelen en bezorgen van post. Het bedrijf is door de overhei…
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
Postpakket: post verzenden via DHLPostpakket: post verzenden via DHLHet verzenden van post via DHL is relatief goedkoop. DHL maakt onderdeel uit van Deutsche Post en is erg actief op de Ne…
Bronnen en referenties
  • CAO postbezorgers PostNL, www.mijnvakbond.nl/Postbezorgers, 09-01-2015
  • CAO zaterdagbestellers PostNL, www.mijnvakbond.nl/Zaterdagbestellers, 09-01-2015

Reageer op het artikel "PostNL: Salaris postbezorger en zaterdagbesteller 2015"

Reactie

Rebecca Ruiz Hoyo, 15-09-2016 18:07 #1
Schandalig, meerderjarig zijn en 4,14 euro bruto per uur vangen. Is Nederland een ontwikkelingsland? Hebben ze geen minimumloon ofzo? 8,5 euro? Er zijn ook mensen die vanaf 18 jaar zelfstandig moeten wonen en huur betalen als iedereen. Of gelden voor hun ook speciale huurprijzen?! Weg met dit systeem aub.

Infoteur: Maurice1
Gepubliceerd: 13-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!