Waarom de post vaak te laat wordt bezorgd?

Tot een aantal jaren geleden was TNT Post (dat nu PostNL heet) toch een redelijk betrouwbare postbezorger. Sinds PostNL allerlei veranderingen heeft doorgevoerd en postbodes bijna niets meer verdienen is dat een heel ander verhaal. Post komt daardoor veel later of belandt ergens in een sloot. Bovendien hanteert PostNL het zogenaamde didoza-systeem.

Post is steeds te laat, hoe komt dat toch?

Tot een aantal jaren geleden konden veel mensen erop vertrouwen dat post die de ene dag op de bus was gedaan, de volgende bij een ander werd bezorgd. Dat is al lang niet meer zo door een aantal veranderingen bij PostNL. Zo werkt PostNL tegenwoordig met drukke en rustige bezorgdagen. Sinds de zomer van 2011 wordt onder andere gewerkt met het “didoza-systeem”. Dit betekent dat op dinsdag, donderdag en zaterdag extra mensen worden ingezet om de zakelijke klanten te bedienen. Die willen namelijk het liefst dat hun klanten post op dinsdag, donderdag en zaterdag krijgen. En de zakelijke markt is nog altijd de belangrijkste voor PostNL. Zij zorgen namelijk voor de aanvoer van tweederde van alle poststukken.

Bedrijven willen het liefst dat hun brochures op dinsdag worden bezorgd met de post

Wie op zijn brievenbus let zal merken dat de meeste brochures op de dinsdag op de mat vallen. Dit komt omdat klanten dat willen. Maandag vinden ze te vroeg, en woensdag is te laat. Daarom is dinsdag ook direct de drukste dag voor postbezorgers, want zij krijgen dan de meeste post te verwerken. Dat kan zelfs oplopen tot 60 procent meer post dan op de maandag. PostNL zet op die dinsdag dan wel meer mensen in, maar dat is nog steeds veel te weinig. Om die reden wordt toch veel post die op dinsdag (of een andere dag) bezorgd had moeten worden niet op tijd door de brievenbus gegooid.

Lage lonen en bijna geen betrokkenheid bij PostNL

Daar komt nog bij dat de oude vertrouwde postbode van vroeger al lang het veld heeft moeten ruimen. Reorganisatie op reorganisatie heeft de betrokken postbode al lang weggejaagd die goed werd betaald en dus ook goed was voor de baas. Tegenwoordig moeten parttime postbestellers voor veel minder geld binnen een bepaald tijdsbestek hun stukken rondbrengen en anders is het einde verhaal. Samen een kopje koffie drinken is er vaak niet meer bij, want de poststukken worden in bijna alle gevallen ook nog eens in depots gedumpt waar de bestellers ze af moeten halen. Ook de fiets van de zaak is er niet meer bij, die moeten de postbezorgers tegenwoordig zelf betalen. Dat maakt de loyaliteit er niet groter op.

Gedumpte post, zoekgeraakte post, post die in de sloot ligt

Misschien mede door die mindere betrokkenheid worden er nogal eens poststukken weggemaakt die normaal gesproken gewoon door de brievenbus zouden moeten vallen. Aangetekende poststukken uit Culemborg, Kerstkaarten uit 2010 die in 2011 in Borne worden aangetroffen, post die is gedumpt in een papiercontainer in Bilthoven, het zijn er allemaal voorbeelden van. In Den Haag lagen zelfs complete postbestellingen in een kelder opgeslagen zonder ooit te zijn aangekomen. Ingewijden zeggen dat de postbestellers het werk gewoon niet meer aankunnen en daarom naar dat soort maatregelen grijpen. Bestellingen blijven staan, de post stapelt zich op omdat er de volgende dag ook weer een lading aankomt en op een gegeven moment weet de besteller niet meer wat hij ermee moet. Of de post wordt uiteindelijk wel bezorgd, maar dan veel later dan de beloofde 24 uur. Vaak weet de ontvanger trouwens niet eens dat de post veel te laat is. Het valt tenslotte weinig mensen op dat post twee dagen later wordt verstuurd, tenzij iemand weet dat het eraan zit te komen.

Waar moet PostNL aan voldoen?

Wettelijk moet PostNL 95 procent van de post binnen 24 uur na verzending bezorgen. Volgens PostNL is dat in 2011 het geval.

Wat gebeurt er als een postbode zijn poststukken niet bezorgt, maar ergens dumpt?

Bezorgers die met opzet hun poststukken niet bezorgen worden onderzocht door de interne onderzoeksdienst. Vroeger heette dat de postale recherche. Komt uit dat iemand echt de post niet bezorgt, dan volgt direct ontslag.
© 2011 - 2024 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Postbezorgen, iets voor jou?Wanneer je eens goed om je heen kijkt, zie je overal advertenties waarin postbezorgers gevraagd worden. De advertenties…
Postpakket: post verzenden via DHLPostpakket: post verzenden via DHLHet verzenden van post via DHL is relatief goedkoop. DHL maakt onderdeel uit van Deutsche Post en is erg actief op de Ne…
Concurrentie TNT en postNLTNT is het grootste postbezorgings bedrijf van Nederland. Er zijn ook enkele kleinere bedrijven die ook een hoog percent…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Leo Lamers - oud-postbode
  • PostNL
  • Vakbond BVPP
Reactie

Going Postal, 31-10-2011
Typisch verhaal van de klok en de klepel. De schrijver heeft een paar termen horen vallen en breide er een verhaaltje omheen. Ten eerste: De DiDZa-structuur geldt alleen voor zakelijke post, op verzoek van de afzenders. Dus worden alle TV-gidsen geclusterd op dinsdag en donderdag, etc. Maar voor particuliere post geldt dat niet, dat wordt nog steeds in de regel de volgende werkdag gepost.

Ook is het niet zo dat de ouderwetse postbode "al lang" het veld heeft geruimd". Het worden er geleidelijk aan steeds minder (natuurlijk verloop), maar ondanks de aangekondigde reorganisaties moet het eerste gedwongen ontslag bij de postbodes nog vallen.

Ook is het niet waar dat de oude postbode een fiets van de zaak kreeg. Net als de postbezorgers moet hij de fiets zelf aanschaffen. Wel krijgt hij maandelijks een vast bedrag voor reparaties. Een postbezorger krijgt dat niet, maar kan igv reparaties het bonnetje van de fietsenmaker declareren en krijgt dat dan ook vergoed.

Dat aangetekenden niet bezorgd worden heeft niets met postbezorgers te maken, die mogen niet eens aangetekenden bezorgen. Aangetekenden worden bezorgd door de ouderwetse postbode (die er nog steeds is), of evt door het Autobedrijf.

De voornaamste redenen dat post blijft staan of gedumpt wordt zijn in mijn ogen de volgende:
1) PostNL is naarstig op zoek naar bezorgers en managers nemen om hun targets te halen iedereen aan die ze kunnen krijgen. Zelfs mensen die geen Nederlands kunnen, niet kunnen fietsen of het IQ hebben van een aardpeer. En hun wordt ook de hand boven het hoofd gehouden. Een postbode die een paar brieven niet bezorgd wordt geschorst of ontslagen. Een postbezorger die een hele wijk niet bezorgt (zelfs als dit meermalen gebeurt) wordt hooguit vermanend toegesproken: "Niet meer doen, hoor!"
2) Door de reorganisatie is alles veel grootschaliger geworden (kantoren samengevoegd e.d.) waardoor de leiding het overzicht verliest, de kans op fouten groter wordt, en fouten vaak te laat worden bemerkt.
3) Behalve de schaalvergroting wordt er ook steeds meer gespecialiseerd. Vroeger had je 1 chef, nu heb je een teamcoach voor de postbodes, voor de postbezorgers, voor de chauffeurs. Bedrijfsonderdelen worden in stukken gehakt en worden aparte BV-tjes. Resultaat: Niemand neemt meer zijn eigen verantwoordelijkheid (als men al weet wat de eigen verantwoordelijkheid is), en als het misgaat schuiven ze de schuld af op elkaar. Reactie infoteur, 31-10-2011
Nou niet echt het verhaal van de klok en de klepel. Mijn beste vriendin was postbode. En ze werd toch wel met hele harde dwang gedwongen tot vertrek. Vette oprotpremie. Dat kun je als niet gedwongen beschouwen, maar als de directie je laat weten dat er daarna toch geen baan meer voor je is en je dit beter kunt aannemen dan is dat geen gedwongen ontslag, maar wel een bijna gedwongen ontslag.
Natuurlijk gaat de didaza om zakelijke post. Ik ken geen privé mensen die gidsen versturen ten slotte. Dat staat ook in het artikel.
Fijn hoor zo'n bedrag voor reparaties, maar een fiets slijt ook. Daar staat geen vergoeding tegenover.
In mijn dorp is geen enkele postbode meer te vinden. Het zijn allemaal postbezorgers geworden, dus het kan best zo zijn dat er elders nog een sporadische rondloopt, maar over de hele linie worden er steeds meer weggesaneerd. In het artikel staat ook niet dat er geen postbodes meer zijn overigens, wel dat het er steeds minder zijn.

Singalees (1.216 artikelen)
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.